Nachtmerries van docenten 3

Nachtmerries Nightmare_2807562b
Afgelopen weekend deed ik op dit blog een oproep aan leerkrachten en docenten om hun nachtmerries, die vele collega’s hebben aan het begin van het schooljaar, te delen. Al snel volgden de nodige reacties en een aantal toezeggingen om een nachtmerrie te plaatsen of toe te sturen. Heb jij ook een terugkerende nachtmerrie en wil je hem delen? Niet bang zijn, gewoon doen.

Hieronder het verhaal van Annette Lievaart, docente wiskunde in Terneuzen.

Al vele jaren lang droom ik ergens in de zomervakantie, soms aan het begin soms aan het eind, dezelfde droom. Ik kom op school en word daar opgewacht door de directie en enkele collega’s. Ik krijg een stapeltje lesboeken en mijn rooster. Als ik op het rooster kijk herken ik het lokaalnummer niet. Een van de collega’s zegt: “Ach, je weet wel, dat is dat lokaal daar helemaal boven”. Ik zeg het te weten en loop het gebouw in. Hoewel het gebouw in eerste instantie lijkt op de school waar ik werk, verandert het langzaamaan in een doolhof van trappen, gangen en lokalen. Dan slaat de droom een stapje over en kom ik een collega tegen. Hij staat in de deuropening van zijn lokaal. Als ik hem vraag of hij weet waar mijn lokaal is wijst hij naar het lokaal tegenover hem. Ik doe de deur open en leg mijn spullen op het bureau. Ondertussen gaat de bel. Ik ga in de deuropening staan. Bij mijn collega komt een klas naar binnen gestormd. Bij mij blijft het stil, ook als de tweede bel gaat. Er komt geen enkele leerling. Dan eindigt de droom.

Toen ik 7 jaar geleden als lerarenopleider ging werken, verwachtte ik dat dat ook het eind van deze droom zou betekenen. Maar niets was minder waar. Deze droom kwam herhaald terug, ook in andere, kortere vakanties. En ook toen ik geen klassikale lessen meer gaf, bleef deze droom terugkomen. Vanaf dit schooljaar werk ik weer in het voortgezet onderwijs. Door ziekte verwacht ik pas in januari weer les te kunnen geven, helaas. Dit jaar had ik voor het eerst en andere droom. Ik droomde dat ik de school niet kon vinden. Hopelijk is in de kerstvakantie mijn oude droom weer terug.

 


 

Milou Schooneman deelde haar ervaringen over dromen en de eerste dag op haar blog en op Facebook: Droombaan.

…. wordt vervolgd
Geef een reactie

