Zeven eigenschappen van effectieve leraren

marketing et publicité atteindre sa cible

Wat maakt een leraar effectief? Een vraag waarop waarschijnlijk geen eenduidig antwoord mogelijk is. De variatie in onderwijs is daarvoor te groot. Desalniettemin een belangrijke vraag voor elke leraar om zichzelf te stellen. Waar kan ik mijzelf verbeteren?

Hieronder een vrije vertaling van een blog op TeacherToolkit over de zeven belangrijkste eigenschappen van effectieve leraren. De lijst is gebaseerd op de ervaringen van de schrijver, na meer dan 20 jaar gewerkt te hebben met meer dan 1000 leraren.

1. Passie.
In het algemeen houden leraren van lesgeven, van leerlingen en van hun vak. Een effectieve leraar heeft een passie voor onderwijs maar herkent de beperkingen. Effectief leraren voelen hun klas aan en geven les binnen de grenzen en binnen de druk waar zij mee geconfronteerd worden. Soms met het hart door de mond. Een effectieve leraar kan zijn passie niet verbergen. Een effectieve leraar weet dat lesgeven moeilijk en vermoeiend is. Wie anders heeft de verantwoordelijkheid om de gedachten van honderden en duizenden leerlingen vorm te geven? Effectieve leraren weten dat leerlingen soms behoefte hebben aan een lach en plezier en dat als zij als leraar geen plezier hebben leerlingen dit herkennen.

2. Gepland en georganiseerd.
Effectieve leraren zijn altijd georganiseerd. In zo’n hoge mate dat zij vaak de agenda’s van anderen kennen en zo problemen voorkomen. Studiewijzers zijn gericht op de behoefte van de leerling en het klaslokaal is ingericht op leren. Materialen zijn gestructureerd opgeborgen en eenvoudig te vinden. De leerlingen nemen het belang van de door de leraar goed doordachte organisatie over.

3. Reflectief en met een open geest.
De meest effectieve leraren zijn zich bewust dat zij continu geëvalueerd worden door hun teamleiders, collega’s, ouders en leerlingen. Zij voelen hierdoor niet dat zij worden aangevallen of dat zij verantwoording moeten afleggen maar verwelkomen de uitdaging en staan open voor feedback die hun lesgeven nog beter kan maken. Effectieve leraren weten dat niemand perfect is en dat er altijd ruimte voor verbetering is. Zij weten dat het een noodzaak is om kritisch naar hun eigen lesgeven te kijken. Zij denken altijd na over wat goed ging en wat volgende keer beter kan.

4. Risico nemen en verandering omarmen.
Lessen verlopen niet altijd volgens het plan, er is een grote behoefte aan flexibiliteit en het herkennen van het moment. Een effectieve leraar weet wanneer hij zich moet aanpassen aan het moment om aan de behoeften van de leerling en de vereisten van het curriculum te voldoen. Wat 3 jaar geleden werkte doet dat dit jaar misschien niet meer. Een effectieve leraar weet dat hij een expert op zijn terrein en zorgt ervoor dat hij kennis heeft van de laatste ontwikkelingen binnen zijn vak, vereiste vaardigheden en pedagogiek.

5. Samenwerken.
Effectieve leraren hebben een vermogen om positieve energie het klaslokaal binnen te brengen, elke dag opnieuw. Zij kunnen dit ook met de meeste collega’s waarmee zij werken. Zij zijn zicht bewust van de persoonlijke uitdagingen die iedereen heeft binnen en buiten de school, maar laten deze achter op het moment dat zij het klaslokaal binnen stappen. Zij delen wereldwijde ervaringen, daar waar toepasselijk. Effectieve leraren onderschatten nooit de waarde van de expertise die binnen de school aanwezig is. Zij vergeten nooit het belang van het delen van ideeën door discussie, of via praktische voorbeelden. Zij gaan actief op zoek naar praktische voorbeelden.

6. Obstakels verwijderen.
De meeste leraren verwijderen dagelijks obstakels. Een eigenschap van effectieve leraren is dat zij zich rekenschap geven van het feit dat belezenheid, sociale achtergrond, taal, geen hindernis voor leren hoeft te zijn. Zij accepteren geen excuses. Zij zijn zich bewust van het belang van de kwaliteit van het onderwijs en bieden mogelijkheden tot verbetering van achterstanden aan, maar accepteren dit nooit als een reden voor verlaging van het niveau en de vereisten tijdens de lessen.

7. Consistent zijn.
Boven alles delen effectieve leraren een gezamenlijke eigenschap. Ze zijn consistent in alles wat ze doen. Effectieve leraren mogen overkomen als een buitenbeentje binnen een school, maar zij geven altijd les op hun manier les binnen de grenzen van de school. Er zijn geen verrassingen, hoewel zij hun collega’s kunnen verrassen met ongewone en buitengewone ideeën. Hun gedrag zorgt nooit voor een probleem, omdat hun reputatie en bewezen kwaliteit voor zichzelf spreekt. Zij geven altijd 100% in alles wat zij doen. Zij zijn betrouwbaar en doen wat zij doen omdat zij een passie hebben voor onderwijs. Zij doen het niet omdat zij het gevoel hebben het te moeten doen.

Effectieve leraren creëren hun eigen standaarden – vaak te hoog om te kunnen bereiken – maar zij stellen nooit teleur.

Is deze lijst met ervaringen uit het Verenigd Koninkrijk te vertalen naar de situatie in Nederland? Wat ontbreekt er? Welke eigenschappen zie jij in de effectieve leraren die jij kent? Commentaren zijn welkom.

Bron: 7 traits of effective teachers, Teacher Toolkit

 

Advertenties

4 Responses to Zeven eigenschappen van effectieve leraren

  1. Loes van Gemert schreef:

    Mooi! ik zou het willen aanvullen met
    – een effectieve leraar deelt lesmateriaal tussen collega’s onderling om de leeropbrengst van leerlingen vanuit de diverse vakken te verbeteren

  2. Hans van de Langenberg schreef:

    Er zijn ook zeven eigenschappen van effectieve teams!
    (naar het voorbeeld van “Droog’s ‘leren delen’”)

    Wat maakt een team effectief?
    1. Passie.
    Een gepassioneerd team straalt de hartstocht die zij voelt voor het lesgeven naar elkaar, maar zeker ook naar de leerlingen en ouders uit. Leerlingen en ouders zien dat, voelen dat en zullen dat ook overnemen.
    Het plezier van samen-opvoeden zorgt ervoor dat gevoeld wordt waar stresspunten mogelijk kunnen ontstaan en vangen dit voor en met elkaar op. Zo’n effectief team is uiterst inspirerend om in te werken en zal elke nieuwkomer snel in die passie meetrekken. Het thuisgevoel zal door iedere leerling kunnen worden beaamd.
    2. Samenwerken.
    Een effectieve team heeft het vermogen om positieve energie te laten stromen rond alles wat in hun werkgebied opduikt.
    Nieuwe onderwijs ideeën worden omarmd en waar mogelijk ingezet. De leerkrachten zullen continue gezamenlijk blijven zoeken naar verbeteringen. Een effectief team maakt gebruik van elkanders talenten en schrikt er geenszins van terug om expertise die ze missen via creatieve wegen binnen te halen. De samenwerking is ook voelbaar in de energie die zo’n team kan opbrengen voor buitenschoolse activiteiten en voor individuele prestaties van leerlingen buiten de school.
    3. Gepland en georganiseerd.
    Een effectief team is altijd georganiseerd. In zo’n hoge mate dat zij vaak de agenda’s van elkaar kennen en zo problemen voorkomen. Studiewijzers zijn gericht op de behoefte van de leerling en het schoolgebouw is ingericht op leren. Materialen zijn gestructureerd opgeborgen en eenvoudig te vinden. De leerlingen en ouders nemen het belang van de door het team goed doordachte organisatie over.
    4. Reflectief en met een open geest.
    Het effectieve team blijft evalueren en staat open voor alle feedback die zij krijgen van elkaar, van leerlingen en van ouders waardoor hun manier van werken verbeterd kan worden. Er is geloof in constante verbetering.
    5. Risico nemen en verandering omarmen.
    Het onderwijs verloopt niet altijd volgens plan, er is een grote behoefte aan flexibiliteit en het herkennen van het moment. Een effectief team weet wanneer zij zich moet aanpassen aan het moment om aan de behoeften van de leerling en de vereisten van het curriculum te voldoen. Wat 3 jaar geleden werkte doet dat dit jaar misschien niet meer. Een effectief team zorgt ervoor dat zij kennis neemt van de laatste ontwikkelingen binnen hun vakgebied, vaardigheden en pedagogiek.
    6. Obstakels verwijderen.
    Dit team overwint dagelijks obstakels. Een eigenschap van de effectiviteit van zo’n team is dat zij zich rekenschap geeft van het feit dat belezenheid, sociale achtergrond, taal, geen hindernis voor leren hoeft te zijn. Niet bij leerlingen en niet bij ouders. Zij accepteert geen excuses. Zij is zich bewust van het belang van de kwaliteit van het onderwijs en biedt mogelijkheden tot verbetering van achterstanden aan, maar accepteert dit nooit als een reden voor verlaging van het niveau en de vereisten tijdens de dagelijkse lessen.
    7. Consistent zijn.
    Boven alles deelt een effectief team een gezamenlijke eigenschap. Ze is consistent in alles wat ze doet. Het effectieve team mag overkomen als hecht en moeilijk om erin binnen te dringen, maar zij geven altijd doordacht en binnen de grenzen van het onderwijs les op hun eigen manier. Er zijn geen verrassingen, hoewel zij hun collega scholen kunnen verrassen met ongewone en buitengewone ideeën. Hun reputatie en bewezen kwaliteit staat bijten kijf. Zij geven altijd 100% in alles wat zij doen. Zij is betrouwbaar en doet wat zij doet omdat zij een passie heeft voor onderwijs.
    Effectieve leraren creëren hun eigen standaarden – vaak te hoog om te kunnen bereiken – maar zij stellen nooit teleur en streven ernaar altijd voorop te lopen.

    Droog’s: ‘leren delen’

    Hans van de Langenberg

  3. […] Een week geleden schreef ik hier over zeven eigenschappen van effectieve leraren. […]

  4. […] de Teacher Toolkit vond ik een interessante blog (met dank aan Frans Droog die hier eerder over […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: