Ik zie R

Ik ben mentor van een 4V klas. Ik ben al drie jaar mentor van deze zelfde klas. Ik ken ze een beetje en zij kennen mij een beetje.

In de drie jaar dat ik mentor ben heb ik twee keer de overgangsvergadering voorbereid. Van klas 2V naar klas 3V en van klas 3V naar klas 4V. De overgang is gebaseerd op cijfers en kent een procedure en normen.

Wij hebben zes normen. Wanneer een leerling aan alle normen voldoet wordt de leerling bevorderd naar het volgende leerjaar. Wanneer een leerling aan één norm niet voldoet dan wordt deze leerling hiermee ‘bespreekgeval’. Wanneer een leerling aan twee normen niet voldoet wordt de leerling niet bevorderd naar het volgende leerjaar. Er zijn bijzondere omstandigheden beschreven waarbij leerlingen door teamleider en mentor kunnen worden voorgesteld als ‘bespreekgeval’. Dit kunnen bijzondere omstandigheden zijn zoals ziekte en thuissituatie, of zoals een sterk stijgende lijn in de prestaties die net niet voldoende blijkt.

De groep leerlingen waar ik mentor van ben bestond in klas 2 uit 32 leerlingen. In klas 4 zijn dit er nog 29. Er zijn in die twee jaar een paar leerlingen afgestroomd, zoals dit heet, van vwo naar havo, en door de gekozen profielen in klas 4V zijn er ook leerlingen uit de klas gegaan of er bij gekomen.
Van de 32 leerlingen uit klas 2V zijn er nog 17 dezelfde, met dit verschil dat zij aanzienlijk gegroeid zijn, fysiek zeer zichtbaar.

Ik ben nu bezig met de voorbereiding van de overgangsvergadering die a.s. donderdag of vrijdag zal gaan plaatsvinden, het rooster hiervoor is op dit moment nog niet bekend. Dinsdag ga ik deze vergadering met mijn teamleider voorbespreken. Ik ben nu de cijfers aan het verwerken van de laatste toetsweek, die vrijdag is geëindigd en 8 dagen heeft geduurd. Nog niet alle cijfers zijn binnen, de meeste wel.

Zoals het er nu voor staat gaan 29 van de 29 leerlingen niet besproken worden. 24 niet omdat zij aan alle normen voldoen, 5 niet omdat zij aan twee normen niet voldoen.

Wat gaan wij dan bespreken? Een goede vraag.

Waarover gesproken zal gaan worden, tijdens de vergadering of daarvoor of daarna of alle drie is het aantal leerlingen dat niet bevorderd kan worden. Het zal gaan over B., L, M., N., S.. Maar niet echt. Het zal gaan over de aantallen leerlingen, de percentages, de redenen waarom zij niet eerder zijn ‘tegengehouden’.

Doubleren is niet goed voor de doorstroomcijfers van een school. Doubleren kost geld, 500 miljoen euro per jaar wordt er gezegd. Landelijk worden er in 4V zo’n 10% van de leerlingen niet bevorderd naar 5V. Daar liggen problemen.

Maar ik zie nu geen cijfers en geen percentages. Hoe gek ik ook op ze ben.

Ik zie R.

R. is van klas 2V naar klas 3V bevordert als ‘bespreekgeval’. R. is van klas 3V naar klas 4V bevordert als ‘bespreekgeval’. Bij de overgang van klas 2V naar 3V werd R. afgeraden om het vwo te blijven volgen, havo zou verstandiger zijn. R. legde het advies naast zich neer en ging naar 3V. R. wilde in de bovenbouw heel graag een N-profiel gaan proberen omdat zij daarmee de opleiding zou gaan kunnen doen die zij op dat moment voor zich zag. Bij de overgang van klas 3V naar klas 4V werd haar dit afgeraden. R. legde het advies, na lang twijfelen en een aantal intensieve gesprekken met haar en haar ouders, naast zich neer.

R. ontdekte dat het haar in 4V niet lukte om het gewenste N-profiel succesvol af te ronden. Halverwege het jaar besloot zij van profiel te wijzigen. Nu wist zij het echt zelf, zij had het geprobeerd en het was niet gelukt.

Ook in haar nieuwe pakket heeft R. wiskunde en dat leek een struikelblok te blijven. Met de cijfers van vóór de laatste toetsweek zou R. opnieuw ‘bespreekgeval’ zijn. Maar er is iets in R. gebeurd, iets dat zichtbaar is geworden sinds haar verandering van pakket. Iets dat tijd nodig had. Tijd die zij heeft gekregen door haar zelf te nemen. Ze is zich meer gaan inspannen door het veel duidelijkere doel voor haar ogen.

R. stond niet bekend om haar lach, niet om haar positiviteit, niet om haar bereikbaarheid voor docenten.

Haar interne twijfel werd gevoed door de reacties die zij kreeg.

Ik zag en zie geen cijfers, ik zag en zie geen percentages. Ik zag en zie R.

Zij lacht nog steeds niet uitbundig. R. kijkt wel veel minder vaak alsof er iets mis  is. Ze kijkt minder vaak alsof ze wordt aangevallen en ze zich moet verdedigen. Ze kijkt met veel minder twijfel. Ze kijkt met meer ervaring.

R. is blij met het traject dat zij heeft gevolgd. R is blij met de keuzes die ze heeft gemaakt.

Zij ziet er veel gelukkiger uit.

Wat je ook gaat doen. Het ga je goed R.!

 


 

PS:1 Ik had hier ook kunnen vertellen over I, die ook twee jaar ‘bespreekgeval’ was en nu zal worden gaan bevorderd van klas 4V naar 5V zonder enig tekort. Ik zie I. ook.

PS2: Met de 5 leerlingen die aan twee normen niet voldoen heb ik regelmatig gesprekken gehad. Alle 5  hebben aangegeven dat, mocht het toch niet meer goed komen, zij graag zouden doubleren, dus klas 4V nogmaals doen, om zo de kans te behouden het vwo met een diploma af te sluiten. Ik ben groot voorstander van zomercursussen, extra opdrachten, voorwaardelijke overgang, zodat leerlingen die het ‘net’ niet halen niet een volledig jaar hoeven over te doen. Dit (b)lijkt helaas vooralsnog lastig uitvoerbaar.

Advertenties

6 Responses to Ik zie R

  1. Patrick Vaanhold schreef:

    Zooooooo herkenbaar….helaas. Wij hebben de vergaderingen voor 4H er op zitten. Groot deel zittenblijvers omdat het daar kennelijk mag (gelukkig). Maar ook een groot aantal leerlingen dat 4H voor de tweede keer deed en nu met een mooie basis naar het tweede deel van hun examenperiode gaan in 5H.
    Maar wat ik altijd het zwaarst vind, zijn de collega’s die kijken naar cijfers, en cijfers alleen. Niet naar het verhaal erachter. Of collega’s die gaan vragen om de CITO score van 4 jaar geleden…. Het is te treurig voor woorden.
    En dan zijn er natuurlijk nog de nieuwe examennormen, die met het rekencijfer erbij, nog weer zwaarder zijn. Dan is er een leerling die alle vakken voldoende heeft (incl rekenen) maar die problemen heeft met Engels, en die dan gaan havo diploma gaat halen naar alle waarschijnlijkheid.
    Peter Heerschop vertelde het mooi in een filmpje wat circuleert op Facebook: leerlingen moeten gelukkig zijn en dat moeten we ze leren.

  2. Anita schreef:

    Als leerlingen al een heel jaar knokken erop hebben zitten wanneer mogen ze dan bijkomen en andere ervaringen opdoen met b.v. een zomerbaantje als ze naar zomerschool gaan? Ik zou pleiten dat scholen niet zo strikt omgaan met jaren en doelen per jaar. Als er al een vak voldoende is afgerond waarom die dan een heel jaar overdoen? Dat is saai, vervelend en demotiverend. Liever gewoon verder en dan misschien eerder examen maken en klaar. Zo blijft er meer tijd over voor vakken die wat lastiger zijn en is er de tijd om bij te komen van een jaar school in de vakantie.
    Zo zouden er op de basisscholen ook overloop moeten zijn om alvast vakken van Vo in te brengen voor leerlingen die het makkelijk afgaat en niet in de ellenlange herhalingen terecht komen dat op het basisonderwijs wordt gehanteerd. War is er op tegen om een leerling die b.v. in het 3e jaar van het atheneum alvast examen in een vak laten doen als alle stof voor de leerling is behandeld en voldoende is getoetst? De organisatie? Dat mag niet het probleem van de leerling zijn.

    • fransdroog schreef:

      Hoi Anita,
      Grotendeels eens. Zomerschool is altijd een keuze, geen verplichting. En in de praktijk vaak wel een goede optie voor die leerlingen waarbij om een of andere reden het net niet gelukt is.
      We zitten helaas nog wel nog in een situatie waar organisatie een te groot belang heeft en zal altijd zeer lastig blijven om volledig maatwerk te leveren. Het zou wel heel fijn zijn als de mogelijkheden waarop leerlingen kunnen leren en hun leren kunnen tonen worden vergroot.
      Met vriendelijke groet, Frans

  3. […] 17.35. Uur gesproken met journalist Onderwijsblad over overgangsvergaderingen nav blog: ‘Ik zie R’ fdroog.wordpress.com/2015/06/28/ik-… […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: