Dagmomentonderwijs oktober

Inmiddels de derde maandelijkse blogpost uit het tweede jaar met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Oktober 2016.

Za 1 okt
Goedemorgen. Met plezier het werk doen dat misschien eigenlijk iemand anders had moeten doen.

Zo 2 okt

Ma 3 okt
‘Meneer, ik snap er niets van!’

‘Ja, ik weet dat ik dat niet mag zeggen.’
Einde van de les, omlopend langs mijn bureau er nog even fluisterend uitgooien: ‘Ik snap er nog steeds niks van.’

Di 4 okt
Aan het eind van een nieuw roulatie practicum vraag aan leerlingen naar verbetering.
‘Misschien efficiënter met tijd van de leerling omgaan?’

Wo 5 okt
Die leerling, die er maandag ‘niks van snapte’ glom vandaag, oor tot oor.
Bijna alles zelf gedaan: ‘Meneer, ik het door!’

Op zo’n school werk ik dus 😀

dag-van-de-leraar-ct_kq49xeaayoh6

#dagvandeleraar

Do 6 okt
Vanochtend 08:15.
Bankjes met lege toetsblaadjes en opgaven.
Vanavond 20.15.
Het cijfer van de dag is een 7,3.

Vr 7 okt
Twee keer op één dag!
‘Meneer, mag ik bij U in het lokaal komen zitten tijdens de les?
Ik heb anders een tussenuur.’

Za 8 okt
Op zaterdagochtend een workshop verzorgen voor jonge docenten en daar de zoon van de broer van beste vriend treffen. Gekend als kind.

Zo 9 okt
Op zondag om 13:59 uur een verzoek krijgen van een leerling.
Op zondag om 14:34 aan dit verzoek kunnen voldoen.
Fijn.

Ma 10 okt
Vriend #Magister probeert zich weer eens als #dagmomentonderwijs in de belangstelling te zetten, vooruit dan maar:

magister-cijfers-kwijt-cuisij1w8aamf8q

Di 11 okt
De vraag is hier niet eens belangrijk. Het antwoord van de groep 7 leerling des te meer: ‘School moet naar leerlingen kijken en een beetje vragen. Misschien wil je wel van binnen maar durf je het nog niet.’

Wo 12 okt
Deze week wordt er niet gepauzeerd 😀.

niet-pauzeren-tijdens-toetsen-curlyc0xyaa6o4c

Do 13 okt
Multiple choice.

multiple-choice-cuv274ywyaagx6j

Vr 14 okt
Wereldrecord programmeren is vandaag behaald. Daar waren 28 leerlingen van Openbare Basisschool ’t Vogelnest uit Bodegraven bij. Ik mocht daar helpen.

wereldrecord-programmeren-2016-10-14_2136

Za 15 okt
TE! Dat je na het nakijken van 88 toetsen in twee dagen op de allerlaatste bladzijde dit te lezen krijgt aan het begin van je #lesvrijeperiode 👍😀

fijne-vakantie-cuwmkgkw8aahays

Zo 16 okt

Ma 17 okt
Weer een prachtige illustratie van @claire_ohl voor @Meetup010#9 ‘Lesgeven in de grote stadmeetup0109-divercity-cu9sg0xwaaqqp59

Di 18 okt
Nakijkend.
Q: Welke soorten bloedvaten heeft een mens? A: Rode en blauwe 🙂
Q: Welke soorten bloedvaten heeft een mens? A: Rode en witte 🙂

Nakijkend.
Q: Welke twee soorten ademhaling zijn er? A: Inademen en uitademen🙂
Q: Welke twee soorten ademhaling zijn er? A: Langzame ademhaling en snelle ademhaling 🙂
Q: Welke twee soorten ademhaling zijn er? A: Door je neus en door je mond 🙂
Q: Welke twee soorten ademhaling zijn er? A: Inwendige en uitwendige 🙂

Wo 19 okt
Om 22.34 uur een melding binnen krijgen van Edmodo dat een leerling haar werk voor volgende week heeft ingeleverd. In de #lesvrijeperiode, dus haar vakantie.

Do 20 okt

Vr 21 okt

Za 22 okt
Een heel lang #dagmomentonderwijs: edcampBE3. Een fantastisch fijne dag vol warme, gelijkgestemde, informeel acterende en lerende professionals. Met lekker eten.

Na afloop van mijn presentatie op edcampBE3 de vraag tijdens de aansluitende koffiepauze, “Is Uw naam echt Droog?”

Zo 23 okt

Ma 24 okt
‘Gaat de toets over hoofdstuk 1 en 2?’
‘Ja.’
‘Maar de vorige toets ging toch ook over hoofdstuk 1 en 2?’
‘Nee.’
‘O.’

Di 25 okt
De les met deze muziek beginnen:

en dan vertellen over pipo de kloon.

Wo 26 okt
Pizza eten na ‘afloop’ van het #leerlab professionalisering van docenten. Dichterbij aan tafel dan de vier uur daarvoor.

Do 27 okt
Na mooie bijeenkomst ‘Feedback bij cijferloos lesgeven@thecrowdNL nog de toetsen van vandaag nagekeken. Dubbel dubbel  gevoel.

Vr 28 okt
Volgende keer dus weer. ‘Meneer, ik wil echt even zeggen dat ik het heel erg waardeer dat U toetsen nog dezelfde dag nakijkt.’

Za 29 okt
Voor 2e dag achter elkaar lezen dat collega hele nacht heeft wakker gelegen. Van alle plannen na bijeenkomst ‘feedback’!

 

Geef een reactie

