Het gebeurt in het moment

Tussenuur, na de pauze. Ik blijf zitten met een collega, ook zij heeft een tussenuur. We praten. Zij stelt vragen. Ik geef antwoorden. Het is een boeiend gesprek. Over de redenen dat we dingen doen, of niet. Over de redenen dat collega’s dingen doen, of niet. Over het niet weten en hoe moeilijk het is de goede vragen te stellen. Over vooronderstellingen die nooit de kans krijgen naonderstellingen te worden.

Het brandalarm gaat af. Wij gaan naar buiten.

Alle docenten gaan naar buiten. Alle leerlingen ook. Er wordt gesproken over de reden van het brandalarm. Is het een oefening of heeft een scheikunde docent misschien het alarm per ongeluk af doen gaan? Beide zijn ervaringen uit het verleden.

Het ontruimingsplan wordt gevolgd en in de tijd waarin iedereen geacht wordt buiten te staan is dat ook gerealiseerd. Punten ter verbetering worden genoteerd. Buiten de rekken geplaatste fietsen belemmeren de doorstroming naar het verzamelpunt.

Het sein veilig wordt gegeven en docenten en leerlingen wandelen naar binnen. De school in. Op naar de volgende les.

Mijn volgende les is een Daltonuur. Leerlingen schrijven zich hiervoor in. Omdat zij specifiek de expertise van mijn vak nodig hebben of vanwege de sfeer in mijn lokaal.

Er hebben zich 32 leerlingen ingeschreven. Dit is het maximum, het lokaal is dus vol. Ik start de computer op en ga de aanwezigheid van de leerlingen registreren. Er zijn er 31 aanwezig.

Dan komt er nog een leerling binnen. Er zijn dus toch geen absenten. Ik voer dit in.

De leerling die als laatste binnenkomt loopt direct naar mijn bureau. Zij begint te vertellen. Ze staat naast me. Ze merkt niet dat iedereen is stilgevallen. Ze merkt niet dat iedereen meeluistert.

Het blijkt dat zij in de lift zat toen het alarm afging. Zij zat daar samen met haar beste vriendin. Die beste vriendin raakte in paniek. Daardoor bleef zij zelf rustig. Dat was zij op het moment van vertellen niet. En toch ook weer wel.

Ze vertelde over oranje lichtjes die gingen branden en maakte gebaren om haar verhaal te ondersteunen. Ze vertelde over een rood berichtje dat ze rustig de lift moest verlaten zodra deze de begane grond had bereikt. Haar armen en benen speelden de lichtjes.

De leerlingen in het lokaal luisterden naar haar verhaal. Sommige aandachtig kijkend, sommige alsof ze met hun eigen werk bezig waren.

Ze vertelde het verhaal nog een keer. Hoe zij in de pauze nog met haar vriendin grapjes gemaakt had over hoe het zou zijn om vast te zitten in een lift. Hoe het was in de lift. De oranje lampjes. Het rode bericht. De vriendin die meer en meer in paniek raakte en harder en harder gilde. De rust die zij probeerde over te brengen.

Zij vertelde het verhaal nog een keer en nog een keer. Staand en bewegend.

Signalen uit het lokaal vonden hun weg. Leerlingen gingen door met hun werk. Leerlingen maakten grapjes over haar herhalingen. Over haar benen en haar armen. Het deerde haar niet.

Toch veranderde er iets.

Ze pakte een stoel en kwam naast mij zitten.

Ze vertelde over hoe blij ze was dat ze vanavond niet hoefde te werken. En ze bedoelde niet voor school. Ze vertelde dat ze werkt in een restaurant. Vijf dagen per week. Ze noemde de aanbiedingen per dag met de prijzen. Ze vertelde over dat het niet altijd druk was maar dat er wel een tekort aan personeel en dus voor haar wel. Ze vertelde dat daar twee keer per week een meisje komt eten met haar ouders. Ze vertelde dat dat meisje zodra ze binnenkomt op haar afrent en haar knuffelt. Ze vertelde over alle spelletjes die er zijn in het restaurant en die zij speelt met dit meisje. Zij danst met dit meisje in het restaurant, omdat dit meisje dit leuk vindt. Dit meisje, dat twee keer per week eet in een restaurant.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: