MeetUp020 is een blijvertje.

MeetUp020 logo H4n_Jox5_400x400

Dinsdag 1 november was de eerste MeetUp020, bij het net opgerichte Cartesius 2 dat zetelt midden in Amsterdam in een prachtig gebouw met een geschiedenis. Na het blijvende succes van MeetUp010 hebben ook in 020 een aantal mensen (@doorbreken @fifischwarz @JasperRijpma @laurapolder @LucSluijsmans @rubiknazarian @sndrclsn) de koppen bij elkaar gestoken en gezegd en gezien dat zij met en van elkaar willen leren en hoe zij dit vorm willen en kunnen geven. Een beetje ‘namens’ MeetUp010, maar vooral als mezelf was ik daarbij aanwezig.

Het onderwerp: inspirerende onderwijsinnovatie.
Er zijn in 020 een aantal ontwikkelingen aan de gang binnen het onderwijs die als nieuw of vernieuwend te bestempelen zijn en hier is veel aandacht voor. Deze vernieuwingen werden en worden in gang gezet door geïnspireerde en inspirerende personen. Wie zijn zij? Wat drijft hen? Wat willen zij bereiken? Hoe zijn zij te werk gegaan? Hoe staat het er nu voor? Welke lessen hebben zij geleerd? Op deze avond was er gelegenheid om kennis te maken met een aantal van deze onderwijs vernieuwers en met hen in gesprek te gaan.

De sprekers: gevarieerd. 

De opzet.
Na de inloop, met de onvermijdelijke maar evenzo noodzakelijke koffie (of thee), was er het welkomstwoord door Sander Claassen @sndrclsn, die zichtbaar onder de indruk was van het feit dat MeetUp020#1 nu echt een feit was en terecht blij met de opkomst, op de avond van een gewone doordeweekse lesdag.
Hierna was het de beurt aan de aanwezige sprekers om in een korte pitch van 2 minuten te vertellen wat zij graag zouden willen vertellen als ze meer tijd zouden hebben en zo mensen naar hun verhaal te lokken. De pitches werden gevolgd door vijf parallelsessies van een uur. De keuze stress sloeg bij mij een beetje toe maar toch wist ik wel waar ik meer over wilde horen. Ik had mij ook al een beetje voorbereid, dat hielp. Er werd uitdrukkelijk opgeroepen bij de sessies interactief te zijn en niet lijdzaam te luisteren. Ook was er de zeer bewust de mogelijkheid om te wisselen van sessie, waarvan voor zover ik heb kunnen zien overigens weinig gebruik gemaakt werd.
De opgedane ervaringen werden na de parallel sessies gedeeld in een ‘Open Space‘, waar ook ruimte was bij de vier pilaren in de aula om specifiek met elkaar in discussie te gaan. Wat hier gebeurde kun je vergelijken met een stel opgeladen batterijen op zoek naar hun konijn. Een heerlijk spektakel.

duracel-konijn

Mijn ervaringen.
Ik koos uiteindelijk in de parallel sessies voor het gesprek met @jjbeckeringh van @cartesius_2, (wat overigens niet mijn originele, voorbereidde keuze was 😀, de  pitches hadden hun werk gedaan). Met 90 leerlingen in twee klassen, die in drie niveau’s worden verdeeld is @cartesius_2 een kleine school, zij bestaat dan ook pas sinds augustus 2016. Er zijn geen traditionele vakken en er zijn geen cijfers. Bam! ‘Elke week gaat het beter’, vertelde Jasper. ‘Met ons en met onze leerlingen’. Dit kun je lezen alsof goedbedoelende naïeve leraren maar wat aandoen met hun nauwelijks doordachte ideetjes, je kunt het ook lezen als ongelofelijk betrokken professionals die het het beste uit henzelf en hun leerlingen willen halen en daar alles voor doen. Dat laatste hoorde ik, ik proefde het ook, het smaakte naar meer. Het deed mij denken aan het prachtige motto van Stichting Leerkracht. ‘Elke dag samen een beetje beter‘. De discussie die Jasper startte ging over twee peilers onder de visie van @cartesius_2, aanspreken van meta-cognitie bij leren en differentiëren. Ik vond zelf de bijdrage van caland 2 hierin een waardevolle. Zij hebben het traject afgelegd van 100 leerlingen naar 700 in vijf jaar en hebben daarmee laten zien dat het anders kan. Zij hebben een rooster met dagdelen waarin een vak staat, de docent beslist verder over de duur van de lessen, het aantal pauzes. Eenvoudig elegant. De tijd was te kort voor meer, dus gaan we later verder.

Na afloop van het ‘officiële’ gedeelte was er nog de optie om de avond af te sluiten in een lokale kroeg. Of ik dat gedaan heb? Het schijnt.

meetup020-biertje-2016-11-02_0644

De conclusies.
MeetUp020#1 was vol. Er waren meer inschrijvingen dan plaatsen. MeetUp020#2 is inmiddels in voorbereiding. MeetUp020 is een blijvertje.

meetup020-smaakt-naar-meer-2016-11-02_0727
MeetUp’s zijn blijvertjes. Er gaan er meer komen. Zij zijn een mooie vorm.

wordt dus vervolgd…

MeetUp010 logo cropped-SCN_0015-website

2 Responses to MeetUp020 is een blijvertje.

  1. […] Datum: dinsdag 1 november Activiteit: MeetUp020#1 over innovatie in het onderwijs Organisatie: MeetUp020 (een groep leraren uit Amsterdam) Totaal aantal bestede uren: 6 Wat heb ik gedaan? Geluisterd naar mensen die daadwerkelijk dagelijks aan de slag zijn met leerlingen met het idee dat het anders doen beter is voor hen en de samenleving, met name naar Jasper Beckering van Cartesius 2. Wat heb ik geleerd? Onderwijs kan ‘anders’ en de uitvoering hiervan vraagt om zeer betrokken leraren en durvende besturen. De opbrengsten zijn verwarmend. Dat hoe open ik ook sta dit nog veel veel opener kan. Dat MeetUps een mooie vorm van leren delen zijn. Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Positief. Nog meer ruimte voor leerlingen door nog meer het gesprek met hen aan te gaan. Hoe gaat het onderwijs hierdoor veranderen? Langzaam maar zeker. Verslaggeving/bewijs van deelname: Blog MeetUp020 is een blijvertje […]

  2. […] schrijf ik hier over MeetUp010, met als laatste bijdrage de titel MeetUp020 is een blijvertje, een blog die eindigde met de woorden: wordt dus […]

Geef een reactie

