Dagmomentonderwijs februari

Inmiddels de zevende maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te vinden.

Ma 1 feb
Start toets.
Lln: ‘Mag je weg als je klaar bent? Ik ben altijd snel klaar’
Lkr: ‘Je hebt óók altijd een onvoldoende 😄’

Di 2 feb
‘Niet omdat het moet maar omdat het kan’.
Lln gaat 6,7 herkansen, toetsgemiddelde klas was 6,6, lln staat gemiddeld 6,6.

Wo 3 feb
MT & Afd ICT maken plan implementatie nieuwe tool.
Docent zegt: ‘Ik wil het NU!’
‘….Okay, … dan doen we het gewoon nu!

Do 4 feb
Ik verwacht vandaag een dag vol #dagmomentonderwijs momenten. (ochtend voor de leerlingbespreking)
Meest gehoord: ‘hij/zij doet ook gewoon helemaal niks.’ (middag na de leerlingbespreking)

Vr 5 feb
‘Meneer mag ik helpen?’
‘Natuurlijk, waarbij?’
‘Bij de Open Dag.’
‘Natuurlijk, ik schrijf je naam even op.’
‘Wanneer is die eigenlijk?’

Terwijl ik naar buiten loop roept collega vanachter PC mij terug. “Kan ik echt zó simpel via @edmodo een toets afnemen?”

Za 6 feb
Kladblaadjes. Genieten tijdens nakijken Biologie Olympiade.

Kladblaadjes CagszU5XIAAlESM

(niet schrikken, dat doodmaken is bedoeld om aan te geven dat bloed van donor en ontvanger niet matchen 😀)

Zo 7 feb

Ma 8 feb
Oud-leerlinge komt ‘even’ langs omdat ze toch geen hertentamens heeft. 1,5 uur over onderwijs en willen weten gesproken.

Di 9 feb
Moeder van lln geeft les aan vluchtelingen. Drie hiervan zijn gepromoveerd scheikundige.
Of ze misschien eens…..
Ja!

Wo 10 feb
Twee oud-leerlingen komen langs en vertellen over hun studie, de ervaringen, de stad. Ik herken ze. Ooit studeerde ik daar ook.

Do 11 feb
Profielwerkstuk presentaties. Lln hebben geprobeerd hulpstuk te bouwen dat pannen op gasfornuis centreert voor blinden & slechtzienden.

PWS presentaties. Diezelfde lln hebben meegedaan aan blind run om geld op te halen voor blinden en slechtzienden. Beschrijven hun tegelijkertijd confronterende en warme ervaring.

Vr 12 feb
Lln uit 5-VWO die vrij vraagt… en krijgt… voor het bijwonen van de training scholierenbaan bij de Jumbo Supermarkt.

Za 13 feb

Zo 14 feb
Verjaardagsfeestje van nichtje die ik ooit lesgaf en waar ik mentor van was (een tijdje terug, zes jaar lang)

Ma 15 feb
Discussie over #bioolympiade met gepromoveerd immunoloog, nu senior scientist bij gentech bedrijf dat vaccins ontwikkelt. Leerlingen ‘weten’ meer.

Di 16 feb
Lln mag mobieltje inleveren, niet aan persoonlijke afspraak gehouden.
Prachtige paniek: “Maar wat moet ik nu dan de hele dag?”

Wo 17 feb
Einde open lesmiddag gr8. Allerlaatste vraag.
Wijzend op 12 foto’s van verschillende bordercollies: ‘Is dat Uw hond?

Do 18 feb
Open Avond.
Moeder: ‘ik moest naar U toe van mijn dochter!’
‘Oh?’
‘Zij heeft zo om U gelachen tijdens de Open Lesmiddag.’

Vr 19 feb
Praktische Opdracht Microscopie, teken een huidmondje van een plant.
‘Meneer, kan het zijn dat hij praat? Er beweegt hier van alles.’

Za 20 feb lesvrijeperiode
Praktische Opdracht Microscopie, teken een huidmondje, nakijken.
Eén leerling heeft door zijn bos van chloroplasten de huidmondjes schijnbaar niet kunnen zien.

Huidmondje 84ab595f-f339-4a1e-a64f-ef15ed6796e6_huidmondje_530x357

Zo 21 feb lesvrijeperiode
Mail op zondag. Van gepensioneerde docente die workshop komt geven op mijn school. Voorstel en nog wat vragen. Wat een passie!

Ma 22 feb lesvrijeperiode
In deze #lesvrijeperiode eindelijk de @arduino uitgepakt en mee aan de slag gegaan. Conclusie 1: ik heb dikke vingers.

Di 23 feb lesvrijeperiode
Ik heb een toets gemaakt, dus ik mag weer even op twitter.

Wo 24 feb lesvrijeperiode
Het besef dat ook ik leer van het maken van een toets. Wat vraag ik?

Do 25 feb lesvrijeperiode
En er is weer een toets klaar.

Vr 26 feb lesvrijeperiode
Een keihard #dagmomentonderwijs. Tijdens vakantie is afgelopen nacht volkomen onverwacht ouder van mentorleerling overleden.

Za 27 feb lesvrijeperiode
Leerling uit mentorklas geeft door dat zij een kaart gekocht heeft zodat de hele klas deze kan tekenen. 💚

Zo 28 feb lesvrijeperiode
Wandelen, door zon en wind.

Ma 29 feb
Lln uit 1-havo klas bij binnenlopen lokaal. ‘Ik vond Latijn wat tammetjes, lammetjes.’
Stond naast groep 3-gymnasium leerlingen tijdens pauze.

En ook. De dag waardoor je minderjarig bent (Hans Teeuwen of Theo Maassen?)

Geef een reactie

