Zeven eigenschappen van effectieve teams

Effective teams team-1

 

Een week geleden schreef ik hier over zeven eigenschappen van effectieve leraren.

Hans van de Langenberg reageerde onder mijn blog met een lijst van zeven eigenschappen van effectieve teams. Zijn pleidooi voor het belang van teams in onderwijs verdient meer aandacht dan alleen in de reacties staan en heb ik daarom hieronder integraal overgenomen.

Er zijn ook zeven eigenschappen van effectieve teams! Wat maakt een team effectief?

1. Passie.
Een gepassioneerd team straalt de hartstocht die zij voelt voor het lesgeven naar elkaar, maar zeker ook naar de leerlingen en ouders uit. Leerlingen en ouders zien dat, voelen dat en zullen dat ook overnemen. Het plezier van samen-opvoeden zorgt ervoor dat gevoeld wordt waar stresspunten mogelijk kunnen ontstaan en vangen dit voor en met elkaar op. Zo’n effectief team is uiterst inspirerend om in te werken en zal elke nieuwkomer snel in die passie meetrekken. Het thuisgevoel zal door iedere leerling kunnen worden beaamd.

2. Samenwerken.
Een effectieve team heeft het vermogen om positieve energie te laten stromen rond alles wat in hun werkgebied opduikt.
Nieuwe onderwijs ideeën worden omarmd en waar mogelijk ingezet. De leerkrachten zullen continue gezamenlijk blijven zoeken naar verbeteringen. Een effectief team maakt gebruik van elkanders talenten en schrikt er geenszins van terug om expertise die ze missen via creatieve wegen binnen te halen. De samenwerking is ook voelbaar in de energie die zo’n team kan opbrengen voor buitenschoolse activiteiten en voor individuele prestaties van leerlingen buiten de school.

3. Gepland en georganiseerd.
Een effectief team is altijd georganiseerd. In zo’n hoge mate dat zij vaak de agenda’s van elkaar kennen en zo problemen voorkomen. Studiewijzers zijn gericht op de behoefte van de leerling en het schoolgebouw is ingericht op leren. Materialen zijn gestructureerd opgeborgen en eenvoudig te vinden. De leerlingen en ouders nemen het belang van de door het team goed doordachte organisatie over.

4. Reflectief en met een open geest.
Het effectieve team blijft evalueren en staat open voor alle feedback die zij krijgen van elkaar, van leerlingen en van ouders waardoor hun manier van werken verbeterd kan worden. Er is geloof in constante verbetering.

5. Risico nemen en verandering omarmen.
Het onderwijs verloopt niet altijd volgens plan, er is een grote behoefte aan flexibiliteit en het herkennen van het moment. Een effectief team weet wanneer zij zich moet aanpassen aan het moment om aan de behoeften van de leerling en de vereisten van het curriculum te voldoen. Wat 3 jaar geleden werkte doet dat dit jaar misschien niet meer. Een effectief team zorgt ervoor dat zij kennis neemt van de laatste ontwikkelingen binnen hun vakgebied, vaardigheden en pedagogiek.

6. Obstakels verwijderen.
Dit team overwint dagelijks obstakels. Een eigenschap van de effectiviteit van zo’n team is dat zij zich rekenschap geeft van het feit dat belezenheid, sociale achtergrond, taal, geen hindernis voor leren hoeft te zijn. Niet bij leerlingen en niet bij ouders. Zij accepteert geen excuses. Zij is zich bewust van het belang van de kwaliteit van het onderwijs en biedt mogelijkheden tot verbetering van achterstanden aan, maar accepteert dit nooit als een reden voor verlaging van het niveau en de vereisten tijdens de dagelijkse lessen.

7. Consistent zijn.
Boven alles deelt een effectief team een gezamenlijke eigenschap. Ze is consistent in alles wat ze doet. Het effectieve team mag overkomen als hecht en moeilijk om erin binnen te dringen, maar zij geven altijd doordacht en binnen de grenzen van het onderwijs les op hun eigen manier. Er zijn geen verrassingen, hoewel zij hun collega scholen kunnen verrassen met ongewone en buitengewone ideeën. Hun reputatie en bewezen kwaliteit staat bijten kijf. Zij geven altijd 100% in alles wat zij doen. Zij is betrouwbaar en doet wat zij doet omdat zij een passie heeft voor onderwijs.

Advertenties

One Response to Zeven eigenschappen van effectieve teams

  1. Jeroen Clemens schreef:

    Dank je Frans. Helpt bij nadenken maar stemt ook droevig

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: