Nachtmerries van docenten 2

Nachtmerrie 2 via pixabay images
Twee dagen geleden deed ik op dit blog een oproep aan leerkrachten en docenten om hun nachtmerries, die vele collega’s hebben aan het begin van het schooljaar, te delen. Al snel volgden de nodige reacties en een aantal toezeggingen om een nachtmerrie te plaatsen of toe te sturen.

De eerste nachtmerrie leverde meteen ook de eerste post van Femke Bosmans op het onderwijsblog onderwijswijven.nl. Zij vertelt hierin over haar nachtmerries en hoe de oudere docent waar ze tegen op keek deze ook bleek te hebben. Nu deelt zij zelf met haar leerlingen!

Hieronder het tweede verhaal, van Judith van Sprundel, docent op Effent.

Naar aanleiding van een gesprek op Twitter, ben ik uitgedaagd door Frans Droog om wat te vertellen over mijn nachtmerries. Niet dat ik er zoveel heb. Dat niet gelukkig. Ik heb er echter wel een paar die chronisch terug blijven keren.
Ik sta al dertien jaar met veel plezier voor de klas (VMBO-TL) en heb na al die jaren nog steeds altijd een nachtmerrie in de laatste nacht van iedere schoolvakantie. Serieus. Na dertien jaar. Nog steeds. Ik kan er de klok op gelijk zetten en ik weet van meerdere collega’s dat zij er ook last van hebben. Ik droom dan dat ik plots geen orde meer kan houden of dat het me maar niet lukt om op tijd op mijn werk te komen. Of zelfs, dat ik voor de klas sta en erachter kom dat ik ben vergeten om me aan te kleden. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken en ik droom het op dat soort momenten. De nachtmerries zijn levensecht. Heel irritant. Ik denk weleens dat dit komt door een (gezond) soort faalangst dat ik heb. Godzijdank zijn ze nog nooit bewaarheid geworden!
Een andere regelmatig terugkerende droom die ik heb gaat over het verliezen van mijn tanden. Ik ben me dan tijdens de droom bewust dat ik met mijn tong aan mijn tanden voel en dat ik alleen tandvlees voel. Doodeng. Ik heb me er weleens in verdiept en het blijkt een redelijk bekende droom te zijn. Er zijn verschillende verklaringen voor. Degene waar ik me het beste in kan vinden is dat het gaat over het feit dat je bang bent om de controle over iets te verliezen. Meestal kan ik dit dan de volgende ochtend ook wel verklaren. Het gaat weleens over mijn werk, maar vaker ook over andere dingen. De laatste tijd heb ik er wat minder last van overigens. In de tijd dat ik een jarenlang traject in het ziekenhuis en vervolgens twee adoptieprocedures doorliep, droomde ik dit heel vaak. Ik denk dat dat erg kenmerkend was voor hoe ik me toen voelde.
Over een week begint ons schooljaar weer. Ik verwacht volgende week zondag of maandag (dinsdag is de eerste lesdag) nog wel een paar nachtmerries. Ik zal er over Tweeten als het zover is!🙂
Annet Smith plaatste een reactie onder de originele oproep.
Heel herkenbaar, die dromen in de nacht voordat het schooljaar weer begint. Bij mij zijn er 2 hoofdvormen: dromen dat ik een trein of bus mis en dan te laat kom op school of dromen dat ik onverwacht een andere klas heb of ander vak moet geven en ik alles in minuten nog moet voorbereiden. En dat terwijl ik intussen al bijna 10 jaar niet meer aan jongeren lesgeef, maar aan docenten. Het komt elke zomer toch weer terug.
…. wordt vervolgd

Geef een reactie

