Dagmomentonderwijs

Dagmomentonderwijs seize the day flickr

Op 1 januari 2015 ben ik er mee begonnen: #dagmomentonderwijs

Dagelijks een tweet versturen met iets dat mij die dag het meest was opgevallen, bijgebleven, had verbaasd, mij het meest had doen lachen, op mij de meeste indruk had gemaakt, mij het meest had geraakt, mij het meest gelukkigs had gemaakt (op dat moment of later bij het terugdenken er aan), het moment dat ik het liefste wilde delen.

Dagelijks een kort moment van reflectie. Een kort moment om een keuze te maken. ‘Het mag maar één moment zijn’, nam ik mij voor. ‘Maar het móét ook een moment zijn’, nam ik mij voor. En tegelijkertijd wist ik, zonder dit echt te besluiten, dat dit slechts richtlijnen waren waaraan ik mij waarschijnlijk niet dagelijks zou kunnen houden. En ik wist dat dit niet erg zou zijn.

Een andere richtlijn voor mijzelf, in deze poging het bestaan van een docent te schetsen middels een dagelijkse tweet, was dat de momenten vooral positief zouden moeten zijn, of grappig, of ontroerend. In slaap vallen met een positief gemoed leek mij te leiden tot betere dromen, en betere daden in de dag daarna. Het dagelijks delen van positieve ervaringen zou er hopelijk toe leiden ook de dromen en daden van lezers naar de kant van de glimlach te sturen.

Het idee was maandelijks deze #dagmomentonderwijs tweets te verzamelen in een blogpost.

Een schets in woorden van wat een docent dagelijks meemaakt. Waarbij ik dan toevallig de docent bent en het geschetste beeld door mij gekleurd is.

Mijn plan is voor de helft gelukt. Ik geef mijzelf daarvoor een dikke voldoende.

De tweets zijn verstuurd. Niet dagelijks, soms twee of meer, soms een paar dagen geen. De maandelijkse blogs zijn niet geschreven. Het zo herkenbare halfvolle glas. Niet bitter, beter dus.

Dus dit schooljaar nu het eerste blog hierover. Terwijl de maand augustus nog niet tot zijn einde is kunnen komen. Echter (om het woord maar te vermijden, 😉), voor het onderwijs geldt hetzelfde als voor fruit. Plukken als het rijp is. Het moment pakken als het daar is. Nú, zaterdag, heb ik tijd, wat ik maandag heb weet ik nog niet. Wel tijd, maar waarschijnlijk vooral voor mijn leerlingen.

De momenten van augustus:

ma 24. Goedemorgen! Dag één van schooljaar voor regio Midden. Ik benbenieuwd welk #dagmomentonderwijs ik vanavond zal kunnen kiezen. #onderwijs

Drie collega’s die op eerste dag klassen toevoegen aan gedeelde document met groepjesmakers! #dagmomentonderwijs fdroog.wordpress.com/2015/08/13/sne…

di 25. Nog geen lessen vandaag. Wel mentorklas boeken uitgereikt. En weer even wennen aan dit #Magister #dagmomentonderwijs pic.twitter.com/tWOJ96mdhi

wo 26. Benieuwd of er vandaag nog iets specifiekers komt. Op deze vroege morgen mijn #dagmomentonderwijs : IK MAG WEER MET LEERLINGEN GAAN LEREN!

“Zo is het leuk. Waarom kan het niet het hele jaar zo zijn? Een beetje chillen, een beetje leren, een beetje kletsen.” #dagmomentonderwijs

do 27. Negen leerlingen uit drie verschillende klassen die binnen 15 min via WhatsApp afspraak voor volgende week regelen #dagmomentonderwijs

vr 28. Met klas kijken naar @dafneschippers die goud wint en vervolgens leren over spiervezels, genetica, doorzettingsvermogen #dagmomentonderwijs

za 29.  zo 30. Hier ben ik nog niet uit. Ga ik nu op zaterdag en zondag ook een #dagmomentonderwijs kiezen of niet? #onderwijs

ma 31. volgt als update, of niet…

 

 

11 Responses to Dagmomentonderwijs

  1. larousse54 schreef:

    Mooi Frans.
    Ik vergeet dat vaak. Vastleggen van mooie momentjes. Rijk die me bedankt voor mijn medeleven, via mail; een meisje dat huilen bij me staat na haar eerste les Frans, dat ik haar hand pak een jaar beloof dat als het echt niet lukt ik haar natuurlijk ga helpen, de eerste onenigheden in mijn vakgroep een hoor ik daar een oplossing voor probeert te vinden.
    Ik tweet ze niet, maar zou dat best eens op een andere manier kunnen vastleggen.
    Nu eerst taart.

  2. […] met een verzameling dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  3. […] een verzameling dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting over ontstaan en reden is hier te […]

  4. […] de zesde maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  5. […] de zevende maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  6. […] de achtste maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  7. […] de negende maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  8. […] de tiende maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  9. […] de elfde maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te […]

  10. […] de twaalfde maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te vinden. Deze twaalfde is de laatste van het jaar. Of ik er mee doorga weet ik nog niet. Voor […]

  11. […] van het tweede jaar met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. November 2016. Een toelichting is hier te […]

Geef een reactie

