Dagmomentonderwijs mei

Inmiddels de tiende maandelijkse blogpost met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting is hier te vinden.

Zo 1 mei
Facebook likes van lln die je in klas 1 voor het laatst hebt lesgegeven voor delen site berekenen #eindexamen cijfer: Wanneergeslaagd.nl

Ma 2 mei
Via NVOX serie video’s gedrag David Attenborough op YouTube -> niet beschikbaar 😢.
Op Facebook nog wel te vinden 😄!
Wil ze heel graag volgende week gebruiken bij introductie PO Diergedrag. Facebook link

Di 3 mei
Geschreven over een blogparade. Een middel om visies over onderwijs te delen. Benieuwd of er interesse is.
(Update: niet zo heel veel, ook goed)

Wo 4 mei
Op één dag na één vraag tien enthousiaste reacties van collega’s op twitter die ook aan #mijnweek gaan meedoen ✅

Do 5 mei
Terwijl ik (buiten in de ☀️) op twitter discussieer over gebruik mobieltjes in klas krijg ik ineens de nog nooit eerder geziene mededeling: ‘de iPhone moet afkoelen.’ 😄

Vr 6 mei Dagmomentonderwijs mei 702076 PottedFlowers

 

Za 7 mei

 

Zo 8 mei

 

Ma 9 mei
Mooi gezicht. 7 leerlingen smartphone, 12 Chromebook, 12 alleen boek.
Rekenen, info zoeken, verwerken, opdrachten maken.
Allen aan het werk! ✅

Na de mei #lesvrijeperiode met paar collega’s in de pauze voor de eerste keer dit jaar buiten in de zon 🌞

Di  10 mei
Een indrukkende ontmoeting met Daan, leraar in opleiding die 7 maanden gevolgd is. Verslagje geschreven: En de tafeltjes gaan direct weer in rijtjes van twee

Wo 11 mei
Leerlingen die je met andere ogen naar je ziet kijken door jouw omgang met de viervoeters die je meegenomen hebt het lokaal in.

Do 12 mei
Lln die bij start uitleg toestemming vragen lokaal te mogen verlaten.
Ze hebben een #geniushour afspraak!
Ja, dat mag.

Vr 13 mei
Meneer, de wifi doet het niet. We kunnen de chromebooks niet gebruiken.’
‘Weet ik’
‘Ok, dan gaan we wat anders doen.’

Za 14 mei

Zo 15 mei

Ma 16 mei
Ik stuur een mail aan mijn 5-vwo mentorklas.
‘Wie wil bijles geven aan een eersteklasser?’
Binnen 5 minuten drie aanmeldingen.

Di  17 mei
Ontwikkelgesprek…

Wo 18 mei
Vandaag met leerlingen 2doc:maatschappijleer over Daan gekeken. Aanrader! Daan en zijn lln maken veel indruk. Mijn leerlingen willen ook meer buiten de muren van de school leren. ‘Dat is echt.’

Do 19 mei
Leerling die ik dit jaar geen les meer geef komt in mijn Daltonuur vragen stellen over een vak dat ik niet geef.

Vr 20 mei
Leerling gaat Profielwerkstuk doen over huidkanker, basaalcelcarcinoom. Haar vader is geopereerd en zij verzorgt nu zijn ontsteking.

Za 21 mei
Een dagje nakijken. Eindexamen 5-havo.

Onderdeel examenvraag. Omrekenen cm naar mm.
32 leerlingen totaal
1 leerling: 1 cm = 1000 mm
3 leerlingen 1 cm = 100 mm

Zo 22 mei
Wandelen

Ma 23 mei
Met 8 leerkrachten op vrije avond onder genot fijne maaltijd mooie #onderwijs ontmoetingen gepland voor Meetup010

Di  24 mei
Twee directe collega’s sectie exact vertrekken.
Vier nieuwe collega’s zijn aangenomen.

Wo 25 mei
Tijdens het nakijken van het #eindexamen aan het papier ruiken van welke leerling het is.

Do 26 mei
Op het eindexamenwerk van een leerling:
‘Let op: de laatste uitwerkingen van dit examen staan op de volgende pagina.’
(net zoals op het examen zelf 😄)

Vr 27 mei
Vijf uur ’s middags. In mijn tuin, in de zon, sippend aan een tomatensapje, denk ik na over mijn #dagmomentonderwijs

Za 28 mei
Een dagje nakijken. Eindexamen 6-vwo.

Zo 29 mei
Wandelen

Ma 30 mei
‘Belangrijk voor eindtoets’
Met klas boek A langslopen
Weet U hoeveel dat is!’

‘O, maar dat weet ik allemaal nog!’

Di 31 mei
Door omstandigheden twee groepen in twee lokalen hetzelfde uur. Heen en weer lopend genietend van hoe makkelijk zij het mij maken.

Geef een reactie

