Stiekem leren

Blogpost stiekum kuiken imagesVrijdagmiddag het laatste uur. 15.15 – 16.00 uur. Na gemiddeld 34 lesuren en gemiddeld 6 tussenuren.

Een deel van de leerlingen heeft het werk dat in de studiewijzer staat af. Zij zijn klaar. Zij mogen iets anders doen. Soms kiezen zij voor een ander vak. Soms kiezen zij voor kletsen. Soms kiezen zij voor sociale media.

Een deel van de leerlingen werkt in stilte aan het werk dat in de studiewijzer staat. Zij komen een antwoordboek halen. En terugbrengen. En zij voegen zich bij de eerste groep. Een ander vak, kletsen, sociale media.

Van een deel van de leerlingen is het niet helemaal duidelijk wat zij aan het doen zijn. Het boek ligt wel open. Het schrift ligt wel open. Maar het hoofd lijkt even niet open voor dát boek en dát schrift. Niet op dat moment.

In de loop van de les sluiten een aantal leerlingen uit de eerste groep en de tweede groep zich aan bij de derde groep. Omdat daar iets aan het gebeuren is. Er is een gesprek met de docent, er wordt gelachen, er worden kleine battles uitgevochten, er wordt naar elkaar gekeken en naar de docent. De docent die zich eerst verstopte achter zijn MacbookPro en oneliners afschoot op zijn vragende publiek maar meer en meer reageert op gestelde vragen. Over van alles en nog wat.

De leerlingen, steeds meer leerlingen, worden alert, op een vrijdagmiddag, hun laatste uur.

Er wordt geleerd. Stiekem. Een beetje over biologie, een beetje over leren leren, maar vooral over leren leven en het belang van leren leren voor leren leven. De leerlingen stellen vragen, over biologie, over de docent, over het leven, over het weekend. De docent beantwoord en stelt vragen terug. In zijn antwoorden zit iets over biologie, iets over het leven, iets over het weekend.

Er wordt gelachen. En er wordt stiekem geleerd. Van elkaar, met elkaar.

De docent ziet de leerlingen denken bij elke opmerking die hij maakt, is dit alleen een grap? alleen een spel met woorden? De docent ziet de leerlingen denken. Hun antwoorden laten even op zich wachten. Zij denken na over opties. Er wordt stiekem geleerd.

De leerlingen zien de docent anders dan tijdens de standaard les. Ook hij heeft zin in het weekend. En hij snapt dat zij dat hebben. Dat er genoeg gedaan is voor deze week. Maar hij snapt ook dat er toch nog iets gedaan moet worden. Maar vooral dat er ook nog iets gedaan kán worden. Zij gaan met hem mee op de reis door de schijnbaar willekeurige vragen en antwoorden en reacties op acties.

Wat er zoal langs kwam, deze vrijdag?

Dat is niet te herhalen. Je had er bij moeten zijn!

Er werd stiekem geleerd. Wat? Dat zal ik nooit zeker weten. Er zal geen test of toets volgen. Wel een volgende les. Die zal niet zijn op vrijdag het laatste uur, maar op woensdag het 7e uur. Ik hoop dat er ook dan geleerd wordt, en ook stiekem geleerd wordt.

Ik heb nu al weer zin in volgende week vrijdag.

 

Advertenties

2 Responses to Stiekem leren

  1. Petra Holstein schreef:

    Dit zijn de prachtigste lessen. Wat een verbondenheid , saamhorigheid en alles op vrijwillige basis. Mooi verwoord!

  2. […] Het gesprek met leerlingen over niks en over alles, het laatste uur op een vrijdagmiddag. Lachen en stiekem leren. Stiekem leren […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: