Verbeelden

Verbeelding imagination the_eye_of_imagination__by_faithdougwolve-d73x0c5

Sinds 2003 bestaat het initiatief ‘Mijn Moment‘, gestart door Henk-Jan Winkeldermaat. Hierin schrijven mensen uit zijn netwerk hun moment uit het afgelopen jaar in maximaal 500 worden. Het levert fantastische persoonlijke verhalen op.

Sinds 2014 jaar bestaat er in navolging hiervan het initiatief ‘Onderwijsmomenten‘, gestart door Karin Winters. Iedereen werkzaam of betrokken bij het onderwijs kan hier zijn moment van het jaar kwijt. Ook dit levert fantastische persoonlijke verhalen op. Aanraders voor iedereen met een mening over onderwijs.
Het eerste jaar heb ik geen bijdrage geleverd. Ik durfde niet zo goed, was een beetje te laat, had wel graag gewild. Heb me dus voorgenomen het dit jaar wel te doen. Kiezen uit al mijn momenten viel mij zwaar. Ik begon op tijd, was niet tevreden en kon niet kiezen. Wat kan en mag je vertellen? Er lagen drie verhalen ‘klaar’. Dertig december was dan toch de deadline. Onderstaand verhaal is niet het verhaal geworden dat ik heb ingestuurd.

Verbeelden

Ergens in de zomervakantie, de enige vakantie die ik niet als #lesvrijeperiode bestempel, stuurde ik een verzoek rond middels deze blogpost: ‘Een uitdaging! blimageNL‘. De exacte datum was 24 juli. Het verzoek was om aan de hand van een afbeelding een (persoonlijk) verhaal over onderwijs te schrijven en vervolgens iemand uit te dagen hetzelfde te doen. Ik nam mij voor de verhalen van een korte introductie te voorzien en ze via dit blog te delen.

Op 25 juli verschenen de eerste zeven verhalen, op 26 juli volgden de tweede zeven. Ik was overweldigd! Zo snel, zulke mooie verhalen! Ik werd stil en warm, nat op mijn wangen. Ik verzamelde de verhalen om ze te kunnen delen. Op 27 juli volgde de derde serie van zeven verhalen, op 28 juli volgde dag vier, zeven nieuwe verhalen. Ik werd stiller en warmer, droogde mijn wangen, verzamelde en deelde verder.

Het bleef groeien en bloeien, op dag vijf elf verhalen, op dag zes vier, net als op dag zeven. Waar kwamen die verhalen vandaan? Wat bezielde mensen om in hun vakantie deze verhalen te schrijven? Ze lezen geeft een antwoord.

Het ging verder. Week 2, acht verhalen. Week 3, zeven verhalen. Week 4, negen verhalen. Week 5, negen verhalenWeek 6, vier verhalen. Ik las de verhalen en herlas ze. Ik bedankte in mijn hart en via twitter en email.

Er zijn inmiddels 88 verhalen geschreven! Verhalen aan de hand van een beeld. Een verbeelding. Al deze verbeeldingen zijn terug te vinden via de #blimageNL lijst.

Wat maken deze #blimageNL verbeeldingen mijn onderwijsmoment?

De verhalen. Hun ontroerende inhoud. De mensen achter de verhalen. De warme regenboog van betrokkenheid die zij schilderen. Dat ik deze mensen mag kennen. Dat ik zoveel antwoorden kreeg op één vraag. Dat er zoveel mensen zijn die juist in hun vakantie de tijd nemen, omdat zij hem dan zelf hebben, om hun onderwijshart te verwoorden. Mijn verbazing. Dat er mensen zijn die geen eigen blog hebben en hun verhaal op een andere wijze delen. Mijn blijdschap. Dat je hoopt dat een les mooi gaat zijn en dat hij veel mooier is dan je je ooit had kunnen voorstellen. Dat het delen van een goed idee vermenigvuldigend werkt.

Deel je mooie momenten mensen. Verleid mensen te luisteren naar moois. Dan kan de thermostaat zo twee graden lager.

Verbeelding imagine umblr_mc3tdmtA0D1rffybho1_500

 

 

 

Geef een reactie

