Een dagje nakijken

Grading United States aid490434-728px-Calculate-a-Test-Grade-Step-6-Version-6

Grading UK en India Calculate-a-Test-Grade-Step-7-Version-6

Het is examentijd.

Leerlingen maken zich druk over het maken van examens. Docenten maken zich druk over het nakijken van examens.

Leerlingen zijn druk met het leren voor examens. Docenten zijn druk met het nakijken van examens.

Allerlei mensen die geen leerling of docent zijn maken zich druk over het nut en de vorm en de kwaliteit van examens.

Vrijdag 20 mei van 13:30 – 16:30 uur was het eindexamen biologie voor de havo.

Ik heb ervoor gekozen van zaterdag 21 mei dus een nakijkdag te maken. Ik heb dus voor die dag niets anders gepland. Ik heb het eten en drinken voor het weekend al in huis gehaald. Het avondeten laat ik brengen door Hello Fresh.

Ik begin de dag met een bord brinta, een glas water en een dubbele espresso. Daarvoor heb ik de viervoeters al hun lasten laten lichten, tegelijkertijd mijzelf voorziend van frisse lucht met lekker veel zuurstof. Ook de viervoeters voorzie ik van voer.

Om 07:15 uur begin ik.

In mijn klas zitten 32 leerlingen en het examen bestaat uit 42 vragen. De vragen zijn gegroepeerd via een onderwerp (ofwel context in het jargon), bij dit examen zijn dit er 8. Zij hebben titels als; ‘Lichtjes in zee’, ‘Sushi’, ‘Biertje? Of toch maar niet?’, ‘De ‘Biobag’ ‘. Het correctievoorschrift heb ik gisteren thuis al uitgeprint.

Per onderwerp maak ik eerst zelf de toetsvragen, zonder naar het correctievoorschrift te kijken.

Ik kijk de examens na per vraag en niet per leerling. Dit betekent veel verplaatsten van papier maar zorgt voor de meest objectieve vergelijking van de antwoorden. Ik schrijf de score per vraag met potlood op het examenwerk van de leerling. Ik doe dit per onderwerp. Ik las een andere activiteit of pauze in afhankelijk van de hiervoor benodigde tijd.

De eerste sessie duurt ruim anderhalf uur. Zij omvat de eerste twee onderwerpen. Ik markeer een van de vragen met het doel deze later opnieuw te bekijken. De formuleringen van de antwoorden door de leerlingen geven aanleiding hier nog even goed over na te denken.

Ik neem een glas water.

Ik leen de laptop van mijn vrouw en download en installeer daarop het programma WOLF. Dit is een programma van het CITO en hierin dienen de exacte scores van minimaal de eerste vijf leerlingen te worden ingetypt. Bij een open vraag het aantal gegeven punten, bij een gesloten vraag de gekozen letter. Deze gegevens worden door het CvTE gebruik om tijdens de normeringsvergadering gebruikt om de N-term te bepalen. Ik leen de laptop van mijn vrouw omdat het programma WOLF niet op een MacBook kan worden geïnstalleerd. Na installatie van het programma lees ik vanaf de site van het CITO de schoolgegevens in en vanaf de site van school de informatie over mijn klas.

Om 09:30 uur start ik de tweede sessie.

Deze duurt iets meer dan een uur en omvat één onderwerp. Ik markeer twee vragen voor herziening.

Ik neem een pauze van een half uur, waarin ik de krant lees en een glas water en een dubbele espresso drink. Ik loop even naar buiten, de tuin in.

Om 11:00 uur start ik de derde sessie.

Deze duurt ruim een uur en omvat twee onderwerpen. Ik markeer een vraag voor herziening.

Ik voer de scores voor de tot zover nagekeken vragen in in het programma WOLF. Dit zijn 512 cijfers en letters in evenzoveel vakjes. Ik vul de gegevens van al mijn leerlingen in, niet alleen van de verplichte eerste vijf. Als ik dit doe krijg ik later een analyse van de resultaten van mijn klas in vergelijking met andere leerlingen in Nederland, uitgesplitst naar de concepten die onder de contexten liggen. Dit is voor mij bruikbare informatie met betrekking tot de analyse van het niveau van mijn klas en kan ik gebruiken om mijn lessen eventueel aan te passen. Ik wissel bewust het nakijken af met het invoeren. Beide moeten gebeuren en beide vereisen een andere concentratie. Deze afwisseling maakt het voor mij efficiënt.

Ik neem een pauze van ruim een half uur. Ik eet een tosti en een boterham met pindakaas en drink een glas melk, ondertussen de krant verder lezend. Ik loop even een rondje in de tuin en kijk naar de eenden in de sloot.

Om 13:30 uur start ik de vierde sessie.

Deze duurt iets meer dan anderhalf uur en omvat twee onderwerpen. Ik markeer vier vragen voor herziening.

Ik neem een pauze van ongeveer een half uur, ik drink een glas water en eet twee beschuitjes met aardbei. Ik kijk de Giro op de Belgische T.V.

Om 15:30 uur start ik de vijfde en voorlopig laatste sessie.

Deze duurt een half uur en omvat één onderwerp. Ik markeer twee vragen voor herziening.

Ik voer de scores in in het programma WOLF. Het geluid achter mij van de Giro op de Belgische T.V. komt ook bij mij binnen. Af en toe kijk ik achterom. Waneer de renners bij de één-na-laatste berg zijn besluit ik even te stoppen met invoeren. Het zou zomaar kunnen dat de Nederlands wielrenner Kruiswijk iets moois gaat doen. En dat doet hij dus ook! Hij wint net niet de etappe maar behaalt wel de roze trui. Ik ga verder met het vullen van vakjes, uiteindelijk zijn er 1344 gevuld.

Ik vul de voorlopige resultaten van het CE (centraal examen), de cijfers  die ontstaan bij een N-term van 1,o, in in mijn Excel file met daarin alle cijfers van mijn leerlingen. Ik bereken het gemiddelde en maak een vergelijking tussen de SE (schoolexamen) cijfers en de CE cijfers. De grafiek toont mij voor mij interessante informatie. Bijvoorbeeld dat de correlatie tussen beide cijfers dit jaar een stuk kleiner is dan in eerdere jaren. Bijvoorbeeld dat de spreiding in de cijfers van het CE groter is dan die van het SE. Bijvoorbeeld dat bij een N-term van 1,0 het verschil tussen het gemiddelde van het SE en het CE dit jaar voor deze klas 0,02 is.

Ik ga nu even nadenken over de vragen die ik gemarkeerd hebt. Ik ga overleggen met een aantal collega’s hoe zij tegen bepaalde formuleringen van antwoorden aankijken. Ik ga wachten op het verslag van de kringgesprekken. Dan ga ik al deze informatie verwerken en de gemarkeerde vragen opnieuw bekijken en beoordelen. En dan zal ik de werken met mijn beoordeling opsturen naar de tweede corrector.

Advertisements

2 reacties op Een dagje nakijken

  1. Lies schreef:

    In een dag klaar? Knap, dat lukt niet met Nederlands vmbo-tl. Kwartiertje brief, kwartiertje samenvatting, kwartiertje voor de overige 28 vragen is in totaal 41 uur nakijkwerk voor mij.
    Ik ga maar biologie geven 😉
    Sterkte met de tweede correctie!

  2. […] 21 mei Een dagje nakijken. Eindexamen […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: