Waarom ik toch voor zomerscholen ben

Zomerschool 2015-08-18_1454Dit jaar hebben zo’n 7000 leerlingen gebruik gemaakt van een zomerschool. Is dat goed?

Het gaat om 126 zomerscholen waarin een totaal van 267 scholen leerlingen de kans boden alsnog bevorderd te worden. Uitgesplitst naar niveau gaat om 2035 vmbo’ers, 3030 havisten en 1859 vwo’ers. Het grootste deel van deze leerlingen zit in het jaar voor het eindexamen, respectievelijk 58%, 53% en 31%.

Wat is een zomerschool?

Tijdens een zomerschool worden leerlingen gedurende twee weken bijgespijkerd in een beperkt aantal vakken. Uitvoering van de zomerschool kan gebeuren door docenten van de school zelf maar kunnen hiervoor ook externe begeleiding inhuren. Het ministerie van OCW heeft hiervoor 9 miljoen euro beschikbaar gesteld. Scholen leggen zelf de afspraken vast en bepalen de inhoud en de toetsing en bepalen zelf de normen voor bevordering. Een belangrijk doel van de zomerschool is het terugdringen van het aantal zittenblijvers.

Niet iedereen in het onderwijs is even gelukkig met de zomerscholen, net als niet iedereen in het onderwijs even gelukkig is met de stoomcursussen voor de eindexamens. Er zijn een aantal zeer valide argumenten aan te voeren om tegen zomerscholen te zijn en David Dijkman heeft deze in zijn blogpost “Waarom ik tegen de zomerschool ben” uitgebreid beschreven. En hoewel ik me in een aantal van deze argumenten goed of deels kan vinden ben ik toch voor zomerscholen.

De belangrijkste reden is de leerling, die toch over kan gaan en niet een heel jaar opnieuw hoeft te doen.

En hier zit wat mij betreft de kern. Een harde kern met een zachte inhoud. Cijfers zijn veelzeggend, maar niet alleszeggend. Cijfers zijn een samenvatting van het verleden en geen voorspelling met een garantie voor de toekomst. Geen mens is te vangen in een gemiddelde.

In een perfecte wereld en op een perfecte school zou een zomerschool niet nodig zijn. Dan is alles gedurende het jaar goed verlopen, zijn tijdig de nodige maatregelen genomen. Maar de praktijk is nooit perfect. Niet alle oorzaken voor het niet voldoen aan alle regels en normen voor overgang zijn altijd vermijdbaar. En zeker niet altijd worden deze veroorzaakt door de leerling of door de leerling alleen.

Op vele scholen is er geen mogelijkheid tot een voorwaardelijke overgang of een overgang met een taak. Veel scholen doen (nog) niet mee aan een zomerschool. Het eind van het jaar is het eind van het jaar. Na de laatste toetsweek liggen de cijfers vast. Na de vergadering ligt de toekomst vast.

Ik ben niet tegen doubleren. Ik ben voor het geven van kansen. Zeer bewust besproken door een team van betrokken professionals dat hiervoor voldoende tijd tot zijn beschikking heeft, zou de uitkomst moeten kunnen zijn overgang, doubleren of een extra kans. Of deze extra kans nu een zomerschool is of een taak of een voorwaardelijke overgang. Daar waar de twijfel zeer groot is, een stemming van 8 tegen 7 voor doubleren, verdient een leerling in mijn ogen een extra mogelijkheid.

Wat zeggen de cijfers over de zomerscholen?

Uit een pilot in 2013, waarbij 241 leerlingen waren betrokken, bleek dat 85% van de leerlingen die deelnam aan een zomerschool alsnog werd bevorderd.
En, belangrijker, dat 75% van de leerlingen die werd bevorderd ook het jaar daarop werd bevorderd of slaagde.

In 2014 bleek 86% van de leerlingen alsnog bevorderd. De aansluitende cijfers uit 2015 over deze groep zijn nog niet bekend.

Met de nodige voorzichtigheid zou aan de hand van deze cijfers gezegd kunnen worden dat nu er dit 7000 leerlingen deelnemen er bijna 6000 leerlingen alsnog bevorderd gaan worden. Met de nodige voorzichtigheid zou gezegd kunnen worden dat hierdoor ruim 4400 leerlingen alsnog zonder doubleren hun school afmaken.

Ik vind deze getallen een goed argument om toch voor zomerscholen te zijn.

 

PS: De eerste cijfers van dit jaar laten zien dat opnieuw 80-85% van de leerlingen alsnog is bevorderd.

Bronnen: 
VO-raad:Bijna 7000 leerlingen spijkeren bij op zomerschool
– VO raad: Zomerscholen VO
– David Dijkman: Waarom ik tegen de zomerschool ben.
Zomerscholen: commerciële aanbieders
Revius Lyceum: Zomerschool
Zwijssen College: Zomerschool
Isendoorn College: Zomerschool
– Emmen.nu

3 Responses to Waarom ik toch voor zomerscholen ben

  1. ankie schreef:

    De getallen zijn ook een goed argument om te kijken waar het gedurende het jaar mis ging.

  2. […] heb ik hier geschreven: ‘Waarom ik toch voor zomerscholen ben.‘ En dat ben ik nog […]

  3. […] heb ik al over zomerscholen geschreven: ‘Waarom ik toch voor zomerscholen ben.‘ En dat ben ik nog […]

Geef een reactie

