Dag zeven, vier nieuwe verhalen #blimageNL

Het is inmiddels de zevende dag na de start van de #blimageNL uitdaging en vandaag zijn er opnieuw vier verhalen geschreven. De #blimageNL uitdaging is simpel: ontvang een foto en schrijf naar aanleiding hiervan jouw verhaal over onderwijs, daag vervolgens iemand die je kent uit met een nieuwe foto die je hem/haar stuurt. Het resultaat is verbijsterend, fantastische verhalen door bevlogen onderwijsmensen.

Hieronder een korte introductie van deze zevende set van dit keer vier verhalen. Je kunt ze lezen voor wat zij zijn of wat zij met je doen. Laat de mensen die de verhalen geschreven hebben weten als ze je op een of andere manier geraakte hebben. Je kunt ze misschien ook gebruiken om inspiratie op te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel inspiratie!

Jaap Bosman, auteur gespecialiseerd in ICT en onderwijs, schreef het Nederlands- en Engelstalige verhaal Black swans, gnomes and Charles Peirce. #blimage #blimageNL, over de zwarte zwaan als metafoor voor kennis en waarheid, over het maken van kennis en kunde door feiten en ervaringen te verbinden, over vrije kaboutertjes en zwarte zwanen achter een hek als metafoor voor de overal vrij verkrijgbare onzin, nonsens, bijgeloof, vooroordelen, en flauwe kul, en de moeite die het kost om de waarheid en betrouwbare kennis te verkrijgen.

Titia Bredee, voorzitter CvB Hogeschool iPabo, schreef het verhaal Schoolbus, over hoe ze in Amerika met een schoolbus naar school gaan, over hoe er ook buiten schooltijd in Amerika geleerd wordt, over de teamgeest die daar heerst in de onderwijsgemeenschap, iets dat vele voordelen brengt.

Sandra Beuving, bestuurslid Stiching Oog, schreef het verhaal Overschilderen of strippen…?, over het verschil tussen even iets opknappen of het grondig verbouwen, over dat beide soms nodig zijn, thuis en in het onderwijs, over het belang van zien wanneer het ene genoeg is of het andere gedaan moet worden.

Een docent-geworden oud-leerling, iets dat me deugd doet, schreef het zeer herkenbaar en lezenswaardige verhaal “Voor de leeuwen”, over de rust die een leeuw kan uitstralen, en de kracht die hij kan uitoefenen als hij dit nodig vindt, over een klas die als een leeuw is, over vertrouwen bouwen als belangrijke stap in de relatie die een beginnend docent aan leert gaan met zijn leerlingen, over de vele interacties die plaatsvinden in een klas met 30 leerlingen, over leren reageren en beslissingen nemen, over de stapjes die een docent zet, over de wens dat ze in de goede richting gaan.

En natuurlijk weer een nieuw plaatje voor als je de uitdaging aan wilt gaan. Je kunt je ook laten uitdagen door een van de afbeeldingen op het Pinterest #blimageNL bord waar alle gebruikte afbeeldingen worden verzameld. Er is geen limiet aan hoe vaak een afbeelding mag worden gebruikt 😄.

foto foo fighters cc wikipedia

 

 

 

 

 

Advertenties

2 Responses to Dag zeven, vier nieuwe verhalen #blimageNL

  1. […] zijn, per dag terug te vinden via de volgende links, dag 1, dag2, dag3, dag4, dag5, dag 6, dag 7. Gebruikte afbeeldingen zijn op het Pinterest bord #blimageNL te […]

  2. […] bleef groeien en bloeien, op dag vijf elf verhalen, op dag zes vier, net als op dag zeven. Waar kwamen die verhalen vandaan? Wat bezielde mensen om in hun vakantie deze verhalen te […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: