Dagmomentonderwijs januari

Inmiddels de zesde maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te vinden.

Zo 1 jan
Een gesprek met vrienden die ik al 35 jaar ken, over het onderwijs in Spanje en dat op scholen voor speciaal onderwijs.

Za 2 jan 
Dat 10% van antwoorden bij een toets geleverd bij methode onjuist is. Dat er geen correcties worden nagestuurd. Dat ik me afvraag hoeveel collega’s dit ontdekken. Dat ik me afvraag hoeveel leerlingen dit alsnog ontdekken.

Zo 3 jan
Die meest vervelende #lesvrijeperiode dag.
De dag voordat je weer mag.

Ma 4 jan
Vandaag gestart met Genius Hour voor dit jaar, geen twijfel dus over mijn keuze. Zo’n mooi gezicht, die verbaasde gezichten die overgaan in vrolijkheid.

Genius-Hour-sign-1gootse-2bxr3n9

Di 5 jan
Weer geen enkele twijfel over mijn #dagmomentonderwijs keuze. Top leeruur met beide 5V klassen. Introductie is sleutel! Leeruur.

(Hoewel deze ook mooi was. Leerlingen die aan de slag gaan omdat ze opties krijgen iets te gaan DOEN.)

Wo 6 jan
Tijdens @Meetup010#4 een appje krijgen van leerling die je blogt leest, ziet dat je jarig bent geweest en je feliciteert.

Do 7 jan
Om 04:44 uur bezig zijn met mails en finishing touches voor lessen en dan de krant bezorgd krijgen. Petje af.

Vr 8 jan
De inzet en strijd vrijdagmiddag om vier uur, het laatste lesuur voor het weekend en de toetsweek. Dank je @Socrative.

Za 9 jan
‘Even’ een aanpassing doen aan een toets…… en vier uur later zes toetsen aangepast hebben.

Zo 10 jan
Humor toegevoegd als een van de categorieën op dit blog

Ma 11 jan
Bevreemdend gezicht. In alle lokalen alle leerlingen stil in rijtjes. Toetsweek.

Di 12 jan
Dankbaar nakijken. Hardwerkende leerlingen scoren mooie cijfers voor moeilijk en initieel ‘onbegrijpbaar’ onderwerp.

Wo 13 jan
Toetsweek 2016. Docent laat lln gemaakt werk op stickie zetten. Toetsweek 2016. Lln weten niet hoe dit te doen.

Do 14 jan
Tijdens, door lekkage noodgedwongen, opruimen van 10 jaar oude dozen met schoolspul een gedroogde aardappel tegenkomen.
Tijdens, door lekkage noodgedwongen, opruimen van 10 jaar oude dozen met schoolspul een pak gedroogde eieren tegenkomen.

Vr 15 jan
Lln die mij ziet worstelen met handen vol om deur te openen, in volle aula opspringt en vraagt: ‘kan ik U helpen?’

Za 16 jan
Leerlingen de alleen hun voornaam opschrijven bij een toets.

Zo 17 jan
Vanochtend vroeg, 08.13u eerste contact met collega. Zojuist, 23:46u, laatste voor vandaag. Moois komt niet vanzelf.

Ma 18 jan
Een licht gevoel van teleurstelling bij toetsresultaten van een klas. Een zwaar gevoel van voldoening bij twee andere.

Di 19 jan
Ingedeeld voor surveillance toetsen dyslectische lln. Er staat maar 1 lln op de lijst. Deze lln blijkt ziek.

Wo 20 jan
YES! Alle toetsen binnen 24 uur na afname nagekeken. Alle toetsen kunnen eerste les na toetsweek worden besproken.

Do 21 jan

Van MT. Via MAIL uitnodiging individuele afspraak aan 6 mensen, 12 keuzemomenten. Van TOA. Uitnodiging IN AGENDA.

Vr 22 jan
Lln: “Het is rustig op Uw blog, meneer. Heeft U geen inspiratie? Of heeft U het te druk om te schrijven?”

Za 23 jan
Weekendje weg met broer, schoonzus en zoontje kennis. Jongetje moest nog huiswerk wiskunde maken. Beetje kunnen helpen.

Zo 24 jan

Ma 25 jan
Start van de VVV-uren. Weer zeven nieuwe, prachtige modules door collega’s toegevoegd deze periode.

Dalton uren VVV logo 2013-01-26_1045

Di 26 jan
“Meneer, VVV-uur 3D-printen was gelijk vol, mag ik nog meedoen?” “Dat kan jij toch al?” “Ja, maar ik wil graag helpen”

Wo 27 jan
Lln blijft vragen stellen. Ze wil begrijpen. 5 min na leseinde rent ze naar volgende. Einde dag schiet ze me aan op gang.

Do 28 jan
De autorit terug uit Eindhoven na de activiteit ‘Kleppen Dicht! van @thecrowdNL Wat een leersamenenergie!

Vr 29 jan
De lln die mij bestookte met vragen staat volgende les weer voor mijn neus. ‘Ik snap het nu! Maar heb nog wel een vraag”

Vrimi borrel. ‘Gaan jullie nog wat leuks doen Dit weekend?’ ‘Ja! Ik ga naar ResearchEd!’ Valt het toch even stil.

Za 30 jan
ResearchEd

Zo 31 jan
Wandelen, lang wandelen

Een reactie op Dagmomentonderwijs januari

  1. Ik heb er weer van genoten. Dank, Frans!

Geef een reactie

