Toetsweken, een goed idee?

Toetsen een goed idee piano-307653_960_720

Bij mij op school is het deze week tentamen/toetsweek. Dit is niet bijzonder. Veel middelbare scholen hebben toetsweken, vorige week, deze week of volgende week. Een week lang zijn er geen lessen en alleen maar toetsen.

In de Kerstlesvrijeperiode ontmoette ik toevallig een oude vriend, die recent ook als docent is gaan werken. Wij spraken over verleden en heden, en ook over onderwijs, natuurlijk.

Hij vertelde mij daarbij een aantal dingen die hem waren opgevallen zijn eerste jaar. Voordat hij in het onderwijs ging werkte hij in een commercieel bedrijf als afdelingsleider. Hij noemde een aantal zaken die bij navraag door zijn collega’s als normaal beschouwd worden, maar hem als nieuwkomer verbaasden.  Zo vertelde hij het volgende, en hij vroeg mij wat ik daar nu van vond.

Op zijn school zijn er 4 periodes en in de bovenbouw wordt elke periode afgesloten met een toetsweek. De toetsweken zijn, in verband met de organisatie van mondelingen en de indeling van de leerlingen in clusters, in de praktijk uitgedijd tot 7 of 8 dagen. Twee weken na elke toetsweek is er bovendien een dag waarop toetsen herkanst kunnen worden.

Totaal waren er, lesuitval voorbehouden, 152 lesdagen op zijn school zijn eerste jaar. Hiervan werden er 35 gebruikt voor toetsen of herkansen.

Dit betekent dat op zijn school minimaal 23% van de tijd wordt besteed aan toetsen.

We besloten dat wij toetsweken geen goed idee vinden en namen nog een drankje.

PS: Deze blog is deels geschreven tijdens het surveilleren 😜.

 

2 Responses to Toetsweken, een goed idee?

  1. Patrick schreef:

    De toetsweken kosten mij alleen lesuitval in de klassen met meer lessen in een week dan de tijd die een toets is. Voor 1 klas met 2 lesuur in de week en een drie-uurs toets in de laatste toetsweek heb ik zelfs tijdwinst. De toetsweken zijn dus niet het probleem. (Nadruk leggen op cijfers is een ander verhaal.)
    De leerlingen zouden wat mij betreft wel net als op een normale lesdag de hele dag aan het werk gezet moeten worden en dus drie toetsen maken dan is 5 dagen genoeg.

Geef een reactie

