Kwaliteit van onderwijs en opslagfactor

Blogpost opslagfactor small-Leeuwendaal-40-urige-werkweek-onderwijs-invulling

Vorige week woensdag begon de toetsweek voor klas 4H en 5V.
Deze week woensdag begon de toetsweek voor klas 4V.
Aanstaande maandag begint de toetsweek voor klas 1 t/m 3.

Met al mijn klassen werk ik gedurende het schooljaar in min of meerdere mate via de online ELO Edmodo. Ik geen hen bronnen, tips. Zij kunnen hierover vragen stellen. Ik geef hen diagnostische toetsen, waar zij de antwoorden op kunnen vragen nadat ze de toets gemaakt hebben. Waar zij vragen over kunnen stellen. Diagnostische toetsen die hen helpen bij het leren. Vragen en antwoorden die hen helpen bij het leren.

Gisteren heb ik via Edmodo zeven door leerlingen gestelde vragen binnen gekregen. Dit zijn vragen van leerlingen die aan het leren zijn voor hun toets of die hun diagnostische toets gemaakt hebben. Die vragen heb ik beantwoord. Het snelste antwoord was bij de leerling binnen 30 seconden, de leerling die het langst moest wachten had zijn antwoord binnen een uur. Sommige van die antwoorden gaven aanleiding tot een korte interactie, andere waren in hun eenvoud voldoende.

Ik vind dat dit de kwaliteit van mijn onderwijs zeer ten goede komt. Ik vind dit voor mijn leerlingen bij wie dit past een grote toegevoegde waarde hebben.

Ik zie het als een vorm van gepersonaliseerd leren. Een vorm ook van gepersonaliseerd lesgeven.

Kost mij dit tijd?
Ja.
Levert dit de leerlingen iets op?
Ja.
Kunnen leerlingen dit van mij verwachten?
Ja. (ik maak de afspraak met ze dat ze zeker binnen een dag, vaak binnen een uur en regelmatig direct antwoord krijgen, soms is er spreekuur waar direct antwoord verzekerd is)
Kunnen leerlingen dit van alle docenten verwachten?
Nee. 
Verwacht ik dat alle docenten dit zo gaan doen?
Nee. (ik doe toevallig veel digitaal binnen mijn onderwijs en zit vaak thuis ook achter mijn laptop)
Waar haal ik de tijd vandaan?
Uit mijn opslagfactor.

Ik ben dankbaar dat ik via mijn opslagfactor van 0,74 de mogelijkheid heb om op deze manier deze extra kwaliteit te leveren. Ik hoop dat iedere docent op zijn eigen manier, op de voor hem en zijn leerlingen beste manier, invulling kan geven aan zijn opslagfactor.

De praktijk kennende, waar de opslagfactor vaak wat lager is, gun ik iedere docent, maar vooral ook iedere leerling van iedere docent, een opslagfactor van 0,74. Of meer.

Blogpost opslagfactor DCE-bd0b4110-997b-11e3-977d-12313d026081-large

PS1: De opslagfactor is de hoeveelheid tijd die een docent krijgt toebedeeld in zijn jaartaak voor ‘les-gebonden’ activiteiten. In mijn geval is dit per lesuur van 45 minuten dus (0,74 * 45 =)  33 minuten. ‘Les-gebonden’ activiteiten zijn al het voor- en nawerk dat direct bij de lessen hoort. 

PS2: Het zou wel fijn zijn als de leerlingen wel bij alle docenten deze mogelijkheid zouden hebben 😄

 

 

Geef een reactie

