Flip de leerling

DSC01238

Het is momenteel toetsweek op mijn school. En dat zal op meerder scholen zo zijn.

Vanmorgen schreef ik de post 5 manieren om de leraar te flippen op dit blog. Hierin schreef ik onder andere het volgende:

Flipping the classroom is een techniek die langzamerhand zijn weg aan het vinden is in het onderwijs. Leraren maken steeds vaker gebruik van de technologische mogelijkheden die er zijn om het uitleg en instructie buiten het klaslokaal te laten plaatsvinden om zo de kostbare tijd in de klas effectiever te kunnen besteden. Er ontstaan steeds meer vormen van ‘flippen’ en de tijd om ook de leraar te gaan flippen lijkt aan te breken.

In het meeste onderwijs staat de leraar letterlijk centraal. De leraar staat vooraan in de klas en alle leerlingen kijken naar hem of haar. Daar is op momenten niets mis mee, als standaard misschien wel.

‘De leerling centraal’ is een uitdrukking die door menige school wordt gebruikt. Soms terecht, vaker niet in de beleving van die leerling.

Het gaat in het onderwijs niet zozeer om de kretologie, veel meer om de bijbehorende acties. Het gaat niet om de leraar of de leerling, het gaat om leren.

Vervolgens las ik een email die naadloos aansluit op deze post en die ik daarom graag direct even deel, met een korte toelichting.

Flip de leerling!

Veel leerlingen op mijn school vinden scheikunde een lastig vak. Dat zal op vele andere scholen ook zo zijn.

Tijdens mijn lessen, en vooral mijn mentorlessen, probeer ik leerlingen te overtuigen van het nut en verleiden tot het genot van leren van elkaar. Met wisselend succes.

Mijn hart maakte dan ook een sprongetje toen ik de volgende mail las:

“Ik heb een Google Document aangemaakt waarin jullie vragen over de komende scheikunde toets kunnen zetten. Dit kan tot uiterlijk maandag 28 maart om 15:00 uur. Daarna zal ik een video maken met de antwoorden op jullie vragen en deze met jullie delen.”

 

 

 

 

3 Responses to Flip de leerling

  1. Wim Debets schreef:

    Mooie reactie!

    groet,

    Wim

  2. Willemse, Astrid schreef:

    Beste Frans,

    Ik heb je geciteerd op mijn blogspot. Ik werk nog steeds met blogspot.com, omdat ik geen tijd heb om dit anders te doen.

    Ik wilde het graag delen via Twitter, maar ik wil eerst aan jou vragen of je het artikeltje goed vindt.

    Verder: het is echt kort dag, dus ik ga kijken of het me nog lukt, omdat de leerlingen ook moeten oefenen met schrijven, maar misschien kan ik dat combineren met elkaar. Ook de ouders kan ik er nog niet in mengen, dus ik zie dit nu als eerst even uitproberen.

    Ik hoor graag van je.

    Met vriendelijke groet,

    Astrid Willemse

    Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur

    Stijn Streuvelslaan 42 4873 EB Etten-Leur

    Tel. (076) 5015905

    e-mail: awillemse@k-s-e.nl

    Website: http://astridwillemse.blogspot.nl/

    ________________________________

    • fransdroog schreef:

      Hoi Astrid,

      Ik vind het een prima artikel en ben principieel voor delen dus ga vooral je gang!
      Ik wens je veel succes met de conferentie. Het gaat je lukken, laat de mogelijkheden van de leerlingen je verbazen!

      Ik lees graag terug hoe het verlopen is en hoe het volgende jaar nog beter gaat worden.

      Met vriendelijke groet,
      Frans

Geef een reactie

