Leraren bespreking

Leraren bespreking 2015-12-26_1336.png

Alle leraren zijn vrijgeroosterd. Leraren mogen thuis lessen voorbereiden, toetsen nakijken, zichzelf professionaliseren.

Voor leerlingen is een rooster gemaakt waarin hun leraren besproken zullen worden. In verband met de beperkte hoeveelheid tijd zijn er vier parallelle sessies. Leerlingen moeten kiezen welke van hun leraren zij willen bespreken. Er zijn richtlijnen voor deze keuze uitgedeeld.

Vooraf is gevraagd aan de leerlingen om informatie over hun leraren in te brengen. Niet alle leerlingen hebben deze informatie verstrekt. Tijdens de bespreking zal aanvullende informatie worden ingebracht.

Om verschillende redenen kunnen een aantal leerlingen deze dag niet aanwezig zijn bij de lerarenbespreking. Hiervoor is begrip en toestemming.

In verband met het grote aantal leerlingen per leraar is er beperkte spreektijd voor iedere leerling. De voorzitter van de bespreking ziet er op toe dat de bespreking goed verloopt, hierbij zoveel mogelijk recht doend aan elke besproken leraar.

Opstroom en afstroom vormen geen onderwerp van de leraren bespreking.

Het is uitdrukkelijk de bedoeling individuele leraren te bespreken en geen hele secties of afdelingen.

De notities die gemaakt worden tijdens de bespreking zullen gedeeld worden met de leerlingen die les ontvangen van de betrokken leraar en in het leraar volg systeem worden ingevoerd.

Waar nodig zullen naar aanleiding van de leraren bespreking acties worden ondernomen en gesprekken worden gevoerd met betreffende leraren. Bij deze gesprekken zullen, op verzoek van de vergadering, ook de ouders of kinderen van de leraar aanwezig zijn.

Er zal, in verband met de parallelle sessies, strak gehouden moeten worden aan de geplande tijden per leraar. Indien nodig zal later een extra bespreking worden ingelast voor specifieke leraren of secties.

Leraren bespreking waarom niet 2015-12-26_1345

😄

6 Responses to Leraren bespreking

  1. Roland schreef:

    heb hier ook wel eens over zitten denken, maar is het reëel? Geldt dit dan ook niet voor de tand- en huisarts, de winkelier op de hoek, de aannemer, de directie van V&D, …. Wat zouden we er mee willen bereiken en is dit dan het juiste middel?

  2. fransdroog schreef:

    Ik denk dat het reëel is. Ik denk dat de relatie tussen een docent en een leerlingen een bijzondere is. Wat ik er mee zou willen bereiken is beter onderwijs door betere docenten doordat zij beter contact hebben met hun leerlingen. Ik denk dat dit een van de juiste middelen is. Verbeteren op basis van wederzijds vertrouwen.

  3. Henk ter Haar schreef:

    Leuk gedachte-experiment. Zit er niet veel meer in een gezamenlijk bespreking over het leerwerk? Ik geloof nauwelijks in effect van leerlingbesprekingen op het leren van de leerling, maar ik geloof even goed niet in het leren van leraren door lerarenbesprekingen. Waar ik wel in geloof: Leerling, leraren, ouders samen om tafel in gesprek over ontwikkeling. In leven en in leren. Dat is ook wat wij nu op mijn school proberen. Ik zou het wel echt geweldig vinden om op dezelfde manier leraren te stimuleren het gesprek aan te gaan met leerlingen en collega’s over de ontwikkeling van het leren van de leraar. Wat een krachtig signaal zou daarvan uitgaan. Jezelf kwetsbaar opstellen, je openstellen voor de visie van leraren, je eigen opvattingen over wat goed onderwijs is toetsen aan de opvattingen van leerlingen en ouders, etc.

  4. Hartger Wassink schreef:

    Op de school van mijn kinderen gaan leerlingen standaard mee naar 10-minuten gesprekjes. Hoe kort ook, het verbaast me iedere keer weer hoe krachtig het is om de leerling-leraar relatie te verbeteren. Aanwezigheid van de ouder vind ik daarbij van groot belang om de eigen ontwikkeling van het kind in contact met de leraar te ondersteunen en (als dat lukt 🙂 het goede voorbeeld te geven.

    Volgende stap is m.i. het afschaffen van cijfers, omdat helaas ook die 10-minutengesprekjes maar al te vaak over de hoogte van een cijfer gaan, en niet over wat er is geleerd, of over de motivatie om te leren.
    Het afschaffen van cijfers zal denk ik de inhoudelijke diepgang en kwaliteit van de leerlingenbesprekingen tussen leraren onderling ook ten goede komen, als is dat een gok omdat ik daar nog nooit zelf bij aanwezig ben geweest.

Geef een reactie op Henk ter Haar Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.