De coach en zijn pupil #blimageNL

Terwijl ik bezig was met het schrijven van een blogpost klikte ik op een van de openstaande tabbladen om wat informatie te controleren. Ik moest even zoeken, er stonden tenslotte 42 tabbladen open.

Ik vond de informatie die ik zocht, selecteerde de tekst en drukte de toetsen cmd en c tegelijkertijd in, met mijn linkerringvinger en linkermiddelvinger, respectievelijk. Een routinematige actie, veel gedaan, veel getraind en daarmee in het geheugen gegrift. Wat er zou volgen wisten de daarvoor verantwoordelijke delen van mijn lichaam ook al.

Terug naar het oorspronkelijk tabblad middels een klik, vervolgens simultaan linkerringvinger op cmd en linkermiddelvinger op c, beide vingers simultaan loslaten en de tekst als een 21e eeuwse goochelaar magisch laten verschijnen op het dan toe stukje witte scherm.

Na het maken van de keuze wat er moest gebeuren kostte het weinig moeite om de uitvoering tot een goed einde te brengen. Er was vaak genoeg op getraind, de noodzakelijke verbindingen in de hersenen waren gelegd, versterkt en onderhouden; de spieren in de handen en vingers hadden de benodigde tonus voor de noodzakelijke standen van de vingers een ontelbaar maal eerder bereikt en herhaalden haar als ware het niets. Het doel was bereikt. Een stukje tekst was gekopieerd.

Het doel was bereikt. Een beloning was dus verdiend. Zo besloten de hersenen, en zij stuurden hun signalen uit. Zo snel als er zojuist gekopieerd was werd er nu opdracht gegeven op een ander tabblad te klikken en in een ogenblik was het scherm veranderd van een wit achtergrond met tekst naar een bonte verzameling kleuren en een foto. De hersenen waren zich zeer wel bewust dat multi-tasking een fabel is en dat het alleen mogelijk is verschillende taken heel snel achter elkaar te doen, nooit tegelijkertijd, en dat er eigenlijk aan de tekst op de witte achtergrond gewerkt moest worden, maar overtuigden zichzelf zeer snel door op te merken dat als je taken heel snel uitvoert dit allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Het zal wel, dachten ze zelfs zachtjes op de achtergrond.

Die plotselinge foto in beeld deed mij het klikken en scrollen stoppen. Dit was de foto.

foto coach en pupil

De foto greep mij aan en maakte iets in mij los. Ik bleef er even naar kijken. Ik bleef er langer naar kijken.

Op de foto zien we een meisje. Een meisje met op haar sportbroekje een nummer geplakt, het nummer 5. We zien dat het meisje staat op een betegelde ondergrond en dat achter haar een gebouwtje staat met ramen. We kunnen niet zien waar het is of wat er hier aan de hand is. Het meisje kijkt wel heel erg blij. Niet alleen heel erg blij, ook heel erg tevreden. Niet alleen heel erg blij en heel erg tevreden, ze kijkt vooral ook erg gelukkig. Ze kijkt alsof ze iets heeft bereikt waar ze hard voor heeft gewerkt. Het gezicht van de man zien we niet. We zien alleen dat hij een oranje shirt aan heeft en een gordeltje draagt. De oranje kleur suggereert dat het hier om Nederlanders gaat. Waarschijnlijk is hij ook blij. Dat kunnen we niet direct zien. Misschien is hij de vader, misschien is hij de coach?

We zijn benieuwd en gaan dus andere tabbladen openen en informatie zoeken.

Uit de kleding van het meisje kunnen we opmaken dat het hier waarschijnlijk handelt om atletiek. Na wat klikken en zoeken blijkt dat het hier gaat om de European Youth Olympic Festival dat op dit moment wordt gehouden in Tblisi gehouden wordt. “Het Europees Jeugd Olympisch Festival (EJOF) of European Youth Olympic Festival (EYOF) is een sportevenement voor jonge Europese sporters in de leeftijd tot en met 18 jaar, dat om de twee jaar wordt gehouden. Op het programma staan alleen olympische sporten. Tijdens het EJOF maken de atleten kennis met alle tradities van de Olympische Spelen. Zo verblijven de deelnemers gezamenlijk in een olympisch dorp. Het EJOF is bedoeld als stimulans voor jonge talenten om door te gaan op de nog lange, vaak moeizame weg naar de volwassen top. Met als absoluut hoogtepunt natuurlijk deelname aan de échte Olympische Spelen. Heel belangrijk is dat EJOF-deelnemers internationale wedstrijdervaring opdoen en dat zij kennismaken met leeftijdgenoten uit andere takken van sport en uit alle mogelijke landen.”
Het meisje dat we zien op de foto blijkt zojuist de 3000 meter gewonnen te hebben. Proficiat!

Wat mij aangreep in deze foto was de verbinding tussen wat ik zag als de coach en de pupil. Er is hard gewerkt, er is hard getraind, hersenen en spieren hebben zich voorbereid op een ultieme prestatie en die prestatie is er gekomen. De coach heeft hard gewerkt en de pupil zo goed mogelijk begeleid en voorbereid. De coach heeft de schema’s gemaakt waarmee de pupil steeds een stapje verder kon zetten, steeds een stapje beter kon worden, steeds een stapje harder kon lopen, steeds een stapje slimmer kon lopen. De pupil heeft hard gewerkt, de schema’s gevolgd en de stapjes gezet. De pupil heeft in de trainingen het uiterste gevraagd van haar lichaam. Omdat zij dit kon en het zelf zo graag wilde. Maar ook omdat de coach dit graag wilde en haar het vertrouwen gaf dat zij het kon. Tijdens de wedstrijd heeft de pupil wat zij geleerd had in praktijk gebracht. Zij heeft met haar hoofd de juiste tactiek bepaald en heeft haar spieren het werk laten doen. Het beloonde vertrouwen straalt uit de foto.

Ik denk dat de coach behalve blij ook trots is. Ik zou maar wat graag zo’n coach willen zijn! Proficiat!

Ik zag in de foto van een coach met zijn pupil ook een docent met zijn leerlingen. Continu samen op weg om er uit te halen wat er in zit. Om het maximale te bereiken moeten de inspanningen van beide kanten komen, in wederzijds vertrouwen. Er wordt geleerd volgens schema’s die de docent maakt en die werken voor de leerling. Soms moet er wat minder gedaan worden, soms wat meer, soms wat anders. Niet hetzelfde schema voor elke leerling, maatwerk waar dit ook maar kan. Zodat elke leerling zijn of haar topprestatie kan leveren. Het gevoel dat dit geeft is te zien op de foto en dat gun ik elke leerling. Je hoeft niet te winnen om te weten dat je jouw topprestatie geleverd hebt.

Ik heb ook nog verder gezocht op het wereldwijde web naar informatie over die coach, hoewel dat niet echt nodig was. De coach op die foto die ken ik wel. Het is mijn broer.

 

Advertenties

2 Responses to De coach en zijn pupil #blimageNL

  1. […] Frans Droog – De coach en zijn pupil […]

  2. […] Droog, docent biologie en Mens en Natuur op het Wolfert Lyceum, schreef het verhaal De coach en zijn pupil, over het leveren van inspanningen, over schijnbaar achteloze activiteiten, over hoe de hersenen […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: