Parijs

Parijs 12249676_10153769340638708_2594204380650206314_nGisteravond was ik bij een feestje van iemand die met pensioen gaat. Er was voor hem overdag een congres georganiseerd. Daar kon ik niet bij zijn, ik moest lesgeven. De man werkte tot zijn pensioen als patholoog-anatoom in een ziekenhuis.

Er speelde een band, bestaande uit mensen die ook werken in het ziekenhuis waar de man werkte. De muziek was uit de tijd dat zij allen jong waren; Neil Young, Creedence Clearwater Revival, Fleetwood Mac. Er werd gegeten, er werd gedanst, er werd gepraat, er werd gelachen.

Op de weg naar huis ’s avonds bekeek ik het nieuws op mijn deze week nieuw aangeschafte iPhone. Ik las over Parijs.

Deze ochtend maakte mijn biologische klok mij wakker net na vijf uur. Ik las verder over Parijs.

Nu kijk ik toetsen na.

De toetsen die ik nakijk gaan over de bloedsomloop en het hart. De antwoorden zijn gegeven door kinderen van 12 en 13 jaar.

Ik probeer mij te concentreren.

Ik glimlach wanneer ik lees: “wordt uitgescheidt”. Ik tweet het als een #dagmomentonderwijs en #ikrekenhetgoed

Bij het nakijken is er mogelijk sprake van een mildere rechtvaardigheid dan gewoonlijk.

Terwijl ik nakijk herken ik de handschriften. Ik de gezichten van ‘mijn’ kinderen voor me, scherper dan ooit eerder. Ik hoor hun stem.
Hoe zullen zij deze dag vandaag gaan ervaren. Raakt het ze? Moet het ze raken?
Wat kan ik doen?

Ik kan nakijken en zorgen dat zij snel het resultaat van hun werk gisteren zien. Dat zal hen goed doen. Zij zijn altijd benieuwd naar hun cijfers. Hoe belangrijk zij zijn in hun onbelangrijkheid.

Ik kijk een volgende serie vragen na.

Mijn gedachten springen van de toets naar Parijs en zijn gevolgen. Ik wil blijven nakijken.

Ik ben verbaasd door de onduidelijkheden in de vragen van deze toets en de fouten die er zitten in het antwoordmodel dat wordt geleverd als onderdeel van deze duurbetaalde methode.

Er is geen brood. Er is wel melk. Er is brinta. Ik maak pap. Met bruine suiker bovenop.

Ik kijk een volgende serie vragen na. Ik geef krullen, geef vraagtekens, geef toelichting, geef stof voor de bespreking de eerstkomende les.

Ik bedenk een actie voor deze toets voor het komend jaar;
Edmodiseren: een schriftelijke toets digitaliseren zodat hij in Edmodo kan worden afgenomen.

Ik loop weer even weg van mijn bureau.
Ik zie de krant op de deurmat. Ik pak hem maar lees hem niet. Of toch een beetje, alleen even snel.

Ik geniet van de blaadjes die vrijwel blauw blijven, de blaadjes waarop ik bijna niets hoef te schrijven. Ik vind het jammer dat niet alle blaadjes zo blauw kunnen blijven en noteer tekens en tips.

Niet alle leerlingen hebben de toets helemaal afgekregen.

Hoeveel vragen zijn er eigenlijk nodig voordat je het antwoord hebt dat je wilt?

Ik tel de behaalde punten op en voer ze in mijn excel file. In een aantal kolommen verschijnen de cijfers die horen bij verschillende normen die vooraf zijn ingevoerd. Analytisch constateer ik dat de toets goed voldoet aan de wens tot determinatie. De standaardafwijking is 1,8.

Ik bepaal de norm.

Ik hou daarbij rekening met de lengte van de toets, de onduidelijkheid in een aantal van de vragen, het gemiddelde cijfer, het aantal onvoldoendes, het verloop van de lessen, de verhouding van uitleg tot zelfstandig leren. Ik ken bonussen toe bij een aantal leerlingen die een antwoord hebben gegeven dat beter is dan dat van het antwoordmodel.

Hoe zal het mijn leerlingen deze dag en dit weekend en volgende week vergaan? Zal het ze raken? Moet het ze raken? Wat kan ik doen?

Ik open het cijferprogramma van de school en voer de cijfers in.

 

 

 

 

 

 

 

Een reactie op Parijs

  1. Rob Alberts schreef:

    Het nieuws laat ons steeds meer details weten.
    Toch blijft het een onbegrijpelijke voorstelling.

    Bezorgde groet,

Geef een reactie

