MIJN leraarregister

Dit is MIJN leraarregister.

Het dient om een ieder die hierin geïnteresseerd is te laten zien hoe ik invulling geef aan de mij geboden professionele ruimte om mij verder te bekwamen in mijn vak, dat van leraar.

Het is voor mijn leerlingen en de ouders van mijn leerlingen. Het is voor mijn collega’s, op school en in den lande. Het is voor mijn huidige leidinggevenden en mijn mogelijk toekomstige leidinggevenden.

Het is een document in continue ontwikkeling is, zoals ik zelf ben, als leraar. Opmaak en inhoud zullen regelmatig wijzigen en worden bijgewerkt.

Het doel is duidelijk?  😀

Het is openbaar. Het is met een kwinkslag en tegelijkertijd keihard serieus.

Het zou van onder naar boven gelezen moeten worden, wat lastig zal blijken te zijn.

Reacties zijn welkom. Maar ik begrijp volkomen dat ze niet gaan komen.

Het is MIJN leraarregister.


Datum: donderdag 27 oktober 2016
Activiteit: bijeenkomst TheCrowdNl over Feedback
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik gedaan? Gesproken met leraren uit PO, VO en MBO over het belang van en de mogelijkheden tot het leren zonder cijfers en de rol van feedback hierin. Voorbeelden gezien en eigen ervaringen en ideeën ingebracht. Bronnen geraadpleegd. Boek besteld.
Wat heb ik geleerd? Dat het kan. Wat de (technologische) mogelijkheden zijn om de uitvoering te vergemakkelijken. Dat leerdoelen en begrip hiervan bij leerlingen een belangrijk onderdeel vormen van het proces. Dat de relatie leraar-leerling essentieel is.
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Ik ga nog meer, nog sterker, gerichte aandacht besteden aan leerlingen betrekken bij belang van leren voor kennis. Ik ga mij verdiepen in de mogelijkheden om dit in mijn eigen lessen consequenter toe te passen. Ik ga mij verdiepen in de mogelijkheden om mijn directe collega’s hierbij te betrekken.


Datum: woensdag 26 oktober 2016
Activiteit: leerlab professionalisering
Totaal aantal bestede uren: 8
Wat heb ik gedaan? Stukken gelezen, video’s bekeken. Geluisterd naar en overlegd met collega’s van 5 verschillende scholen over hoe wij samen kunnen werken binnen het geschetste kader om zowel gezamenlijk als individueel baat te hebben bij onze inspanningen.
Wat heb ik geleerd? Dat de verschillen tussen scholen groot zijn, in ervaringen en in visie. Dat docenten die hier zijn zo graag willen. Dat samen pizza’s eten waardevol is. Dat geld een factor blijft.
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Dat zal nog concreet vorm moeten gaan krijgen. Zeker zal ik de geboden ruimte gaan proberen te gebruiken om een ‘experiment’ met cijferloos lesgeven te gaan uitvoeren.


Datum: maandag 24 oktober 2016
Activiteit: MC Onderwijsjournalistiek door Anja Vink, Utrecht
Totaal aantal bestede uren: 5
Wat heb ik gedaan? Geluisterd. Gesproken over hoe onderwijs in het nieuws is geweest de afgelopen weken. Tips genoteerd over redigeren van geschreven stukken. Mij verwonderd.
Wat heb ik geleerd? Dat er een grote afstand is tussen wat er gebeurt en wat er geschreven wordt hierover. Dat de belangen verschillen, hoewel de mensen die deze belangen dienen niet zo veel verschillen.
Welke relatie heeft dit met mijn onderwijs?  Het plaatst mijn activiteiten als docent in een groter kader. Het biedt mij mogelijkheden om mijn vakinhoud en de wijze waarop de regelmatig in de openbaarheid komt te verbinden.


Datum: zaterdag 22 oktober 2016
Activiteit: deelname edcampBE, Sint-Niklaas, Belgie
Totaal aantal bestede uren: 12
Wat heb ik gedaan? Geluisterd naar enthousiaste collega’s. Experts op hun gebied. Genoten van delen met gelijkgestemden. Genoten van zelfgemaakt eten. Mijn ervaringen gedeeld binnen een gebied, waarin ik langzamerhand een expert aan het worden ben, maar op dit moment nog zeker steeds ook een lerende.
Wat heb ik geleerd? Ik heb een live demonstratie gezien van een tool die het mogelijk maakt om excursies (inter)actiever te maken. Ik heb gehoord hoe moeilijk de transitie is van een school die als slecht beoordeeld is naar een die alles weer op de rit heeft zoals men het graag ziet. Ervaren dat de pauze’s minstens zo waardevol zijn als de lessen.
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Ik ga de tool LoQuiz gebruiken bij een aantal van mijn activiteiten. Ik ga nog meer formatief werken tijdens mijn lessen.


Datum: vrijdag 14 oktober 2016
Activiteit: deelname wereldrecordpoging programmeren, CodeUur, Bodegraven
Totaal aantal bestede uren: 8
Wat heb ik gedaan? Als coach een klas op een basisschool laten kennismaken met programmeren.
Wat heb ik geleerd? Lesgeven aan leerlingen van groep 7/8 is anders dan lesgeven op een middelbare school. Ik wist maar heb nu ook ervaren dat de organisatie op een basisschool HEEL anders is dan die op een middelbare school. Ik heb geleerd over Portugese wijnen en hun verkrijgbaarheid, door een gesprek met de conciërge.
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Ik verwacht ook op mijn eigen VO school dit jaar met programmeren aan de slag te gaan in de onderbouw klassen in het kader van ons verdiepingsprogramma binnen de VVV-uren of binnen het dit jaar nieuw te starten junior Beta programma.
Is het wereldrecord behaald? Ja. Met 11.368 leerlingen.


Datum: dinsdag 11 oktober 2016 en woensdag 12 oktober 2016
Activiteit: bijwerken MIJN leraarsregister
Totaal aantal bestede uren: 3
Wat heb ik gedaan? Onderstaande en bovenstaande tekst geschreven.
Wat heb ik geleerd? Dat schrijven tijd kost.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Niet. Of toch.
Hoe beïnvloed ik onderwijs hiermee? Positief is mijn hoop. Door glimlachen en gedachten te veroorzaken die leiden tot veranderingen die niet zijn omdat ergens iemand vindt dat iets moet maar omdat ergens iemand voelt dat hij of zij er iets mee kan voor zichzelf of zijn of haar leerlingen.
Totaal aantal bestede uren: 120 (update van zondag 6 november)
Totaal aantal afgelegde kilometers: nog te berekenen…
Totale kosten: nog te berekenen…
Totale waarde activiteiten: onschatbaar 😜


Datum: ‘VANDAAG‘ woensdag 12 oktober 2016
Activiteit: de Volkskrant en Trouw gelezen
Totaal aantal bestede uren: 1
Wat heb ik gelezen? De krant, met speciale aandacht voor onderwijs in zijn algemeenheid of zaken waar ik in mijn (vak)lessen iets mee kan.
Wat ga ik hiermee VANDAAG doen? Ik ga de voorpagina en de commerciële bijlage ‘Hart, vaat en longen’ meenemen naar school en deze aan mijn leerlingen laten zien. Een van de onderwerpen voor de komende toets in de toetsweek is ‘Transport’, ofwel de bloedsomloop. Ik ga hen deze verhalen voorleggen en bespreken wat zij er van begrijpen en wat het belang er van is, voor hen, voor biologie, voor de maatschappij.


Datum: dinsdag 11 oktober 2016
Activiteit: bezoek Spring High, Amsterdam
Totaal aantal bestede uren: 3
Wat heb ik gezien? Dat bevlogen docenten trots laten zien wat leerlingen gemaakt hebben en uren na vertrek van de leerlingen nog napraten over wat er morgen beter kan en hoe dit te bereiken.
Wat heb ik geleerd? Dat het starten van een nieuwe school in de theorie en in de praktijk niet hetzelfde zijn. Dat praten leren kan zijn.
Welke invloed gaat dit hebben op mijn onderwijs? Ik verwacht een onmeetbaar maar niet onafwezig effect.


Datum: dinsdag 11 oktober 2016
Activiteit: bezoek aan de Day a Week School op ’t Koggeschip, Amsterdam.
Wat heb ik gedaan: leerlingen in de klas geobserveerd, interview gesprekken gevoerd met de docent en leerlingen, vooral over 20% time.
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik geleerd? Hoe leerlingen in het PO probleemloos en feilloos in staat zijn te beschrijven wat zij ervaren in de klas en wat de voor- en nadelen van 20% time zijn. Dat de spagaat tussen proces en product als eenheid om succes te meten een altijd aanwezige zal zijn.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik zal mijn eigen Genius Hour programma aanpassen door de vrijheid erbinnen in overleg met mijn collega’s en leerlingen te beperken en meer feedback in een eerder stadium te geven.


Datum: maandag 10 oktober 2016
Activiteit: MC Onderwijsjournalistiek door Anja Vink, Utrecht
Totaal aantal bestede uren: 5
Wat heb ik gehoord? Collega’s die graag vertellen.
Wat heb ik geleerd? Nieuwe inzichten in hoe het nieuws over onderwijs tot stand komt. Wat de kenmerken zijn van een goed leesbaar onderwijs verhaal. Hoe alinea’s een verhaal dragen en hoe kernzinnen alinea’s kleuren. Dat de kennis van de middelbare school over woorden die alinea’s verbinden door herhaling versterkt bewust is gemaakt.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik ben zelf ook benieuwd.


Datum: zaterdag 8 oktober 2016
Activiteit: Presentatie congres Jong NVON: ‘cijfers tellen niet’, Utrecht
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik gedaan? Een presentatie gegeven op ochtend van de 2e dag van een 24-uurs conferentie over pragmatische alternatieven uit mijn eigen praktijk voor het geven van toetsen en cijfers. Goede interacties gehad met de volledig vrijwillig op zaterdag aanwezige jonge docenten. Muziek laten horen, een bal gegooid, ijslollie stokjes uitgedeeld.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik zal nog minder cijfers gaan geven en vrijwel tegelijkertijd nog meer met leerlingen het gesprek aangaan over de redenen hiervoor. Ik zal ditzelfde met collega’s doen, directe collega’s en in den lande.


Datum: woensdag 5 oktober 2016
Activiteit: deelname discussie Onderwijs2032, DeBalie, Amsterdam
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik geleerd? Dat luisteren moeilijker is dan praten. Dat na verloop van tijd weerstand en wederzijds onbegrip kan leiden tot zinvolle interactie en begrip. Dat de dialoog een goede vorm is die vormgegeven moet worden bij zijn uitvoering. Dat verbetering tijd kost en geduld vraagt en dat deze uit hetzelfde portemonneetje dienen te komen.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Niet direct, ik wist al dat luisteren moeilijker is dan praten. De dialoog zal dominanter plaats mogen nemen in het lokaal dat ik mag delen met mijn leerlingen.


Datum: 30 september 2016
Activiteit: introductie peerScholar versie 3.0, Oss
Totaal aantal bestede uren: 5 uur
Wat heb ik gedaan? Geluisterd. Gevraagd. Geoefend. Nagedacht over mogelijkheden.
Wat heb ik geleerd? Dat peerScholar in kleine maar belangrijke stappen een steeds sterkere tool aan het worden is om in de dagelijkse praktijk van het onderwijs peer feedback kwalitatief sterk inhoudelijk vorm te geven zonder te tijdrovend te zijn voor leerlingen en docenten.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik ga peerScholar gebruiken met mijn leerlingen. Ik ga peer feedback meer inzetten.


Datum: 29 september 2016
Activiteit: onderwijsavond Nivoz, Geert Kelchtermans
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik geleerd? Schrijven en delen doet er toe. Details blijven binnen de bomen van de Horst.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Versterkend in de goede richting. Persoonlijker samen, begripvoller anders (durven) zijn.
Wat wil ik hier nog meer mee? Schrijven over hoe het was, wat het met MIJ deed, en wat IK er mee wil gaan doen.
Wat is hier voor nodig? Tijd


Datum: 29 september 2016
Activiteit: bijeenkomst edubloggers Nivoz
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik geleerd? Schrijven en delen doet er toe. Details blijven binnen de bomen van de Horst.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Doordat ik verander. Hoe? Onbeschrijfelijk.


Datum: maandag 26 september 2016
Activiteit: MC Onderwijsjournalistiek door Anja Vink, Utrecht
Totaal aantal bestede uren: 5
Wat heb ik gehoord? Teveel, maar acceptabel.
Wat heb ik geleerd? Hoe je een goed interview afneemt. De duurzaam doordacht voorbereide vragen laten vergezellen van vrije reacties op de antwoorden die aangenaam onaangekondigd kunnen zijn
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? De vragen die ik stel zullen een voor leerlingen onmerkbare maar voor mij zeer waardevolle nieuwe lading dragen.


Datum: woensdag 21 september
Activiteit: MeetUp010#8 MakerEducation, RDM, Rotterdam
Totaal aantal bestede uren: 10
Wat heb ik ervaren? De praktijk. Praatjes door mensen met hun handen in de klei, een actief overzicht van dagelijkse daadjes door mensen met hun poten in de grond. Ik heb maken gemaakt zien worden.
Wat heb ik geleerd? Een aantal stappen die ik zal kunnen zetten om mijn leerlingen ook het genot van leren door maken te kunnen laten ervaren.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik ga samen met een aantal collega’s, waarvan er een ook aanwezig was een programma opzetten in de onderbouw dat een combinatie van Genius Hour en Maker Education zal gaan zijn en dat zal gaan aansluiten op het al op onze school in de bovenbouw lopende Beta Plus programma.


Datum: dinsdag 20 september
Activiteit: Onderwijsavond ‘Most Likely to Succeed’, Amersfoort
Totaal aantal bestede uren: 5
Wat heb ik gezien? De documentaire ‘Most Likely to Succeed’, over High Tech High, een middelbare school in de Verenigde Staten die standaard onderwijs heeft vervangen door een zeer grote mate van autonomie voor de docenten die er werken.
Wat heb ik geleerd? Keuze’s maken heeft gevolgen. Voor de school, voor de docenten, voor de leerlingen.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik ga nog meer naar andere vormen van leren over. Daar waar het voor mij en mijn leerlingen kan.


Datum: donderdag 15 september 2016
Activiteit: startbijeenkomst The Crowd, Helmond
Totaal aantal bestede uren: 7
Wie heb ik gesproken? Crowdies, enthousiaste leerkrachten, docenten, leraren, onderwijsmakers.
Wat heb ik gedaan? Taart gegeten. Pizza gegeten. Naar plannen geluisterd. Plannen gemaakt. Mij verwondert over de afstand tussen plannen en doen.
Hoe ga ik dit een plek in mijn onderwijs geven? Ik zal actiever met mijn collega’s op mijn eigen school antwoord proberen te vinden op de vraag waar de belemmering voor ons zit om meer van wat willen ook te doen.


Datum: dinsdag 13 september 2016
Activiteit: overleg over onderwijs in de media
Organisatie: Rik Seveke, de Balie
Totaal aantal bestede uren: 3
Wie heb ik gesproken? politici, adviseurs, organisatoren
Wat heb ik gedaan? Mijn visie gedeeld. Naar visies van anderen geluisterd.
Hoe ga ik dit een plek in mijn onderwijs geven? Ik zal schrijven. Nog meer schrijven, nog bewuster van wat ik wil bereiken en wie ik hoe kan verleiden te luisteren.
Hoe gaat dit het onderwijs veranderen? Dat weet ik nog niet. Het is wel onderdeel van de golf van activiteiten die niet van organisatoren van onderwijs maar van gevers van onderwijs uitgaan. Ik hoop dat de golf niet uitdooft.


Datum: woensdag 7 september 2016
Activiteit: NIVOZ onderwijsavond Gert Biesta
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? Geluisterd. Getweet. Notities gemaakt over wat er gezegd werd en mijn gedachten daarover.
Hoe ga ik dit een plek in mijn onderwijs geven? Hier heb ik geen concreet antwoord op. Het gaat in de richting van de persoonlijke component van de complexe interactie tussen de leerling en mijzelf meer aandacht geven.
Hoe gaat dit het onderwijs veranderen? Van minder onpersoonlijk informatie-overdragend naar meer met het perspectief van de leerling op het netvlies?


Datum: 7 september 2016
Activiteit: bijeenkomst edubloggers Nivoz
Totaal aantal bestede uren: 3
Wat heb ik geleerd? Schrijven en delen doet er toe. Details blijven binnen de bomen van de Horst.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Doordat ik verander. Hoe?


Datum: 5 september 2016
Activiteit: bijeenkomst organisatie MeetUp020
Totaal aantal bestede uren: 3
Wat heb ik geleerd? Een beperkende factor voor leraren die gezamenlijk willen leren is tijd, soms ten onrechte uitgedrukt als druk. Een oplossing is regionaal te gaan. Haal in ieder geval de component reizen zoveel mogelijk uit de beperkende factoren.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik ga tijd besteden aan wat ik hier geleerd heb en dit actief delen.
Hoe gaat dit het onderwijs veranderen? Er zal een opeenvolging komen van regionale MeetUp’s. Deze zullen een rol gaan spelen in de professionalisering van leraren.


Dingetjes die ik in het verleden gedaan heb en deels nog doe:
Initiator/organizer MeetUp010, 2014 – present
Initiator/organizer United4Education, 2014 – present
Initiator/organizer edCampNL, 2013 – present
Bestuurslid The Crowd, 2012 – present
Teacher Mens en Natuur, Biology, Wolfert Lyceum, 2011 – present
Teacher Mens en Natuur, Biology, Coenecoop College, 2000-2011
Eerstegraads lerarenopleiding, Biology, Leiden University, 2001-2002
Postdoctoral Researcher, University of Amsterdam, 1997 – 1999
Postdoctoral Researcher, University of Memphis, 1994 – 1997
Molecular Biology, PhD, Leiden University, 1989-1994
Molecular Biology, Master, Leiden University, 1987-1988
Agricultural Engineering, Plant Breeding, Wageningen University, 1979- 1986
VWO, Atheneum B, 1973-1979


Het bewijs dat ik mag lesgeven mag natuurlijk niet ontbreken

mijn-leraarregister-bevoegdheid-img_2582

Nu even snel een foto met een mobieltje, later mogelijk netjes ingescand.

 

Advertenties

15 Responses to MIJN leraarregister

  1. larousse54 schreef:

    Weer een mooi stuk Frans. Waar jij toch alle tijd en energie vandaan haalt…

    • fransdroog schreef:

      Dank je Dico. Tijd is er. Hoe wij haar besteden is een keuze. Energie krijg ik door zoveel mogelijk te doen wat mij pleziert zonder de grenzen van een ander te overschrijden. De batterij wordt geladen door positieve aandacht voor al het moois dagelijks om mij hen. Gedeeltelijk een keuze, denk ik toch.

  2. Ankie schreef:

    Jouw blog lezen, zou ik dat ook mogen archiveren in het register? Geweldig om heel af en toe met zo’n actieve docent te mogen en kunnen delen.

  3. Karin Winters schreef:

    Tip:
    Ik zie (en weet) dat veel van jouw leren en professionaliseringsactiviteiten buiten de reguliere werk- lestijden vallen. Ik zag je bij NIVOZ, de prachtige lezing van Kelchtermans (dat was ’s avonds!) Ook de zaterdag bij het lerarencongres is buiten de werktijden. De Masterclass OnderwijsJournalistiek is ook in de avonduren.
    Ik zou die uren dus net als in de zakelijke wereld dubbel tellen 🙂

    Oh en Frans…..doordat je blogt verandert jouw onderwijs wel degelijk…Twitter is microbloggen en daar pikte je op dat de wet op het lerarenregister vandaag door de 2e kamer is aangenomen.

    Vanaf volgend jaar worden je lessen soms overgenomen of vervallen ze, omdat jij aan de verplichte en gevalideerde training timemanagement deel moet nemen. Deze training vindt vanzelfsprekend plaats BINNEN de reguliere lestijden!

    • fransdroog schreef:

      Dank voor de tip 👍.
      Mijn onderwijs verandert zeker door mijn bloggen, het systematisch administratief bijhouden van activiteiten in een register voegt voor mij weinig toe. Vooralsnog schat ik het in ieder geval niet in als rendabel. 😜

  4. Juf Marita schreef:

    Hallo Frans, ik denk dat je spoedig te horen krijgt dat je niets meer hoeft in te dienen. Dat hoorde namelijk een collega van mij, na het indienen van een soortgelijke lijst. Ze had al genoeg gedaan volgens de medewerkers van het leraarregister!! Lijkt mij toch een beetje de omgekeerde wereld. Het gaat toch niet om wat je moet doen, maar om wat je zelf wil doen en dat je dit ergens opgeslagen wilt hebben? Kan een register dan wel zeggen ” stop maar met indienen”?? Ik ben ook geregistreerd, als leerkracht en als aanbieder, maar blijf het een lastig en log instituut vinden wat volgens mij de zaken zelf flink heeft onderschat. Er schijnt nu zelfs al een wachtlijst te zijn voor het indienen van activiteiten voor registervalidatie.

    Met vriendelijke groet, Marita Teunisse

  5. Pauline Maas schreef:

    Mooi zo, zo is het veel beter en eenvoudiger. 😉

  6. […] is MIJN leraarregister, deel 2. Dit deel start in november, waar het eindigt kan ik nu nog weten. MIJN leraarregister (deel 1) beschrijft de periode […]

  7. Irma van der Neut schreef:

    Mooi initiatief. Denk je ook mee over de kwaliteitseisen van het lerarenregister van de Onderwijscooperatie?

    Doe mee en bepaal de kwaliteitseisen van het lerarenregister
    Als leraar weet je wat er nodig is om je bekwaamheid te onderhouden. Daarom heb jij samen met je collega’s de belangrijkste stem bij het ontwerpen van de herregistratiecriteria en de valideringsregels. Jij en je collega’s bepalen welke kwaliteitseisen straks gelden voor leraren in het beroepsregister. Vandaag is het ontwerptraject herregistratiecriteria en valideringsregels voor het lerarenregister gestart. Je kunt vanaf nu meedoen met de online brainstorm!
    De opbrengst van deze online brainstorm is de input voor de ontwerpsessies van de herregistratiecriteria en de valideringsregels in december 2016 en januari 2017. Daarna volgen de fases ‘opstellen conceptvoorstel’, ‘brede veldraadpleging’ en ‘opstellen definitieve voorstel’. Begin juli 2017 wordt het advies van de beroepsgroep aan de minister aangeboden. Meer informatie over het gehele traject vind je via registerleraar.onderwijscooperatie.nl/herregistratiecriteria.
    Laat dus niet aan anderen om te beslissen en doe ook mee!

    • fransdroog schreef:

      Beste Irma,
      Ik ben zeer bewust bezig met het verbeteren van mijn onderwijs en van het bijdragen van het verbeteren van het onderwijs in het algemeen. Ik denk zeker dus ook mee over (de kwaliteitseisen van) het lerarenregister van de Onderwijscoöperatie.
      Ik heb de online brainstorm al eerder ingevuld en ben zeer geschrokken van de totaal inadequate en onoverzichtelijke vragenlijst die hiervoor is gemaakt. Deze doet zeker geen goed aan de pogingen draagvlak te creëren voor het lerarenregister en kan mijns inziens op geen enkele verantwoorde wijze de basis leveren voor input in ontwerpsessies. Helaas.
      Frans

  8. […] MIJN leraarregister, deel 3. Dit deel start in januari en eindigt vandaag. Eerder beschreef ik in MIJN leraarregister (deel 1) de periode september-oktober 2016 en in Mijn leraarregister (deel 2) de periode november-december […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: