Leeruur

Leeruur Stilte Examen[1]

Donderdag, de leerlingen van klas 2-VWO komen binnen en horen de docent, die anders dan gewoonlijk, bij de deur staat, zeggen: “Goedemorgen, de tafels en stoelen niet verschuiven graag.”

De leerlingen gaan zitten en een flink aantal kan het niet laten om de vraag te stellen: “Hebben we een toets?”

De docent zegt nog niks. Hij begroet het laatste groepje dat binnenkomt. Hij gaat zitten achter zijn bureau en kijkt de klas rond. Er zijn geen tafeltjes en stoeltjes verschoven.

De leerlingen murmelen. “Gaan we nou een toets krijgen of niet?” “Ja, dat doet hij toch wel vaker, en dan noemt hij het een test of zo.” “Nee joh, het is gewoon een van zijn grapjes.”

Drie leerlingen stellen vrijwel gelijktijdig, dus door elkaar heen pratend, opnieuw de vraag aan de docent: “Meneer, krijgen we een toets?”

De docent antwoord kort maar duidelijk: “Nee.”

De reactie volgt onmiddellijk uit meerdere monden: “Waarom staan de stoelen en bankjes dan in de toetsopstelling?”

De docent antwoordt, alsof hij dit zo heeft bedacht: “Ik ben blij dat jullie dat vragen.”

De leerlingen vallen langzaam stil. Gesprekken stoppen. Tassen staan naast de tafels, boeken liggen er op, open.

De docent staat op en start het leeruur.

“Ik ga jullie een aantal vragen stellen waarop jullie stille antwoorden gaan geven.”

Een aantal leerlingen begint te praten maar als de docent hen negeert wordt hen snel door andere leerlingen duidelijk gemaakt dat het schijnbaar stil dient te zijn.

“Stille antwoorden zijn antwoorden die je alleen geeft in je eigen hoofd. Je hoeft er niet bij te praten. Anderen hoeven jouw antwoord niet te horen, ook later niet te weten. Voor jezelf moet je wel nadenken over jouw antwoord.

Staan de tafels tijdens een toets altijd in de toetsopstelling?

Wordt er tijdens een toets gepraat?

Werk je tijdens een toets 45 minuten geconcentreerd?

Wanneer de tafels aan elkaar staan werk je dan harder?

Wat is de reden dat je de tafels aan elkaar wilt zetten?

Vind je de toets die voor aanstaande maandag gepland staat moeilijk?

Vind je dat het veel stof is die je moet leren voor de toets van aanstaande maandag?

Zou je nu al de toets kunnen maken die voor aanstaande maandag gepland staat?

Vind je het leuk om in het weekend te leren voor school?

Zou je het fijn vinden om nu al te kunnen leren?

Zou je geconcentreerd kunnen leren als het niet stil is in de klas?

Zou je het fijn vinden nog vragen te kunnen stellen over de stof als je tijdens het leren ontdekt dat je iets toch niet helemaal begrijpt?

Ik hoef jullie antwoorden niet te horen. Wel wil ik graag vingers zien als antwoord op de laatste vraag;

Wie wil er nú leren voor de toets van maandag?”

Alle vingers worden opgestoken. Het leeruur wordt vervolgd met zijn actieve fase.

Bijna 40 minuten is het volledig stil. Soms wordt er een vinger opgestoken en fluisterend een vraag gesteld. Soms wordt er een fluisterend antwoord gegeven, soms wordt er gevraagd de vraag in de digitale vragenmap te plaatsen voor klassikale beantwoording tijdens de allerlaatste les voor de toets op vrijdag.

De les is voorbij en de leerlingen vertrekken naar hun volgende les.

Vier leerlingen lopen naar het bureau van de docent. Zij willen hun ervaringen delen.

“Meneer, het werkt echt! We waren allemaal stil, zelfs toen U het lokaal uit bent gegaan bleef iedereen stil!

“Maar dit kan natuurlijk niet elke les.”

“Maar we hebben hebben wel geleerd dat dit kan en dat het hartstikke handig is. Bedankt!”

De docent bedankt hen en vraagt: “Zullen we dit vaker doen?”

JA!

Leeruur stilte geleerd 2015-12-13_1107

8 reacties op Leeruur

  1. Rob Alberts zegt:

    Prachtverhaal.
    Dankjewel!
    Vriendelijke groet,

  2. […] Donderdag, de leerlingen van klas 2-VWO komen binnen en horen de docent, die anders dan gewoonlijk, bij de deur staat, zeggen: "Goedemorgen, de tafels en stoelen niet verschuiven graag." De leerlingen gaan zitten en een flink aantal kan het niet…  […]

  3. […] Do 10 dec Na leeruur (lln zitten in toetsopstelling, werken in volledige stilte) komt lln naar me toe. “Meneer, dit werkt gewoon!” (meer hier) […]

  4. jacques verschuren zegt:

    Ontzettend mooi!!!

  5. […] Di 5 jan Weer geen enkele twijfel over mijn #dagmomentonderwijs keuze. Top leeruur met beide 5V klassen. Introductie is sleutel! Leeruur. […]

  6. Allard zegt:

    Dit was vroeger de normaalste zaak van de wereld.

    • fransdroog zegt:

      Dat weet ik niet. Nu inmiddels niet meer in ieder geval. Elk lesuur zo zou in mijn optiek ook niet de voorkeur verdienen, maar als onderdeel van een gevarieerde serie lessen heeft het zeker een plek.

  7. […] Do 1o mrt 4V komt binnen, tafels staan in toetstopstelling. ‘O, een leeruur zeker.’ Ze gaan aan de slag. fdroog.wordpress.com/2015/12/13/lee… […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: