Positief schrijven over onderwijs

Positief over onderwijs happy-news-2-1Goed nieuws is geen nieuws.

Nuances leveren geen headlines.

Wanneer het onderwijs in het nieuws komt is dit ‘dus’ meestal negatief.

In het onderwijs gebeuren ongelofelijk veel ongelofelijk mooie dingen. Dingen die het delen waard zijn. Dingen die het verdienen een groter platform te bereiken. Niet ter meerdere eer en glorie van de bedenkers en uitvoerders van al die mooie dingen, hoewel zij natuurlijk zeker aandacht en dank verdienen. Wel voor de collega’s en de leerlingen die al dat moois zo goed kunnen gebruiken. Wel voor de ouders en iedereen met een mening over onderwijs.

In het onderwijs werken ontzettend veel mensen met een prachtig persoonlijk verhaal. Deze verhalen verdienen het verteld te worden. In het onderwijs zitten ontzettend veel leerlingen met wensen en verlangens en dromen voor de toekomst. Onze toekomst verdient het dat deze leerlingen worden gehoord.

Een aantal mensen is een initiatief gestart om al het positieve binnen het onderwijs ook via de reguliere media onder de aandacht te brengen. Niet om het negatieve te negeren maar om het hele verhaal van ons prachtige onderwijs te laten zien.

Ik ben een van die mensen en heb mij daarom aangemeld bij een cursus onderwijsjournalistiek, waarin ik hoop te leren hoe voor een groter publiek dan alleen dit blog te schrijven over positieve ontwikkelingen in het onderwijs en dit ook daadwerkelijk gepubliceerd te krijgen. Een deel van de kosten van deze cursus krijg ik vergoed van een van de ander initiatiefnemers. Zo doen wij wat wij kunnen.

Wil jij ook bijdragen aan meer moois van het onderwijs onder de spotlight reageer dan hieronder.

Positief over onderwijs optimist

 

8 reacties op Positief schrijven over onderwijs

  1. Karin Winters schreef:

    Natuurlijk is positief schrijven over onderwijs beter. Daar doe ik ook mijn best voor.
    Soms vind ik wel dat we de negativo’s te veel ruimte geven en dat de positivo’s dan een soort zwijgende minderheid wordt.
    Ik zou dus een extra weg willen bewandelen. Iemand moet soms anderen corrigeren als er weer op de man in plaats van op de bal gespeeld wordt. Laat mij af en toe ook maar even mopperen dus.
    Dank voor de tip voor Masterclass van Anja Vink trouwens….wel even sparen als ZZP’er (ja ja met hart voor onderwijs).

  2. Karin Winters schreef:

    na-ijler: Ik bied hierbij ook een platform aan om de beste artikelen te publiceren. Online en ook in Vives Magazine vast een plekje te vinden. Zo draag ik ook een steentje bij!

  3. Ihsane Beyd schreef:

    Ik wil ook graag bijdragen Frans. Lijkt mij een geweldig initiatief. Het wordt tijd om het imago van de leraar te verbeteren. Hoe positiever wij als leraren worden, hoe positiever de leerlingen en misschien ook (gemotiveerder) onze leerlingen gaan worden. I am in:-)!

  4. Fifi Schwarz schreef:

    Eigenlijk gek dat ik dit nu pas zie, want ik ben de negatieve toon ook wel beu. En dat terwijl er heus genoeg mooie verhalen zijn. In de afgelopen jaren heb ik aardig wat docenten en schoolleiders ontmoet die mooie dingen doen, maar dat zelf niet actief uitdragen. Waarom niet? Te weinig tijd natuurlijk, maar bovenal omdat ze te bescheiden zijn.

    Ik werk er in ieder geval graag aan mee om een positieve draai te geven aan de onderwijsdiscussies. Want als je in die negatieve spiraal blijft hangen, dan, nou ja, dan blijf je daar in hangen, hè?

    Inderdaad hoog tijd dus voor een ander geluid. Onlangs deed ik al een eerste poging op mijn blog: http://dedingendebaas.nl/2016/08/25/terug-naar-school/
    (ik hoor heel graag jullie reacties hierop!)
    Voor de goede orde: het is niet mijn bedoeling om alleen maar mooiweerverhalen te brengen, of de boel te verbloemen. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling is van Frans’ clubje. Waar het om gaat, is dat een positieve blik perspectief biedt op oplossingen. Laten zien wat goed is, is ook goed, toch?

    • fransdroog schreef:

      Het gaat inderdaad om het beeld van het onderwijs compleet te maken. Niet het negatieve negeren en zeker hier aan werken, maar tegelijkertijd laten zien hoeveel passie er tot hoeveel moois leidt.

Geef een reactie

