Dagmomentonderwijs maart

Inmiddels de achtste maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te vinden.

Di 1 mrt
Die fantastische uitspraak vanmiddag van een leerling die ik nu niet meer uit mijn grijze massa gewroet krijg.

Wo 2 mrt
Vier afdrukken van linkerhanden links op de kist. Vier rechts.
Zo houden zij hem altijd vast.
Dag pappa.

Do 3 mrt
Het genot om ’s ochtends vroeg een zeer bekende les opnieuw te proeven en op gevoel smaak aan te passen voor de nieuwe groep vandaag.

Vr 4 mrt
Lln komen binnen, pakken #chromebook, loggen in bij @edmodo, starten opdracht, overleggen, stellen vragen, een topklas!

Za 5 mrt
De essentie van leren?
Fout. Later opnieuw. 2016-03-04_0701

Zo 6 mrt
Viervoeter 1 probeert op 7 plaatsen water te drinken. Lukt niet.
Viervoeter 2 stampt met 1 poot een gat in het ijs.

Ma 7 mrt
De ‘leerlingen’ laten de ‘docent’ zien dat er meer is dan de ‘wedstrijd’.

Di 8 mrt
“bovenste miscinius”
Dat kunnen we helaas niet goed rekenen.
Er werd niet naar de meniscus gevraagd tenslotte. 😄

Wo 9 mrt
‘Onder druk wordt alles vloeibaar’.
En ontstaan de mooiste lessen.

Do 1o mrt
4V komt binnen, tafels staan in toetstopstelling.
‘O, een leeruur zeker.’
Ze gaan aan de slag.
fdroog.wordpress.com/2015/12/13/lee…

Zojuist.
Mededeling leerlingvolgsysteem.
‘De opa van R is overleden.’
Vier maanden geleden.
‘De oma van R is overleden.’

Verzoek aan collega of hij laatste stuk les kan overnemen ivm onverwacht ziekenhuisbezoek familielid
“Ga nu maar gelijk”

Vr 11 mrt 
Lln heeft notitieboekje waarin hij opmerkingen andere lln opschrijft. Vandaag: ‘chromosomen bestaan uit cellen’.

Za 12 mrt 

Zo 13 mrt 

Ma 14 mrt
Eerste collega die door leerlingen van Education Design Lab verzonnen en ontworpen TOP-TIP formulier aan klas voorlegt

Di 15 mrt 
’s morgensvroeg nog even schaven aan een les, heerlijk!

Wo 16 mrt 
Verzoek om voortaan de extra-tijd toetsen te voorzien van het nieuwe roze proces-verbaal formulier #rozeistochmooier

Do 17 mrt
Zojuist even heeft ruimte in de agenda gemaakt. Ingedeeld als 2e corrector voor 70 examens. Als 1e corrector voor 60.

Vr 18 mrt 
De resultaten van de eerste pilot van de #TOPTIP lijst. Fijn dat het werkt. Fijn om te lezen. Erg nuttig.

Za 19 mrt 
Neefje, die ik bijles geef omdat zijn vader in ziekenhuis ligt: “ik kon bij scheikunde deze week alle vragen beantwoorden, was voor het eerst”

Zo 20 mrt

Ma 21 mrt
‘Meneer, gaan we de toets bespreken?’
‘Meneer, mag ik de toetsen uitdelen?’
‘Meneer, zal ik de toetsen ophalen?’

Di 22 mrt
JA! YES! Yippie!
Ik stond vandaag reserve voor het surveilleren, en zat dus op de bank, maar ik mag het veld in, ik mag gewoon meedoen!

Wo 23 mrt
– Dat je aan het nakijken bent, wilt reageren op er is geschreven, en je realiseert dat je de leerlingen pas over 14 dgn weer ziet…

– ‘Grappig’ foutje voor een 4V leerling.
‘Grappig’, nog een, met zelfde foutje..
Hè, nog een?
Wat, nog een?
1/4 x 1/4 = 1/8 ?? 😄

Do 24 mrt
Leerling klas 2 in gesprek met mede-leerling. ‘Ik ga overal boven de 8 staan. Ik wil geneeskunde studeren en dan maak je meer kans.’

Vr 25 mrt
Het is vandaag Goede Vrijdag. Mijn broer, docent wiskunde en twee jaar ouder, wordt gedotterd.
Ik heb een kaarsje aangestoken.

3 reacties op Dagmomentonderwijs maart

  1. Els den Os zegt:

    sterkte vandaag!
    dank voor de sterretjes van elke dag in ons mooie werk

  2. Paul KetPaul zegt:

    Jouw weekloon ziet er uit als een rollercoaster! Sterkte op de dieptepunten, geniet van de hoogtepunten!

  3. Paul Ket zegt:

    Week, niet weekloon. Stomme auto-correct🙂

Geef een reactie

