De waarde van een gemiddeld cijfer

De overgangsvergaderingen zijn weer geweest. Leerlingen zijn bevorderd, of niet. Leerlingen zijn besproken, of niet. Er is feest gevierd, of er is gehuild.

Op de meeste scholen in Nederland wordt gewerkt met een set bevorderingsnormen. Een leerling die aan alle normen voldoet wordt bevorderd. Een leerling die aan een x aantal normen niet voldoet wordt besproken. Een leerling die aan een y aantal normen niet voldoet wordt afgewezen.

Op de meeste scholen in Nederland zijn cijfers de belangrijkste criteria die in de bevorderingsnormen zijn opgenomen.

Aan het eind van het jaar is er een cijfer voor elk vak. Voor elk vak is dit het gemiddelde van alle cijfers over het gehele jaar.

Dat cijfer is dus één cijfer. Dat cijfer is dus één gemiddelde.

Je kunt je afvragen wat de waarde is van een gemiddeld cijfer.

Cijfers zijn verleidelijk. Zij zijn een getal en suggereren dat dit getal ergens voor staat. Cijfers zijn getallen die een absoluutheid suggereren over het meten van de kennis en kunde van een leerling.

Ik denk dat we heel voorzichtig dienen te zijn met het hechten van waarde aan gemiddelde cijfers.

Welke van de onderstaande leerlingen zouden bevorderd kunnen worden? Welke van de volgende leerlingen zouden besproken kunnen worden? Welke van de volgende leerlingen zijn bevorderd? Welke van de volgende leerlingen zijn niet besproken?

Wat zou jij doen? Wat doe jij volgend jaar?

Gemiddelde cijfers 2016-07-13_1051

 

Een reactie op De waarde van een gemiddeld cijfer

  1. Rob Alberts zegt:

    Je laat een paar mooie voorbeelden zien.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: