Smoezenbingo

Onderstaande #blimageNL bijdrage is van Frans Schouwenburg, Kennisnet.

In het onderwijs hoor je altijd bij ‘hunnie’. In columns over onderwijs, op websites, in debatten en in discussies op studiedagen of congressen, bij nieuw gevormde belangenverenigingen: iedereen weet precies wie er de oorzaak van is dat het niet gaat zoals je wilt dat het gaat.

Willem Karssenberg stuurde me een illustratie die mooi bij mijn verhaal past. Het was mijn uitdaging voor het initiatief van Frans Droog: #blimageNL.

ventilator

De foto die hij meestuurde spreekt voor zich, al legde ik eerst niet de link met het onderwijs, want de eerste school met airco moet ik nog tegenkomen. Maar als we met wat meer verbeeldingskracht te werk gaan, kan die airco als metafoor dienen voor de leerling. Diegene waar het allemaal om draait in het onderwijs. Leerlingen verfrissen ons leven en vreten energie.

De man rechts is de leraar. Hij sleutelt aan de leerling tot ie perfect is afgesteld om maximaal zijn verfrissende werk te doen.

Vervolgens kunnen we erop los fantaseren. Hebben we die leraar wel goed toegerust om zijn belangrijke werk te doen? Geld voor een hoogwerker was er duidelijk niet. Dan had die leraar helemaal zelfstandig zijn werk kunnen doen. Bijna zoals Aleid Truijens het zaterdag in De Volkskrant zei: ‘Niet slaafs werken uit een al dan niet digitaal schoolboek, maar zelf programma’s bedenken die aansluiten bij andere vakken, bij het echte leven en die precies voor de eigen leerlingen geschikt zijn. Eigenlijk zoals de beste leraren dat deden, voordat zij werden bekogeld met leerplannen, kerndoelen en ontwikkeltrajecten, en voordat hordes onderwijsadviseurs zich op die groeimarkt stortten.’
Ja, die goeie oude tijd! Nu behelpen we ons met een laddertje, waarop we iedere dag balanceren, turend in de afgrond van kerndoelen en leerplannen en op links houden twee teveel verdienende mannen ons overeind. Laten we ze Van Dijk en Iddink noemen. Of de rector en de bestuurder. Of de onderwijsadviseur en de leraaropleider Ze moeten natuurlijk niet wegstappen, dat zou rampzalig zijn, maar ze hebben ons wel met dit armzalige laddertje uitgerust. Is dat dan Het Prachtige Risico van Onderwijs?

Langzaam vormt zich in mijn hoofd een Smoezenbingo:
De leraar verwijt de uitgever en Den Haag;
De uitgever hoort de vraag om ander materiaal niet;
De directeur wordt niet gehoord door de bestuurder;
De technologie is te ingewikkeld;
Wet en regelgeving zijn te star;
ICT is teveel een doel op zich;
De leraarsopleiding leidt niet op,
waardoor de Inspectie constateert
dat de leraar niet kan differentiëren.

Het trieste resultaat is dat de leerling niet krijgt waarop ie recht heeft.
Het is een illustratie van de vicieuze cirkel waarin we onszelf doldraaien.
Wat mij stoort is dat we allemaal maar elkaars’ tekorten benadrukken.

Het beeld van Truijens is vals. We hadden altijd al goede en slechte leraren. De beste leraren weten ook nu precies hoe ze zelf programma’s kunnen bedenken. Het is goed dat er partijen zijn die op allerlei gebied hulp kunnen bieden om het onderwijs te ondersteunen. Ook goede leraren kunnen het niet alleen. Eindelijk ontstaan er een aantal verfrissende samenwerkingen, zoals Leraren met Lef, Leerkracht, Leraar 2032. Dat is fantastisch nieuws. Laat er vooral veel gebeuren. Maar laten we ook erkennen dat iedereen in die onderwijsbiotoop, commercieel of publiek, keihard nodig is.

Advertisements

3 reacties op Smoezenbingo

  1. Lex Hupe schreef:

    Het ja-maren en naar de ander wijzen is een verstikkende cultuur, die heel veel vernieuwing tegenhoudt. Het is ziekmakend, en dat bedoel ik letterlijk. Op 9 oktober laten wij van KidsCrowd samen met Leraren met Lef zien wat er gebeurt als je al die ja-maren opvist en aan flarden slaat. Wat een energie er dan vrijkomt waarmee je direct aan de slag wilt voor echt goed onderwijs voor onze kinderen. Er is nog plek voor leraren en schoolleiders die dit wel eens zelf willen meemaken! http://www.hetonderwijspakhuis.nl/kids-crowd/onderwijsfestival/

  2. […] Frans Schouwenburg – Smoezenbingo […]

  3. […] Schouwenburg, strategisch adviseur kennisnet, schreef het verhaal Smoezenbingo, over hunnie en ons, over elkaar verwijten en zo oplossingen smoren, over de uit het oog verloren […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: