Dagmomentonderwijs december

Inmiddels de vijfde maandelijkse blogpost met een verzameling dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting over ontstaan en reden is hier te vinden.

Ma 30 nov
Het moment dat je ontdekt dat het je gelukt is een complexe schriftelijke vraag te vangen in een (serie) digitale.

Dat je ’s morgens vroeg in je eentje thuis je vuist balt, je arm in één beweging naar achteren en vervolgens omhoog gooit en ‘Yes’ roept.

Dat moment dat je ’s morgenvroeg laatste hand hebt gelegd aan prachtige nieuwe toets en op verzend naar drukker klikt.

Di 1 dec
“Ik krijg signalen van collega’s.”
“Oh, ik niet”

Na wisselend enthousiasme formatieve toetsjes:
“Meneer, wilt U een SO geven?
Ik wil weten of ik het nu goed geleerd heb”

Wo 2 dec
De derde leerling deze week die zelfbewust overstapt van vwo naar havo.
Geprobeerd en ervaren. Waardevol.

“U moet directeur worden!”

Do 3 dec
Studiemiddag. 2 x 10 min inleiding, 2 x 45 min aan de slag, dat werkt.

Aan het eind van een mooie studiemiddag.
“Maar er waren ook een hoop collega’s niet.”
“Oh, ik heb ze niet gezien.”

Vr 4 nov
“Waarom stelt het MT dit niet gewoon verplicht voor alle collega’s?”
Collega heeft zijn eerste video gemaakt voor flip de klas.

“Het is echt zo eenvoudig!”
“Ik dacht na over onze minst technische collega, en kan het haar in 2 minuten leren!”

Za 5 dec
Pijnlijk lief.
Lln stuurt twee mails met veronderstelde fouten in antwoorden toets.
‘Of begrijp ik het verkeerd?

Zo 6 dec

Ma 7 dec
Leerlingen die van de geplande uitleg van 10 minuten een uur maken door hun vele vragen. Over DNA en wat het doet. Top! Heerlijk! Fantastisch!

Dit T-shirt dragen:

SMART IMG_1659

Di 8 dec
Dit T-shirt dragen:

Genius IMG_1661

En hopen op iemand die de verbinding met gisteren legt. 😄

Wo 9 dec
Vandaag jaarlijkse DNA lab gedaan. Groep ’s morgens, groep ’s middags. ‘S middags app met vraag lln uit ochtendgroep ivm verwerking. Zo fijn.

DNA lab CVyUTt1XAAA38VC

Do 10 dec
Na leeruur (lln zitten in toetsopstelling, werken in volledige stilte) komt lln naar me toe. “Meneer, dit werkt gewoon!” (meer hier)

“Het eten dat overblijft bij kerstdiner voor leerlingen wordt ingevroren voor Nieuwjaarsontbijt van de docenten.”

De altijd klagende docent die klaagt over de altijd klagende leerling. Dat er niet wordt geluisterd. 😀

Vr 11 dec
Hoe goedbedoelde maar toch kortzichtige onbekwaamheid kan leiden tot een ongeziene grimas in het gezicht van een kind. Kijken. Handelen.

Za 12 dec

Zo 13 dec
Fantastische kinderen die veeleisende Praktische Opdracht met plezier & kundig hebben uitgevoerd belonen met fijn cijfer.

Ma 14 dec
Dat je je werk zo leuk vindt dat je gewoon uur te vroeg in het lokaal zit te wachten… Of toch tijd voor lesvrijeperiode? 😄

Q: Is dit goed of fout? Leg je antwoord uit.
A: Goed. Ik herken het plaatje.

Q: Zijn de cellen in de tekening haploïd of diploïd?
A: Hiploïd

Q: Hoe heet het hormoon dat er bij jongens voor zorgt dat zij een gespierder lichaam krijgen?
A: Protesteron.

Di 15 dec
Lln, achter in de klas:
“Ik vind die zogenaamde ‘testen’ grote onzin, belachelijk”

“Bam! Ik heb er 18 vd 20 goed!”

Wo 16 dec
Op moment dat je laatste hand legt aan stukken voor sectieoverleg morgen denken aan collega’s die surveilleren bij Kerstgala. Ieder in zijn kracht.

Do 17 dec
De dag beginnen met de kennis dat er vanmiddag na de lessen en het sectieoverleg een Kerstborrel is.

Vr 18 dec
In de planning. Een dag vol overleg over de toekomst van het onderwijs op onze school, vrijwillig. Niet alle collega’s zullen er zijn.

Za 19 dec

Zo 20 dec
Mijn verjaardag. Ga ik vieren met mijn familie, een wandeling en eten bij Abrona. Een restaurant mede gerund door mensen met een verstandelijke beperking.

En weer op naar een nieuwe en goeie maand. Op zelfs naar een nieuw goed jaar.
Maar nu eerst de Kerst lesvrijeperiode. Een periode waarin leerkrachten en docenten werken, zonder onderbroken te worden door lessen. 😄
Geniet van wat goed is!

4 reacties op Dagmomentonderwijs december

  1. Rob Alberts schreef:

    Op voorhand alvast mijn felicitaties.
    Fijne verjaardag en fijne vakantie wens ik jou toe.

    Vriendelijke groet,

  2. Marieke schreef:

    Dank je voor de heerlijke blogs, je hoort mij vaak hardop lachten als ik ze lees, zo grappig! Ook inhoudelijk zijn ze sterk. Fijne verjaardag en tot in het nieuwe jaar.

Geef een reactie

