Leren van lezen

Blogpost leren lezen 232724328_5cc813b23dVroeger las ik heel veel. Boeken. Van jongs af aan las ik zoveel boeken als ik kon. Ik vond het vervelend dat er een limiet was aan het aantal boeken dat je mocht meenemen uit de bibliotheek. Maximaal twee fictie en vier non-fictie was de regel. Ik ging wekelijks naar de bibliotheek. Ik las dagelijks een boek. Ik las de kranten die door de brievenbus kwamen bij mijn ouders, een via een abbonement en een paar gratis. Zodra ik geld begon te verdienen met mijn baantjes als krantenjongen en tuinmannetje kocht ik ook boeken. Ik las heel veel. Omdat ik wilde weten.

Tegenwoordig lees ik nog steeds heel veel. Maar veel minder boeken. Ik lees twitter en facebook en nieuwssites. Ik lees de bladen van de verenigingen waar ik lid van ben. Ik lees blogs. Via links voor een bepaald bericht of omdat ik ze bewust ben gaan volgen. Ik lees heel veel. Omdat ik wil weten.

Blogpost leren lezen blogs

Wat het maakt dat ik wil weten weet ik niet. Wat het doet dat ik wil weten weet ik wel. Het zorgt ervoor dat ik de werking van dingen die mij interesseren begrijp. Het maakt het makkelijker voor mij om een mening te hebben. Het maakt het makkelijker voor mij om een mening te delen. Een mening gebaseerd op feiten geeft (mij) houvast en rust. Ik kan niet zoveel met een meningen slechts gebaseerd op het recht er een te hebben.

Wat het maakt dat ik mijn kennis wil delen weet ik niet. Wat het doet dat weet ik wel. Het heeft ervoor gezorgd dat ik docent ben geworden, na onderzoeker te zijn geweest. Het heeft ervoor gezorgd dat ik zelf blogs schrijf.

Eén van de blogs die ik volg heet ‘Brainpickings’. Een blog waar naast feiten voor mij ook inspiratie valt te halen. Brainpickings bestaat nu 9 jaar en de schrijfster, Maria Papova, heeft naar aanleiding hiervan in een blog 9 dingen verzameld die zij heeft geleerd. Dingen die zij heeft geleerd door te lezen wat anderen hebben geschreven. Ik kan mij heel goed vinden in deze 9 dingen en zij beschrijven beter dan ik op dit moment dan ik zelf kan wat ik heb geleerd van al mijn lezen. Het past bijna allemaal. Ik heb de 9 dingen vertaald en de bijbehorende toelichtingen hier en daar naar mijn gevoel en smaak aangepast.

Wat het maakt dat ik dit blog schrijf gedaan weet ik niet. Wat ik hoop dat het doet weet ik wel.

Blogpost leren lezen brainpickings 222158_10150189612955745_55555550744_7095892_1866590_n_400x400

1. Sta jezelf de oncomfortabele luxe toe van mening te veranderen
In onze cultuur is het niet hebben van een mening weinig geaccepteerd. Meningen worden vaak gebaseerd op oppervlakkige indrukken of gekopieerd van anderen, zonder tijd te investeren deze te overdenken of feiten te verzamelen. Deze meningen worden langzaam en ongemerkt een bouwsteen van onze eigen realiteit. Het kan verwarrend voelen om eenvoudig weg te zeggen: ‘dat weet ik niet’. Het is echter veel dieper bevredigend om te begrijpen dan om gelijk te hebben. Zelfs als dit betekent dat je van mening verandert over een onderwerp, een ideologie of, bovenal, jezelf.

2. Doe niets alleen voor aanzien, status of geld of goedkeuring
Aanzien is als een magneet die in staat is zelfs je eigen geloof in wat je plezier geeft te vervormen. Het kan ervoor zorgen dat je niet langer werkt aan wat je leuk vind, maar aan wat je leuk zou vinden om leuk te vinden. Deze extrensieke motivatoren zijn prima en kunnen op korte termijn bevestigend voelen, maar op de lange duur zijn zij niet wat je verwachtingsvol doet opstaan in de ochtend en in slaap doet vallen met een tevreden gevoel en een glimlach in de avond

3. Wees genereus
Wees genereus met je tijd, je bezittingen en vooral met je woorden. Het is zoveel eenvoudiger om kritiek te leveren dan om succes te vieren. Onthou altijd dat er aan de andere kant van elke uitwisseling ook een mens zit. Begrijpen en begrepen worden zijn grote gaven en elke uitwisseling is een mogelijk om ze te delen

4. Creëer momenten van stilte in je leven
Zit stil en denk na. Ga wandelen. Ga fietsen zonder een bepaalde route. Er is een creatief doel voor dagdromen en vervelen. Maak hier ruimte voor. De beste ideëen komen wanneer we geen richting proberen te geven aan onze gedachten en de fragmenten van ervaringen laten rondzwemmen in ons onbewuste om zo nieuwe verbindingen te doen ontstaan. Onbewust verwerken voedt de creatieve stroom.
Slaap. Omarm slaap als motor voor creativiteit en als bron voor positieve gevoelens gedurende de dag. Ga met slaap om als met je werk, het is nog belangrijker. Het zorgt voor je gezondheid en je geestesgesteldheid. Trots zijn op het kunnen omgaan met weinig slaap is een verkeerde manier van het tonen van de juiste werk ethiek.

5. Geloof mensen niet als zij je vertellen wie jij bent
Als mensen je vertellen wie zij zijn, geloof ze dan. Als mensen je vertellen wie jij bent, geloof ze dan niet. Jijzelf bent de bewaker van je eigen integriteit en de veronderstellingen die worden gemaakt door mensen die jou en waar jij voor staat (nog) verkeerd begrijpen zeggen heel veel over hen en heel weinig over jou.

6. Aanwezigheid is veel lastiger en meer belonend dan productiviteit
In onze cultuur wordt veel waarde gehecht aan onze efficiëntie, onze verdiensten, ons vermogen of dit of dat te kunnen. Productiviteit heeft zeker een belangrijke plaats in onze samenleving, deze plaats te groot maken beroofd ons echter van ons vermogen tot eenvoudig geluk en plezier en verwondering dat het leven zoveel waarde geeft. Hoe wij onze dagen doorbrengen is tenslotte hoe wij ons leven doorbrengen.

7. Verwacht dat waardevolle dingen tijd kosten
De mythe van instantaan succes is niet meer dan dat, een mythe. Een herinnering aan het feit dat de huidige definitie van succes beperkt is en aanpassing behoeft. Het is moeilijk zoiets essentieels, iets dat in onze cultuur van onmiddelijkheid zo ongeduldig wordt overzien, te vangen. Een bloem gaat niet van knop tot haar volledige pracht tonend in één moment. Wij zijn nauwelijks geinteresseerd in haar ontwikkeling, het tot bloei komen. Toch is dat waar de ware magie optreedt, het tot stand komen van iemands karakter en zijn lot.

8. Zoek naar wat jou geest versterkt
Wat zijn de mensen, de ideeën, de boeken die jouw geest versterken? Zoek ze, vind ze, hou ze vast, bezoek ze vaak. Gebruik ze niet alleen als medicijn wanneer je jezelf zwak voelt maar gebruik ze als een vaccin terwijl je gezond en sterk bent en bescherm zo jouw uitstraling.

9. Wees niet bang om een idealist te zijn
Er is veel te zeggen over onze verantwoordelijkheid als makers en gebruikers van de constante dynamische interactie die we cultuur noemen. Aan welke kans van de grens tussen maken en voldoen aan een vraag gaan we staan? Is de weg naar succes het delen van honden en katten GIFs, alleen omdat dit is wat er gewenst wordt? Of is de rol van de schrijver mensen te verheffen en ze niet te verlagen? Aanbod creëert zijn eigen behoefte. Door het consistent aanbieden is het mogelijk de vraag naar inhoud te vergroten ten koste van die van oppervlakkigheid. In ons persoonlijke leven en in onze gedeelde droom.

Bronnen:
Brainpickings: 9 learnings from 9 years of brainpicking
Paul Graham: How to find your purpose and do what you love
Maya Angelou
Anny Dillard: How we spend our days is how we spend our live
Debbie Millman: Ten things I wish I knew sooner than later about failing
Patti Smith: On time, transformation and how the radiance of love redeems the rupture of loss

Geef een reactie

