Een praktijkvoorbeeld

Ik kreeg via twitter een vraag. Van een docent die lesgeeft op een docentenopleiding en op zoek was naar een goed praktijkvoorbeeld van het gebruik van ict in het onderwijs.

Specifieker was de vraag naar een les die ik zelf geef met een beschrijving, de tool, materiaal en misschien een foto of filmpje ‘in actie’. De studenten gaan dit praktijkvoorbeeld dan analyseren op tpack, samr en zij geven hun eigen visie.

Hieronder mijn antwoord in de vorm van een blogpost. Misschien dat andere opleiders, docenten in opleiding of docenten er ook iets aan hebben.

De beschrijving
Deze les is de eerste in een klas waarin leerlingen biologie krijgen zonder dat zij een boek hebben. De les zou ook prima passen in klassen waarin wel met een boek gewerkt wordt.

De tool(s)
De leerlingen hebben voorafgaand aan deze les, tijdens een klassikale les die in het computerlokaal is uitgevoerd allen een account aangemaakt op Edmodo, hierbij gebruikmakend van hun school mailadres. Dit schoolmailadres is tegelijkertijd een Google Mail adres en geeft toegang tot Google Apps For Education, waaronder Google Drive. Tijdens die eerste les hebben de leerlingen ook een map aangemaakt binnen Google Drive die zij met mij hebben gedeeld. Hierin gaan zij al het werk plaatsen dat zij tijdens de biologie lessen maken. De map heeft een verplichte naam: Biologie – Klas – Leerlingnummer – Voornaam. Het aanmaken van accounts en mappen op deze wijze vergemakkelijkt de organisatie voor docent en leerling aanzienlijk. Het is voor de leerlingen mogelijk om hun Google Mail te koppelen aan Edmodo.

Mijn Edmodo account met een aantal van mijn klassen:

Edmodo groepen 2015-04-06_1220

 

De opdracht
De leerlingen krijgen de opdracht om twee video’s te bekijken en hierover een aantal vragen te beantwoorden. Deze opzet is vrij standaard geworden binnen deze lessenserie. Bekijk een video, animatie of een andere bron op het internet, beantwoord hierover een aantal vragen, deel de antwoorden en geef aan of je alles begrijpt of dat je nog vragen hebt naar aanleiding van de inhoud en verwerking van de opdracht.

Edmodo opdracht 03 2015-04-06_1222

De uitvoering
De leerlingen voeren de opdracht uit in het computerlokaal op school. De docent is beschikbaar voor vragen. De leerlingen leveren de opdracht in op Edmodo en kunnen tijdens dit inleveren ook commentaar toevoegen. De opdrachten zijn voorzien van een uiterste inleverdatum en een aantal ervan wordt beoordeeld middels een cijfer.
In voorkomende gevallen kan het ook zo zijn dat de leerlingen de opdracht thuis uitvoeren of tijdens een Daltonuur (=zelfstandig werken uur). Dit is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij het type opdracht in combinatie met het belang van het aanwezig zijn van de docent bij de uitvoering bepalend is. Deze lessenserie is een voorbeeld van een combinatie van Flipping the Classroom 101 en Flipped Mastery.

Mijn Google Drive met hierin een aantal klassenmappen:

Google Drive mappen 2015-04-06_1229

 

De gedeelde mappen van de leerlingen zijn georganiseerd per klas:

Drive Map Klas 2015-04-06_1234

Een map van een leerling met hierin de gemaakte opdrachten:

Drive Map Leerling 2015-04-06_1237

 

De leerlingen krijgen feedback van de docent in het gedeelde document en kunnen dit desgewenst verwerken. Op zaken die opvallen tijdens het bekijken van de documenten wordt waar nodig klassikaal ingegaan. Dit geldt voor veel voorkomende fouten of voor vaak gestelde vragen.

Ik hoop dat de docent die mij de vraag op twitter stelde uit de voeten kan met bovenstaande antwoord. Ik hoop natuurlijk ook dat de studenten van deze docent er iets aan hebben. Ik zie al hun werk, opmerkingen en reacties graag tegemoet!

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van dit praktijkvoorbeeld dan zal ik die graag beantwoorden.

Advertenties

8 Responses to Een praktijkvoorbeeld

  1. amberwalraven schreef:

    Hallo Frans, als ‘opdrachtgever’ wil ik je heel erg bedanken voor deze blog!! Ik verheug me op de reacties van hopelijk niet alleen mijn studenten!

    • fransdroog schreef:

      Hoi Amber,
      Graag gedaan. Ik ben altijd wel benieuwd naar alle reacties maar in dit geval toch zeker ook wel naar die van jouw studenten!
      Heb in ieder geval al verzoek ontvangen om aan dit verhaal morgen bij een presentatie ook wat aandacht te besteden 🙂
      Vriendelijke groet,
      Frans

  2. Petra Holstein schreef:

    Mooi inspirerend praktijkvoorbeeld weer. Weet jij of in Onedrive hetzelfde kan als in Google Drive? Ook een map delen enzo? Mappen delen kan ook in magister. Ons ELO systeem. En van jou leerde ik bijna 2 jaar geleden ook over Edmodo tijdens een workshop. Doe je nog veel met Educreations? Ik hoor daar nooit meer iemand over! Groetjes uit Assen

    • fransdroog schreef:

      Hoi Petra,
      Ik ben zelf niet zo bekend met de details van Onedrive maar daar kan in grote lijnen hetzelfde mee als Google Drive.
      Ik gebruik Educreations nog steeds. Het lijkt inderdaad echter niet bij een groot publiek te zijn aangeslagen.
      Vriendelijke groet, Frans

  3. Gerlien de Haan schreef:

    Hierbij een reactie van één van de studenten van Amber Walraven:
    In mijn zoektocht naar effectieve tools en programma’s die ik zou kunnen gebruiken in mijn lessen om ze effectiever, actiever en, als het even kan, óók nog aantrekkelijker te maken, ben ik op jouw blogpost terecht gekomen. Erg inspirerend! Ik heb direct een account aangemaakt bij Edmodo. Nu nog zoeken naar geschikte opdrachten om jouw voorbeeld te kunnen omvormen naar mijn vak: Frans. Ik denk dat er een combinatie van de ideeën van Ankie Cuijpers, jouw praktijkvoorbeeld en natuurlijk de tips and tricks van Amber uit zal komen…
    Dank je wel !!

  4. Dag Frans, de vraag van Petra heb ik eigenlijk ook…je gebruikt Magister naast Edmodo. Kan ik/kun jij in Magister inmiddels (met de updates?) op dezelfde manier werken als in Edmodo?

    • fransdroog schreef:

      Hoi Jacques,
      Nee, in Magister kan ik zeker niet op dezelfde manier werken. Edmodo is veel gebruikersvriendelijker en sneller. Magister is bijvoorbeeld absoluut niet geschikt om snel korte formatieve toetsen af te nemen of te communiceren met klassen of leerlingen.
      Vriendelijke groet, Frans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: