Dagmomentonderwijs oktober

Dagmomentonderwijs seize the day flickr

Op 1 januari 2015 ben ik er mee begonnen: #dagmomentonderwijs

Dagelijks een tweet versturen met iets dat mij die dag het meest was opgevallen, bijgebleven, had verbaasd, mij het meest had doen lachen, op mij de meeste indruk had gemaakt, mij het meest had geraakt, mij het meest gelukkig had gemaakt (op dat moment of later bij het terugdenken er aan). Het moment van de dag dat ik het liefste wilde delen.

Dagelijks een kort moment van reflectie. Een kort moment om een keuze te maken. ‘Het mag maar één moment zijn’, nam ik mij voor. ‘Maar het móét ook een moment zijn’, nam ik mij voor. En tegelijkertijd wist ik, zonder dit echt te besluiten, dat dit slechts richtlijnen waren waaraan ik mij waarschijnlijk niet dagelijks zou kunnen houden. En ik wist dat dit niet erg zou zijn.

Een andere richtlijn voor mijzelf, in deze poging het bestaan van een docent te schetsen middels een dagelijkse tweet, was dat de momenten vooral positief zouden moeten zijn, of grappig, of ontroerend. In slaap vallen met een positief gemoed leek mij te leiden tot betere dromen, en betere daden de dag daarna. Het dagelijks delen van positieve ervaringen zou er hopelijk toe leiden ook de dromen en daden van lezers naar de kant van de glimlach te sturen.

Het idee was maandelijks deze #dagmomentonderwijs tweets te verzamelen in een blogpost. Een schets in woorden van wat een docent dagelijks meemaakt. Waarbij ik dan toevallig de docent bent en het geschetste beeld door mij is vormgegeven en gekleurd is.
Mijn plan is voor de helft gelukt. Ik geef mijzelf daarvoor een dikke voldoende 😄.
De helft die is gelukt zijn de tweets die zijn verstuurd. Niet dagelijks, soms twee of meer, soms een paar dagen geen. De helft die niet is gelukt zijn de maandelijkse blogs die niet zijn geschreven. Het zo herkenbare halfvolle glas. Niet bitter, beter dus.

Dit schooljaar nu mijn derde blogpost hierover. Dit schooljaar gaan de blogposts dus wel verschijnen!

Hier zijn mijn #dagmomentenonderwijs van oktober:

Ma 29 sept
Leerling die het snapt.
“Hij gaat echt niet zeggen wanneer hij de volgende onverwachte SO geeft hoor!”

Di 30 sept
Lln: „Meneer, mag ik een laptop lenen?”
Ik: „Ik heb alleen maar chromebooks”
Lln: „Dat maakt toch niks uit.”

Wo 31 sept
„Meneer, ik MOET even iets DOEN!”
„Ok.”
„Zal ik alle chromebooks ophalen en terug in de kar zetten?”

Do 1
Na de pauze eerst een uurtje DOPpen en daarna twee uurtjes DIMmen.

Vr 2
“Meneer, zal ik de laatste paar chromebooks terug zetten in de kar?”
“Dan kan ik meteen nog even oefenen hoe het moet.”

Za 3

Zo 4
Wat doe je als ineens een workshop moet geven over iets waar je zelf ook nog niet zoveel van weet?
Als de wiedeweerga zorgen…

Ma 5
Loop binnen bij collega.
Hij zit achter computer, op SMARTboard zie ik filmpje.
Hij heeft lln zijn uitleg laten opnemen!

Lln ontdekt fout in boek
Andere lln zegt dat fout niet klopt maar andere fout is
-> 2 versies boek, ieder met andere fout!

Di 6
Dat had ik nog niet eerder gezien. Een leerling die op een open vraag een multiple choice antwoord geeft. A. (en nee, het antwoord op de open vraag was niet A)

Wo 7
Goedemorgen.
Screencast gemaakt voor ICT beheer die zegt dat het niet kan: Google Drive toont niet altijd alle documenten!

Do 8
‘s Morgens.
Nu verder met voorbereidingen Google Apps for Education workshop voor collega’s vanmiddag.
‘s Middags.
Gelachen, geleerd, gedeeld.
Geduldig Google genoten.
Samen scholing.

Vr 9
Naar huis gaan na klein afscheidsfeestje.
Collega: “Toe, nog eentje”
Horen dat hij je dus nog graag iets wil vertellen.

Za 10
Zit te kijken naar beeldscherm.
Til mijn hoofd op.
Zie door het raam blauwe lucht, wuivende bomen.
Ik ga wandelen.

Zo 11
Drie mailtjes binnen 5 minuten krijgen die gericht zijn aan, maar niet bedoeld zijn voor al het personeel.

Ma 12
Tijdens les verteringsstelsel horen over Halloween broodjes Burger King die groene poep zouden geven. Zoeken. Klopt!

Di 13
Deze?
– Leerlingen die 25 minuten in volledige stilte geconcentreerd werken omdat ze denken dat er een test volgt.
Of deze?
– Een leerling die mail stuurt met oplossing voor roosterprobleem morgen dat ik nog niet eens gesignaleerd heb.
Of deze?
– Tweep die binnen 10 min met oplossing komt voor iets waar ik uur naar gezocht heb, en hijzelf ook niet kende.
Of toch deze?
– Bedank mailtje binnen 5 min nadat ik lln heb verteld dat sub- en superscript toch mogelijk is in Google Sheets.

Wo 14
“Meneer, wat kan ik doen deze les?”
“Ik heb gisteravond een opdracht klaar gezet in @edmodo
“Weet ik, heb ik al gemaakt”

Do 15
Mentoravond. Vijf gesprekken.
En dan één zo’n onverwachte.
Alleen maar lachen
met vader, moeder
en leerling

Vr 16
Wat is er mis met dit plaatje? 😜

Blogpost dagmomentonderwijs oktober wat is er mis CRbFj8ZUAAEyJ8r

Za 17

Zo 18
Door vader van leerling die je al twee jaar geen les meer hebt gegeven in het weekend uitgenodigd worden op LinkedIn.

Ma 19
Nav vraag leerling over verslag, tijdens deze #lesvrijeperiode, met gehele klas extra bronnen gedeeld via @edmodo. ICT? je kan er best wat mee!

Di 20
Reageren @volkskrant verhaal snipperdagen? Reageren @AObtweets verhaal lerarenregister? Of verder met toetsen maken?

Wo 21
Omdat ik gebruik maak van sociale media leerling met een voor hem dringend probleem snel kunnen helpen in deze ‘vakantie’.

Do 22
Twee toetsen eruit. Naar de drukker verstuurd.
Nu zelf eruit. Broeken kopen. En schoenen.

Vr 23
Het geluid van de brievenbus. De krantenjongen die om 04:30 uur, voor hij naar school gaat, zijn eerste geld verdient.

Za 24

Zo 25
Facebook; lln die ik les geef genoemd door trainer, die ik 14 jr geleden les gaf, andere school, trainingsweekend Inzell

Ma 26
Pauze. Bakkie op blauwe bankje. Mannenpraat over tijdens de #herfstlesvrijeperiode zo snel mogelijk kleren kopen.

Di 27
Intens genieten van leerkracht leerlingen, hun vragen die van de leerkracht een leerling maken fdroog.wordpress.com/2015/10/27/wat…

Wo 28
Het openstellen van de VVV-uren wiki voor periode 2 van dit schooljaar. ‘Gerichter’ leren. wolfertlyceumvvv.wikispaces.com

Do 29
“Nog vragen over de toetsstof?”
Stilte.
“Echt niet?”
Één vingertje.
45 min later worden we gestoord door de bel.

Vr 30
Leerling stuurt om 00:31 vraag over toets die gaat volgen die dag.
Docent stuurt om 05:07 het antwoord.

En nu weer op naar een nieuw en goed weekend, op naar een nieuwe en goede maand.

One Response to Dagmomentonderwijs oktober

  1. remkoboers schreef:

    Mijn glimlach heb je. 🙂

Geef een reactie

