Dag vijf, elf nieuwe verhalen #blimageNL

Het is inmiddels de vijfde dag na de start van de #blimageNL uitdaging en deze dag zijn er maar liefst elf verhalen geschreven. De #blimageNL uitdaging is simpel: ontvang een foto en schrijf naar aanleiding hiervan jouw verhaal over onderwijs, daag vervolgens iemand die je kent uit met een nieuwe foto die je hem/haar stuurt. Het resultaat is verbijsterend, fantastische verhalen door bevlogen onderwijsmensen.

Hieronder een korte introductie van deze vijfde set van dit keer elf verhalen. Je kunt ze lezen voor wat zij zijn of wat zij met je doen. Je kunt de mensen die de verhalen geschreven hebben ook laten weten wat je er van vindt, dat vinden ze plezierig. Je kunt ze misschien ook gebruiken om inspiratie op te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel inspiratie!

Erik Redegeld, onderwijskundig adviseur en ICT coach, schreef het zeer persoonlijke, moedige en aangrijpende verhaal ‘Op zijn kop‘, over de rollercoaster waarin hij belandde nadat hem een minor stroke was overkomen, geen signalen vooraf, geen leefstijl die aanleiding zou geven, over schrik, over ineens aan slangen die van alles toevoeren en meten liggen, over toch al weer aan leren en lessen denken, over niet meer vrij zijn, over niet meer kunnen wat nooit een probleem was, over alles opschrijven om niets te vergeten, over ‘naar huis’ en de impact daar, over alle fijne mensen om hem heen, over nu leren tijd te nemen en tijd te gunnen, over, zelfs al gaat het niet zo snel als je zou willen, hoe leuk schrijven is.

Sander Gordijn, leerkracht voor een kleutergroep in Meppel en werkzaam bij kleuteruniversiteit, schreef en sprak (hij maakte van zijn blog een vlog) het verhaal Samen de wereld ontdekken, over je handen durven uitsteken en uitgestoken handen durven accepteren, over durven geloven in de leerkracht van het kind

Jasper Bloemsma, leerkracht basisonderwijs, schreef het verhaal Komkommertijd uitdaging, over verrassende vervangingslessen, over nietszeggende kinderen, over honden in de klas, over ontbrekende informatie, over passend onderwijs dat er soms gewoon niet kan zijn.

Jeroen Smits, leerkracht groep 8, schreef het verhaal Geen #icebucket, wel de #blimageNL challenge, over de essentie van onderwijs, samenwerken, over afstand durven nemen en de leerling zijn gang durven laten gaan, over de omgeving creëren waarin dit kan.

Petra Holstein, docent rekenles en ICT aan het Drenthe College, schreef het verhaal Uppie Oeg, over de voor- en nadelen van dingen goed uit je hoofd kunnen leren, over of je hoofd ook te vol kan zijn, over mooie rupsen en lelijke vlinders, over nog niet alles kunnen maar het wel steeds blijven proberen.

Frans Droog, docent biologie en Mens en Natuur op het Wolfert Lyceum, schreef het verhaal De coach en zijn pupilover het leveren van inspanningen, over schijnbaar achteloze activiteiten, over hoe de hersenen getraind kunnen worden als het lijf, over relaties en vertrouwen die komen voor prestaties, over blijdschap en trots, over winnen.

Juf Petra, van kleuteridee.nl,  schreef het verhaal Passend onderwijs, over de onmogelijkheid om kinderen in te kleine schoenen te persen, over het herkennen van de grootte van de passen die kinderen kunnen zetten, over het belang van het zien van de maat van de schoenen en de maat van de passen van iedere leerling.

Mieke Haverkort, zelfstandig krachtgericht coach, trainer en onderwijsadviseur,  schreef het verhaal Fotofinishover dat je door de aandacht voor finish vaak vergeet hoe mooi de wedstrijd was, over talent en wat dat eigenlijk is en waarom daar zo weinig aandacht voor is, over krachtgerichte benadering en relaties, over na een opleiding een andere keuze maken, over een innovatieve school.

Wieke Heikoop, zelfstandige en adviseur onderwijsinnovatie, schreef het verhaal Rupsjenooitgenoeg, over een boek dat je kunt blijven lezen en herlezen, over op hoeveel manieren je dingen uit een boek in de les kan inbouwen, over hoe je met ICT een boek tot leven kunt brengen.

Maaike Zym, docent geschiedenis, maatschappijleer en het leergebied mens & maatschappij op OSG de Hogenberg, de enige middelbare school op Texel, schreef het verhaal Strike!, over de drive die zij krijgt van een challenge, over Yes! momenten in het onderwijs, bij leerlingen en bij docenten, over trots zijn als je ziet waar je leerlingen zijn belandt.

Claire Ohlenschlager, docente Hogeschool Rotterdam, schreef en tekende het verhaal Theotherusems, over beweging waar je blij van wordt als je mee mag doen, en als die de goede kant op gaat, en dat gaat het in het onderwijs.

En natuurlijk weer een nieuw plaatje voor als je de uitdaging aan wilt gaan. Je kunt je ook laten uitdagen door een van de afbeeldingen op het Pinterest #blimageNL bord waar alle gebruikte afbeeldingen worden verzameld. Er is geen limiet aan hoe vaak een afbeelding mag worden gebruikt 😄.

foto schoolbussen cc wikimedia 1024px-NS_-_School_bus

 

 

 

 

2 reacties op Dag vijf, elf nieuwe verhalen #blimageNL

  1. […] beschrijvingen van de verhalen zijn, per dag, hier, hier, hier, hier en hier te vinden. Gebruikte afbeeldingen zijn op het Pinterest bord #blimageNL te […]

  2. […] bleef groeien en bloeien, op dag vijf elf verhalen, op dag zes vier, net als op dag zeven. Waar kwamen die verhalen vandaan? Wat bezielde mensen om in […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: