Dagmomentonderwijs september

De tweede maandelijkse bijdrage van het tweede jaar van mijn persoonlijke dagmomenten. September 2016.

Do 1 sept
2,5 uur tussen laatste les en vergadering.
Ik ben gaan wandelen.
Een van collega’s is absent.
Opgegeven reden: te lang wachten.

Vr 2 sept
Leerling, luid uit sprekend in een opwelling tijdens Daltonuur.
‘Ik vind dit zó leuk om te doen!’
Zij is wiskunde opdrachten aan het maken.

Za 3 sept
Een dag vol momenten. Voor zover mogelijk gevangen in het verhaal changemakers. Iedereen kan helpen de wereld te verbeteren.

Zo 4 sept
Tijdens aanpassen boek-loze lessen voor komende weken opnieuw ervaren hoe waardevol een niet-boek is.

Ma 5 sept
De beslissing is genomen. De datum van de eerste @Meetup020 activiteit staat vast! Met dank aan @Meetup010

MeetUp020 dagmomentonderwijs 2016-09-06_1631

Di 6 sept
Thuis in de tuin in de 🌞 via mijn mobieltje overleggen met de leerlingen die op school met hun PWS aan de slag zijn.

Wo 7 sept
In de tuin van landgoed De Horst in de 🌞 praten met #edubloggers over #pedagogiek en schrijvend delen. Onder andere over Ooit gaf ik Lisa les.

Do 8 sept
Gewandeldacht. Stap voor stap verwerkt, gepland, laten gaan, laten ontstaan.

Vr 9 sept
Hoewel het dus niet gaat om de getallen toch een onvermijdelijk fijn gevoel om te zien dat het gemiddelde percentage van de feedback test bij de twee klassen vandaag 78% is. ‘Voed terug.’

Za 10 sept

Zo 11 sept
Plan geschreven voor Master Course Onderwijsjournalistiek. Cursus start morgen. Uiterste datum inleveren plan…

Ma 12 sept
Klas van absente collega opvangen.
Zit helft leerlingen op mobieltje!
Zo kunnen ze powerpoint van collega zien en aan de slag! 😄

Di 13 sept
Op één hele warme dag.
Via Edmodo:
‘Heel erg bedankt’
Via email:
‘In de les ben ik het nog vergeten maar ik wilde U nog bedanken’

Wo 14 sept
Voor derde dag dit jaar tropenrooster.
In 15 jaar daarvoor nooit meegemaakt.
Wel vaak ijsjes gekocht voor leerlingen.

Do 15 sept
Begin startbijeenkomst @thecrowdNL

the-crowd-opening-taartjes-csz0qb2waaa8rv6

En halverwege. Buiten gewoon pizza-sessie-selfie.

the-crowd-opening-pizza-csans1gxeaaqlwx

Vr 16 sept
Nogal kleine leerling meldt zich bij mijn bureau.
‘Meneer, heeft U wat tijd voor mij?’
‘Natuurlijk, wat is er?’
‘Ik heb nogal veel vraagjes.’

Za 17 sept
Een stuk in de krant (Trouw) en op blogs. ‘Wat heeft het onderwijs NU nodig?‘ Een oproep tot tijd, ruimte en autonomie voor de docent. (Heeft U de petitie al ondertekend en gedeeld onder de collega’s? 😀 Dank U!)

Zo 18 sept
Door vader van leerling die je al twee jaar geen les meer hebt gegeven in het weekend uitgenodigd worden op LinkedIn.

Ma 19 sept
‘Je hebt toch een lange en een korte darm?’
Andere leerlingen kijken verbaasd.
‘O, ja. Een dunne en een dikke!’

Di 20 sept
Documentaire gezien op onderwijsavond: ‘Most likely to succeed.‘ Die vernieuwing past niet iedereen. Maar ook niet iedereen past het oude.

Wo 21 sept
‘O, mag je zelf weten hoeveel van die stokjes je aan het begin tekent?’
‘Stokjes?’
‘Ja, die chromosoomdingenstokjes.’

Do 22 sept
Eerste Leerlab bijeenkomst en PTA-avond. Een wereld van verschil in twee autoritjes.

Vr 23 sept
Collega die een leven redt.
Letterlijk.
Door zijn duim te drukken op slagaderlijke bloeding na onfortuinlijke val.

Za 24 sept
Lln kennen dit als plek waar zij verplicht 5 km moeten hardlopen. Ik sta op uitkijkpunt en maak 360 graden video.

Zo 25 sept
Op dezelfde dag van twee hartsvriendinnen die je 10 jaar geleden les hebt gegeven LinkedIn link verzoek krijgen.

Ma 26 sept
Om 6:03 een mail naar je directeur sturen. Om 6:38 antwoord ontvangen. #hartvoordezaak

Di 27 sept
“Meneer, ik ben klaar.
Mag ik een Kahoot maken?
Dan kunnen we aan het eind van de les testen hoeveel iedereen heeft geleerd.’

Wo 28 sept
10 leerlingen die geanimeerd om één chromebook staan.
Je zou kunnen denken: grappig filmpje zeker.
Nee, hij legt uit.

Do 29 sept
Ik kan vandaag niet kiezen. Zoveel moois is er gebeurd. Ik slaap voorlopig ook nog niet. #welmorgenweervroegop

Vr 30 sept
‘Dat is zo fijn!’
‘Wat?’
‘Dat U ons vertrouwt.’
‘O, dat is toch niet zo raar?’
‘Jawel hoor, de meeste docenten doen dat niet.’

En nu weer op naar een nieuw en goed weekend, op naar een nieuwe en goede maand.

Geef een reactie

