Delen wat je raakt

Herken je dit?

Je ziet iets dat je raakt. Een prachtig vormgegeven gebouw in een stad, een schilderij in een museum dat je doet stilstaan, een kwetsbaar dier in zijn natuurlijke omgeving, een kleine, fijne interactie tussen mensen, een uitzonderlijk uitzicht op een reis, een bijzonder smakelijke maaltijd in een bijzonder sfeervol restaurant, een volle zin in een boek, een fantastische film vol realisme.

Je wilt dit dan delen. Vaak met je partner die er op dat moment even niet bij is. Met je vrienden, van je wie je weet dat zij hetzelfde zouden denken en voelen. Met je bekenden, van wie je hoopt dat zij het gevoel kunnen krijgen dat jij had toen jij geraakt werd.

Zo’n moment had ik vanmorgen en daarom schrijf ik dit nu. Op mijn blog dat als ondertitel heeft ‘leren delen’.

Het begon met een tweet:

Tweet karton 2015-04-22_0806

Ik heb op de link geklikt, het verhaal gelezen, de video bekeken, de tweet geretweet, en ben gaan wandelen met mijn honden. Tijdens de wandeling zag ik jonge, gras-etende zwanen, ik zag een kat die wegrende omdat hij mijn hond zag, ik zag speenkruid bloeien, ik zag een kronkelend riviertje met treurwilgen. Ik bedacht me dat ik dat ik meer wilde delen dan alleen de re-tweet via twitter.

Ik schrijf regelmatig over Genius Hour, Arjan schrijft vaak over Maker Education. Je kunt op zoveel verschillende manier leren. Je kunt op zoveel verschillende manieren maken vorm geven. Je kunt op zoveel manieren leerlingen laten leren. Je kunt op zoveel manieren leerlingen leren te laten zien wat zij geleerd hebben. Er is zoveel moois te maken. Er is zoveel moois te delen. Soms is alles wat je nodig hebt om een prachtig verhaal te delen karton.

Bronnen:
The Maker Mentality Takes On Many Forms
Makered.nl

 

Geef een reactie

