Feedback via OnzeLes

Is het mijn les? Of is het de les van de leerlingen?

Aan het begin van de vakantie ben ik altijd bezig met de voorbereidingen van het nieuwe schooljaar. Ik wil elk jaar een klein beetje beter worden en probeer hiervoor zoveel mogelijk input te krijgen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat docenten een van de invloedrijkste rollen vervullen op school. Ook blijkt dat zij hun werk nóg beter gaan doen als zij feedback vragen aan hun leerlingen (zie bijvoorbeeld dit OESO rapport). Er zijn vele manieren voor docenten om feedback te verkrijgen. Een nieuwe vorm is de app OnzeLes.

Het is niet mijn les, het is niet de les van de leerlingen, maar het is OnzeLes.

OnzeLes is bedacht door De Nationale DenkTank en ontwikkeld door Stichting leerKRACHT. Twee van de grootste leerling- en studentenorganisaties (LAKS en JOB) enthousiast genoeg over het effect dat ze OnzeLes actief ondersteunen en verspreiden onder hun achterban. Ook twee van de grootste lerarenorganisaties (AOb en CNV-Onderwijs) zien OnzeLes als een mogelijk instrument voor leraren om hun lessen nog beter te maken.

OnzeLes is een programma waarmee leerlingen op een makkelijke en veilige manier feedback kunnen geven aan hun leraar, ondersteund door een web-app. De app laat leerlingen anoniem feedback geven, op zo’n manier dat de leraar altijd gebalanceerde feedback krijgt. OnzeLes is géén beoordeling, maar een middel om voor docenten in kaart te brengen wat er al goed gaat en wat er nóg beter zou kunnen. Een leraar maakt een account aan en binnen dit account maakt hij klassen aan. Vervolgens bespreekt hij met zijn leerlingen wat de kenmerken van een goede les zijn en waar hij dus op feedback op gaat ontvangen. Een sterk onderdeel van OnzeLes omdat er direct al een gesprek is tussen leraar en leerlingen. Is dit proces eenmaal doorlopen dan is het geven van de feedback op een les door de leerlingen eenvoudig een kwestie van net zoveel tops als tips geven. De uitkomsten leiden vervolgens tot een nieuw gesprek en waar nodig acties van de leraar.

In onderstaande video is te zien hoe OnzeLes werkt.

Ik ben er zelf nog niet uit of ik OnzeLes ook daadwerkelijk ga gebruiken komend schooljaar. Ik zie de kracht van de werkwijze maar twijfel of deze uitvoering van feedback vragen bij mij en mijn leerlingen past. Toch deel ik deze mogelijkheid tot interactie met leerlingen graag. Past het bij jou? Wat is jouw alternatief om leerlingen inspraak te geven om hun leren en jouw lesgeven?

2 reacties op Feedback via OnzeLes

  1. Ankie zegt:

    Gewoon proberen. Dat is de beste manier om erachter te komen of OnzeLes bij jou past.

  2. P Diepeveen zegt:

    Ik ga dit komend schooljaar met mijn team gebruiken. Onze pilot werkte in ieder geval prima. Ik mis alleen de mogelijkheid om de uitkomsten voor leerlingen verborgen te houden TOTDAT ik ze vrijgeef. Nu krijgen leerlingen direct na het insturen de scores te zien. Ik wil dat zelf kunnen bepalen.

Geef een reactie

