Een kind dat de wereld mooier gaat maken

Tess at Sea 2015-07-07_1238

Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse barbecue van The Crowd. Zoals altijd, gewoon gezellig, met een klein beetje leren erbij. Dank jullie, Rhea en Patricia!

Een van de deelnemers had zijn dochter meegenomen. Haar naam is Tess en zij zit in klas 3-VWO van het Willibrord Gymnasium in Deurne. Zij kwam ons iets vertellen over School at Sea, waar zij volgend jaar aan wil gaan deelnemen. Zij vertelde ons op indrukwekkende wijze wat het is en vooral waarom zij er graag aan mee zou willen doen.

Ik wist zelf wel van het bestaan van School at Sea, maar kende niet de details. Een aantal daarvan waren voor mij best wel verrassend en daarom deel ik ze hier graag.

De leerlingen zeilen in zes maanden naar de Caraïben en terug. Gedurende deze periode doen ze hun normale schoolwerk, dat door school wordt opgestuurd, en worden ze begeleidt door vijf op het schip aanwezige docenten. Halverwege de reis wordt er voor twee weken ook nog een docent Grieks en Latijn ingevlogen. Nu wil het toeval overigens dat komend jaar een van mijn wiskunde collega’s gaat lesgeven bij School at Sea. Mocht een school niet kunnen of willen meewerken aan het opsturen van de materialen dan kan een vergelijkbaar curriculum van School at Sea zelf gevolgd worden. Leerlingen missen dus niets van hun reguliere schoolwerk, maar doen er wel iets boven op. De indeling is dat er steeds een lesdag is die wordt gevolgd door een dag werken op het schip. Dit betekent dat de leerlingen rouleren alle taken een keer op zich nemen en halverwege de reis solliciteren op een van de ‘banen’, bijvoorbeeld kok. De kok vertrekt dan ook na drie maanden!

Omdat volgens de Nederlandse regels het schip niet voldoet aan de eisen van een lokaal worden de leerlingen tijdelijk uitgeschreven en ingeschreven op een school in Zuid-Afrika. Heel apart vind ik zelf. Dit zou eenvoudig anders geregeld moeten kunnen worden.

De kosten bedragen €21.000. Dat is veel geld en dat komt omdat er op geen enkele manier subsidie wordt verleend. Scholen zouden een deel van het geld dat zij krijgen voor de leerlingen die meegaan kunnen afstaan, maar dit gebeurt als ik het goed begrepen heb maar zeer mondjesmaat. Het is zeker niet zo dat door dit bedrag het alleen bereikbaar is voor kinderen van rijke ouders. Het is juist de bedoeling dat de leerlingen zelf actief fondsen verwerven en zij krijgen hier dan ook een aantal trainingen voor.

Tess gaf aan dat het hele voortraject haar al heel veel geleerd heeft. Bijvoorbeeld de genoemde trainingen maar ook de bijbehorende ervaringen tijdens de uitvoering. Tien keer langs gaan bij bedrijven om negen keer nee te horen is tijdrovend en soms teleurstellend maar wordt telkens weer goed gemaakt door die tiende keer, wanneer er wel ja gezegd wordt. Zij wordt zich dan heel bewust van haar motivatie en leert van en omgaan met de tegenslagen onderweg. Die zullen haar niet weerhouden. Anderen wel, die ergens in het traject zijn gestopt omdat het toch te zwaar bleek om alle inspanningen te blijven leveren.

Tess heeft een eigen website Tess at Sea en zij heeft inmiddels €12.000 bijeen gehaald. Zij blijft doorgaan en is er van overtuigd dat het gaat lukken. Ik ook.

Leerlingen die meegaan verbreden letterlijk en figuurlijk hun horizon. Door het werken op een schip en tijdens de expedities die aan land worden ondernomen leren zij hun talenten en leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. Het leidt tot leerlingen die inspirerend zijn, vanuit verantwoordelijkheid en samenwerkende creativiteit. Gevraagd naar wat Tess vooral dacht te leren op het schip gaf zij zeer spontaan antwoord.

“Samenwerken. Op school ben ik het type dat in een groepje als het niet allemaal goed loopt alles zelf op me neem omdat ik graag iets goeds wil afleveren.”

Wat vooral veel indrukte maakte op mij was de rustige overtuiging waarmee Tess haar verhaal vertelde. Hier stond een meisje van 14 jaar aan docenten te vertellen wat haar droom was, en dat zij die gaat waarmaken. Een kind dat de wereld mooier gaat maken.

Op de vraag wat haar het meest was tegengevallen kwam weer een heel direct antwoord.

“De hoeveelheid tijd die het allemaal kost en dat ik daardoor mijn vriendinnen veel minder kan zien. Bijvoorbeeld deze vrijdagavond ben ik nu hier om te vertellen over School at Sea en niet bij mijn vriendinnen. Maar het is allemaal de moeite waard.”

Ik vind nu ik meer details ken School at Sea een prachtige opzet. Ik denk dat de kinderen, zoals Tess, die meegaan dit zeer bewust doen en hun eigen leren ontzettend verrijken. Ik vind het ook een mooi voorbeeld van hoe leren anders kan en zie voldoende mogelijkheden voor vergelijkbare initiatieven. Ik nodig Tess ook van harte uit om over haar ervaringen te komen vertellen op onze school. En als dat zou nog zou passen zelfs al voor zij vertrekt. Ik ben er van overtuigd dat er leerlingen op mijn school zitten die dit leeravontuur ook zouden willen meemaken.

Meer informatie is natuurlijk te vinden op de sites van Tess at Sea en School at Sea.

Sponsoren van Tess kan via de sponsorpagina. 😄

Succes! Tess!

4 Responses to Een kind dat de wereld mooier gaat maken

  1. Rob Alberts schreef:

    Regelmatig zie ik vacatures voorbij komen van deze school.
    De constructie via Zuid-Afrika kende in niet.

    Het roept bij mij herinneringen op van het Zeilmeisje.
    Vreemd hoe wij in Nederland omgaan met bijzonder omstandigheden!

    Zomerse groet,

  2. Brenda schreef:

    Wat een mooi verhaal voor een fantastisch initiatief. Onze dochter Merle hoopt ook mee te gaan dit jaar en heeft de afgelopen maanden een vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt als Tess. De dames vonden dan ook direct aansluiting bij elkaar tijdens het recente selectieweekend. De associatie met het zeilmeisje Laura stopt bij het maken van zo’n fantastische zeilreis en het doorzettingsvermogen. Want aan boord bij School at Sea leer je vooral door en van de groep. De ultieme vorm van onderwijs wat mij betreft, veel belangrijker dan die ridicule, wettelijke, typisch Nederlandse, voorwaarde van het “recht op een schoollokaal”. Tess, veel succes met al je activiteiten en ik hoop jullie allebei in oktober te mogen uitzwaaien.

    • fransdroog schreef:

      Hoi Brenda,
      Wat een fijne reactie. Leren door en van de groep.
      Ik wens ook Merle veel succes en plezier!
      Vriendelijke groet,
      Frans

    • Rob Alberts schreef:

      Leren in eenzaamheid tijdens een solotocht of leren in groepsverband bij School at Sea zijn beide lastig of onmogelijk in de ridicule, wettelijke, typisch Nederlandse regelgeving.

      Het out of the box denken is in Nederland nog niet ontdekt.

      Zomerse groet,

Geef een reactie

