Weer zeven nieuwe verhalen in weer één nieuwe dag #blimageNL

Nee, dit is niet dezelfde blogpost als die van gisteren, of die van eergisteren. Hij lijkt er wel op.

Het is inmiddels drie dagen geleden dat ik hier een oproep deed. Een oproep om een persoonlijk verhaal te schrijven over onderwijs aan de hand van een aangeleverde foto. In de derde dag na de eerste oproep zijn er opnieuw zeven verhalen verschenen. Ongelofelijk! Ik word stil en warm.

Sommige bijdragers schrijven een ander verhaal dan zij gewend zijn te doen. Sommige bijdragers hadden al een tijdje niet geschreven, sommige bijdragers ontdekken blogs die zij niet kenden. Er gaan hopelijk bijdragers zijn die niet eerder hebben geblogd. De opzet van #blimageNL stimuleert creatief denken en er ontstaat een dialoog, er ontstaan verbindingen binnen zich uitbreidende persoonlijke leernetwerken. De #blimageNL uitdaging zorgt voor een blootstelling aan nieuwe ideeën, nieuwe bronnen, nieuwe mensen en misschien zo voor een nieuwe blik op jezelf. #blimageNL gaat over leren door het vertellen van verhalen.

Hieronder een korte introductie van de derde zeven verhalen. Je kunt ze lezen voor wat zij zijn of wat zij met je doen. Je kunt ze misschien ook gebruiken om inspiratie op te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel inspiratie!

Karin Donkers, schoolleider op een school voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs , schreef het verhaal ‘Rood de kleur van…..‘, over de vele variaties van één kleur, over de vele variaties onderwijs die er nodig zijn voor de vele variaties aan leerlingen, over de bereidheid en noodzaak verder te kijken dan onze eigen kleur.

Jan Fasen, directievoorzitter Mundium College, schreef het doordacht relevante verhaal ‘Een stuur met teveel toeters en bellen‘, over de nooit gekozen en niet te kiezen weg naar de toekomst, over handen en hoofd, over mentoren en schijnbare valse starts, over dat het NOOIT aan kinderen ligt, over het stuur dat vooral in de handen van de leerlingen zou moeten liggen.

Judith van Hooijdonk, I-adviseur bij hogeschool Zuyd, schreef het verhaal ‘De bloemen van Zuyd‘, over hoe ragfijne draadjes bloemen kunnen bouwen, over de invloed van munten op de hoeveelheid, de kleur, de geur van bloemen, over de bereidheid en de grenzen van mensen.

Jannie van Maldegen, ex-juf, schreef het verhaal ‘Rups‘, over de liefde voor leerlingen én voor de natuur, over een kleuterjuf die langzaam maar zeker een schooltuinjuf wordt en dan als vanzelf een wijktuinjuf, over niet meer werken in een school en het niet missen omdat er nog iets mooiers is gevonden.

Tjeu Severeens, docent, schrijver en organisator, schreef het verhaal ‘#BlimageNL‘, over pijlers die zorgen dat het werkt, over een toevallig streng gezicht, een wens en durf tot provoceren, gewoon goed uitleggen, over balans creëren en blijven vervellen, elke vijf jaar iets anders, een nieuwe vlinder telkens weer, over naar het einde van de vakantie snakken omdat je weer iets nieuws wil, mag en kan gaan doen.

Ronald Heidanus, meester in onderwijs en opvoedingsoptimist, schreef het gevoelige gevoelvolle verhaal met de toch verrassend passende titel ‘Fuck die kruk‘, over het waarnemen van waarnemingen, over prikkels en ze leren negeren of uitschakelen, over tl-balken, rekenen en eten, over vragen stellen die ruimte voor antwoord laten, over zien en kansen bieden, over het geven van woorden zonder ze te gebieden, meesterlijk.

Marita Teunisse, juf in het speciaal onderwijs, schreef het verhaal ‘Verwondering in je klaslokaal‘, over steeds meer vast komen te zitten in wat er moet volgens de schema’s, over verwondering als het beste leermoment, over het belang van spelen, niet alleen voor kleuters, over spelen dat leren is, over proberen dat leren is.

En natuurlijk weer een plaatje voor als je de uitdaging aan wilt gaan. Je kunt je ook laten uitdagen door een van de afbeeldingen op het Pinterest bord waar alle #blimageNL afbeeldingen worden verzameld.

foto achtbaan cc wikimedia

 

 

 

Advertenties

2 Responses to Weer zeven nieuwe verhalen in weer één nieuwe dag #blimageNL

  1. […] beschrijvingen van de verhalen zijn, per dag ofwel per zeven, hier, hier, hier en hier te vinden. Gebruikte afbeeldingen zijn op het Pinterest bord #blimageNL te […]

  2. […] warm, nat op mijn wangen. Ik verzamelde de verhalen om ze te kunnen delen. Op 27 juli volgde de derde serie van zeven verhalen, op 28 juli volgde dag vier, zeven nieuwe verhalen. Ik werd stiller en warmer, droogde mijn wangen, […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: