Leren lesgeven

Ik weet niet of de titel van deze post past. De video waarop ik de aandacht wil vestigen gaat over een docent die vertelt over de reden dat hij zijn wiskunde lessen anders is gaan geven. Hij is Amerikaan en praat vanuit zijn ervaringen voor zijn vak. Ik geef soms ook wiskunde en herken een deel van zijn ervaringen.

Ik zie in zijn verhaal ook een algemenere lijn en dat maakt dat het voor mij helpt bij het kiezen van wegen en bestemmingen op mijn leren lesgeven reis.

Ik vind zijn verhaal inspirerend, door zijn details en algemeenheid, maar vooral door zijn betrokkenheid. Hij observeert en analyseert een probleem, hij komt met een concrete oplossing, hij deelt deze oplossing. Ik zie het als een goede les van een goede docent.

Zijn naam is Dan Meyer.

‘Ik verkoop een product dat de markt niet wil hebben maar bij wet verplicht is te kopen’ (hij geeft wiskunde)

‘Er is een ongeduld met twijfel over de juiste oplossing’ (leerlingen worden gevoed door snelle media)

‘Ik zal met pensioen gaan in een wereld die door mijn leerlingen wordt gerund’ (voor wie doe je het?)

‘Welk probleem in de echte wereld heb jij ooit opgelost waarbij de informatie precies passend was, er was geen informatie die ontbrak en die je moest zoeken, er was geen onnodige informatie die je moest negeren’ (wat wordt er aangeleerd?)

‘De wiskunde dient het gesprek, het gesprek dient niet de wiskunde’ (voor elk vak in te vullen, nut en noodzaak)

En dan komt de watertank…

3 Responses to Leren lesgeven

  1. Miranda Tap schreef:

    Hallo, ik ontdekte Dan begin februari via de Nationale Wiskunde Dagen. Intussen heb ik zijn manier van werken bij diverse klassen toegepast. Het is een verademing om zo te werk te gaan. De meeste leerlingen doen enthousiast mee. Hij heeft onder het kopje 3 act methode nog een hele lading van deze filmpjes met uitwerkingen. Echt een aanrader!!

  2. larousse54 schreef:

    Tof programma, Frans.

Geef een reactie

