Een stap naar het onderwijs van en voor de toekomst

Er wordt veel gepraat en hard gewerkt in onderwijsland. Zo ook over en aan het onderwijs van de toekomst. Moet het richting technologie en tablets? Gaat het richting technologie en tablets? Moet het richting filosofie en geschiedenis en cultuur? Gaat het richting filosofie en geschiedenis en cultuur? Moet het richting X? Gaat het richting X? Waarom dan? Hoe dan?

Hoe denken onze experts daarover? Onze leerlingen? Hoe zien onze leerlingen het leren van en voor de toekomst? Hoe zien de docenten van de toekomst het leren van de toekomst? Hoe kunnen de docenten van nu en die van de toekomst samen met de leerlingen van nu de leerlingen van de toekomst goed onderwijs bieden?

Eén mogelijkheid is het de leerlingen van nu te vragen. Eén manier is het ze nu te laten doen. Hoe willen zijn leren? Hoe willen zij les? Kan dat wel, wat zij willen? Hoe komen wij in onderwijsland van praten naar doen?

Hieronder een manier. Een uitdaging. Misschien spreekt het jou aan, als docent of als schoolleider, of als leerling die blogs leest. Laat leerlingen een dag, of een deel van een dag, of een paar lesuren, zelf organiseren en uitvoeren en laat hen hun ervaringen delen.
TEDx-logo


 

De uitdaging voor 1 december!

TEDx Nederland – Creating learning…. by doing! An idea worth spreading!

Leren zit in ieder kind, wekt verwondering, passie, nieuwsgierigheid en betrokkenheid op. We zien om ons heen hoe de wereld razendsnel aan het veranderen is en dan vragen we ons terecht af… leren we nog wel optimaal? Welke kennis en vaardigheden hebben de leerlingen van nu nodig voor een beter bestaan in een rechtvaardige(r) wereld? Hoe personaliseren we het leren zo dat ieder kind zich voluit kan ontwikkelen en zijn talenten volop kan inzetten? Daar wordt op heel veel plaatsen naar gezocht. Hieronder drie opvallende voorbeelden:

  1. Leerling VMBO3: Het verschil tussen les krijgen en expeditieonderwijs is dat wij als leerling team zelf mogen kiezen en dat is iets anders dan dat we zelf alles bepalen. We hebben een docent als teamcoach en als coach is hij zoveel leuker dan voor de klas. Hij luistert naar ons, overlegt met ons en stelt ons hele kritische vragen. ‘Wat draag jij aan het team bij’? Maar hij laat ons ook gewoon fouten maken en daar leren we misschien nog wel het meeste van.
  2. Leerling V4: Armoede was voor mij een rekenmodel over BNP bij economie en voorbij flitsende filmpjes op TV en YouTube. Met onze coach ontwierpen we als team een project rondom armoede en organiseerden in school een 24 uur ‘Zip your lip’ actie. Dat vergeet ik mijn leven lang niet meer. In het begin zei iedereen ‘dat wordt niks’, maar we hebben als team laten zien dat het wél kan. Als je echt in jezelf en je team gelooft leer je zoveel en zijn er genoeg mensen die je willen steunen.
  3. Docent H/A: Loslaten van het huidige lesgeven is moeilijk. Dat vraagt durf en vertrouwen in elkaar. Ik heb nieuwe vormen geprobeerd en merkte dat ik als ik de verwondering van mijn leerlingen wist te raken er zoveel energie loskwam. Tegen mijn leerlingen durven zeggen: ‘Da’s wel heel bijzonder, hoe zou dat komen? Kunnen we dat samen uitzoeken’? En dat uitproberen werkt.

Als samen uitproberen werkt, waarom onderzoeken we dat ‘anders leren’ dan niet samen met de leerlingen? We stellen ze de vraag: “Hoe zou jij op jouw school willen leren? Hoe ziet jouw ideale lesdag eruit? Hoe kun je voor iedere leerling maatwerk leveren en toch samen leren?”
En zo werd in het transitiepad ‘de leerling centraal’ van United4education het idee geboren: TEDx Nederland – Creating learning…. by doing! In samenwerking met minimaal 75 scholen in heel Nederland wordt op 1 december 2015 integraal een TEDx event georganiseerd

Doel is dat leerlingen ervaren dat je leren ook anders kunt ontwerpen dan 7 uur achter elkaar in de les zitten; dat je op een andere manier ook heel veel kunt leren en bereiken.

TEDx Nederland – Creating learning…. by doing! Dit zijn de ‘spelregels’:

  • Op alle deelnemende scholen organiseren we tussen 1 juni en 1 december 2015 de TEDx Nederland dag en organiseert ieder TEDx-team hun ideale schooldag.
  • Van elke deelnemende school mag zich één groep aanmelden. Dat kunnen alle leerlingen van een klas zijn, maar ook een groep leerlingen die op een andere manier is samengesteld.
  • Elke groep leerlingen vraagt tenminste één docent als coach; de leerlingen en de coach(es) vormen het school TEDx-team dat de ideale schooldag voor een andere groep leerlingen ontwerpt.
  • Samen is het TEDx-team verantwoordelijk voor het ontwerpen, uitvoeren en het resultaat van hun ideale schooldag.
  • Samen ontwerpt ieder TEDx-team, de leerlingen en de coach(es), een leersituatie die in één dag (tussen 1 juni en 1 december 2015 kan worden uitgevoerd); de TEDx Nederland dag valt voor alle scholen op dezelfde dag, 1 december 2015!
  • Hoe je leert, waar je leert, met wie je leert en wat je leert…… het TEDx-team is volledig eigenaar van vorm en inhoud. Er is op vraag ondersteuning van een externe coach beschikbaar.

Aan het einde van de middag op 1 december 2015 organiseren we samen op verschillende locaties in Nederland tegelijkertijd, met een hapje en een drankje, het TEDx Nederland Event en krijgt ieder TEDx-team een tijdslot van 7 minuten om te laten zien wat er is geleerd en hoe er is geleerd. Ook geeft elk TEDx-team één aanbeveling aan hun docenten: ‘Zo zou het leren op onze school verrijkt kunnen worden’!


 

De basis voor bovenstaande oproep komt uit het initiatief TEDxQ. Op 13 november 2014 is door de Quadraam scholengroep een TEDxQ dag gehouden waar 11 groepen leerlingen van verschillende Quadraam scholen presentaties over de organisatie en uitvoering van hun ideale lesdag hebben gehouden. Video’s van alle presentaties zijn terug te zien en er wordt ook een klein kijkje achter de schermen geboden door een korte geschiedenis over de totstandkoming van de TEDxQ dag.

De organisatie en uitvoering van de TEDx Nederland dag is een werk in uitvoering. Aanmelden van je interesse kan voorlopig via het volgende formulier. Dit kan of je nu leerling, docent of schoolleider bent. We zullen vervolgens contact met je opnemen en je op de hoogte houden van alle verdere ontwikkelingen.

5 reacties op Een stap naar het onderwijs van en voor de toekomst

  1. Wat weer een mooi initiatief Frans!
    Ik heb wel een vraagje:
    Bij TEDx activiteiten moet altijd alles in het Engels (als ik het tenminste goed heb begrepen).
    Geldt dat ook voor deze activiteiten?

  2. Maar mag het dan wel die naam hebben, of trek je je daar niets van aan?

  3. Frits Kramer zegt:

    Zeker goed initiatief! Er zijn nog zoveel stappen te maken met huidige technologische mogelijkheden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: