MIJN leraarregister 2

Dit is MIJN leraarregister, deel 2. Dit deel start in november, waar het eindigt kan ik nu nog weten. MIJN leraarregister (deel 1) beschrijft de periode september-oktober.

MIJN leraarregister dient om een ieder die hierin geïnteresseerd is te laten zien hoe ik invulling geef aan de mij geboden professionele ruimte om mij verder te bekwamen in mijn vak, het vak van leraar.

Het is voor mijn leerlingen en de ouders van mijn leerlingen. Het is voor mijn collega’s, op school en in den lande. Het is voor mijn huidige leidinggevenden en mijn mogelijk toekomstige leidinggevenden. Het is voor iedereen met een interesse in onderwijs.

Het is een document dat in in continue ontwikkeling is, zoals ik zelf ben, als leraar. De opmaak zal mogelijk regelmatig wijzigen, de inhoud zal zeker regelmatig worden bijgewerkt.

MIJN leraarregister is openbaar. Het wordt bijgehouden en geschreven met een kwinkslag, maar het is daarachter of daaronder ook keihard serieus.

Het zou van onder naar boven gelezen moeten worden, wat best lastig zal blijken te zijn.

Reacties zijn welkom. Maar ik begrijp volkomen dat ze niet of nauwelijks gaan komen.


Datum: zondag 18 december 2016
Activiteit: registreren professionaliseringsactiviteiten
Totaal aantal bestede uren: 1
Wat heb ik gedaan? De tekst van deze blog aangepast. Bij leraarregister.nl de activiteit MIJN leraarregister 2 aangepast als zijnde afgerond.
Wat heb ik geleerd? Dat het bijhouden van professionaliseringsactiviteiten tijd blijft kosten.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik zal mij nog bewuster rekenschap gaan geven van de hoeveelheid tijd die het leerlingen kost om verslagen te schrijven en collega’s betrekken bij het gesprek hierover.
Hoe beïnvloed ik het onderwijs hiermee? Dat zou ik graag horen. Ik hoop positief met begrip voor verschillende visies en daarmee samenhangende inspanningen.
Totaal aantal bestede uren: nog te berekenen…
Totaal aantal afgelegde kilometers: nog te berekenen…
Totale kosten: nog te berekenen…
Totale waarde activit: onschatbaar 😜


Datum: dinsdag 13 december
Activiteit: leerlab
Organisatie: Leerling2020
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: maandag 12 december
Activiteit: MeetUpNl
Organisatie: docenten
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: woensdag 7 december
Activiteit: onderwijsavond ‘Waarom kan het wel?’
Organisatie: NIVOZ
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: woensdag 7 december
Activiteit: edubloggers HetKind
Organisatie: HetKind
Totaal aantal bestede uren: 3
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: donderdag 1 december
Activiteit: Leerlab overstijgende bijeenkomst
Organisatie: Leerling2020
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: donderdag 24 november
Activiteit: Science On Stage
Organisatie: Science On Stage Nederland
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: woensdag 23 november
Activiteit: The Afterparty
Organisatie: MeetUp010
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: ..


Datum: dinsdag 15 november
Activiteit: opname podcast
Organisatie: Don Zuijderman
Totaal aantal bestede uren: 2
Wat heb ik gedaan? Gesproken met …
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: Podcast over professionalisering …


Datum: maandag 14 november
Activiteit: edubloggersdiner
Organisatie: Willem Karssenberg en Karin Winters
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? Gesproken met …
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname:


Datum: maandag 14 november
Activiteit: Interview
Organisatie: BioNieuws
Totaal aantal bestede uren: 2
Wat heb ik gedaan? Gesproken met …
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 
Bewijs van deelname: Interview in Bioniews


Datum: woensdag 9 november
Activiteit: onderwijsavond Sihame El Kaoukakibi
Organisatie: NIVOZ
Totaal aantal bestede uren: 4
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 


Datum: woensdag 9 november
Activiteit: edubloggers HetKind
Organisatie: HetKind
Totaal aantal bestede uren: 3
Wat heb ik gedaan? 
Wat heb ik geleerd? 
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? 


Datum: zondag 6 november 2016
Activiteit: registreren professionaliseringsactiviteiten
Totaal aantal bestede uren: 1
Wat heb ik gedaan? De tekst van deze blog geschreven. De tekst van MIJN leraarregister aangepast. Bij leraarregister.nl de activiteit MIJN leraarregister aangepast en de activiteit MIJN leraarregister 2 als lopende aangemeld.
Wat heb ik geleerd? Dat het bijhouden van professionaliseringsactiviteiten ook tijd kost.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik zal mij nog bewuster rekenschap gaan geven van de hoeveelheid tijd die het leerlingen kost om verslagen te schrijven.
Hoe beïnvloed ik het onderwijs hiermee? Positief is altijd mijn hoop. Door glimlachjes en gedachten te veroorzaken bij de lezer, die leiden tot veranderingen, die er niet gaan zijn omdat ergens iemand vindt dat iets moet, maar omdat ergens iemand voelt dat hij of zij er iets mee kan, voor zichzelf of zijn of haar leerlingen.
Totaal aantal bestede uren: nog te berekenen…
Totaal aantal afgelegde kilometers: nog te berekenen…
Totale kosten: nog te berekenen…
Totale waarde activiteiten: onschatbaar 😜


Datum: donderdag 3 november
Activiteit: Formatief leren en evalueren
Organisatie: Facebook groep ‘Actief leren zonder cijfers‘ (1231 deelnemers op dit moment…)
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik gedaan? Geluisterd naar levendige presentaties van Dominique Sluijsmans en Gerdineke Silfhout, toetsdeskundigen. Tijdens het eten gesproken over verschillen tussen scholen en de rol/invloed van directie/schoolleiders bij veranderingen, specifiek waar het toetsing betreft. In twee rondes praktische ervaringen uitgewisseld met de inzet van formatieve toetsing en het geven van feedback. Ik heb een boek besteld.
Wat heb ik geleerd? Leren zonder cijfers kan. Het kan op verschillende manieren. Bij de kern blijven en de band met de leerling hebben zijn sleutels.
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Ik ga nog meer en nog betere feedback geven. Ik ga nog minder toetsen afnemen die direct aan een cijfer gebonden zijn. Ik ga de vormen die ik hiervoor gebruik versterken en andere ontwikkelen en inzetten.
Bewijs van deelname:

certificaat-alzc-2016-11-06_0911


Datum: dinsdag 1 november
Activiteit: MeetUp020#1 over innovatie in het onderwijs
Organisatie: MeetUp020 (een groep leraren uit Amsterdam)
Totaal aantal bestede uren: 6
Wat heb ik gedaan? Geluisterd naar mensen die daadwerkelijk dagelijks aan de slag zijn met leerlingen met het idee dat het anders doen beter is voor hen en de samenleving, met name naar Jasper Beckering van Cartesius 2.
Wat heb ik geleerd? Onderwijs kan ‘anders’ en de uitvoering hiervan vraagt om zeer betrokken leraren en durvende besturen. De opbrengsten zijn verwarmend. Dat hoe open ik ook sta dit nog veel veel opener kan. Dat MeetUps een mooie vorm van leren delen zijn.
Hoe gaat mijn onderwijs hierdoor veranderen? Positief. Nog meer ruimte voor leerlingen door nog meer het gesprek met hen aan te gaan.
Hoe gaat het onderwijs hierdoor veranderen? Langzaam maar zeker.
Verslaggeving/bewijs van deelname: Blog MeetUp020 is een blijvertje


Dingen die ik in het verleden gedaan heb en deels nog doe:
Initiator/organizer MeetUp010, 2014 – present
Initiator/organizer United4Education, 2014 – present
Initiator/organizer edCampNL, 2013 – present
Bestuurslid The Crowd, 2012 – present
Teacher Mens en Natuur, Biology, Wolfert Lyceum, 2011 – present
Teacher Mens en Natuur, Biology, Coenecoop College, 2000-2011
Eerstegraads lerarenopleiding, Biology, Leiden University, 2001-2002
Postdoctoral Researcher, University of Amsterdam, 1997 – 1999
Postdoctoral Researcher, University of Memphis, 1994 – 1997
Molecular Biology, PhD, Leiden University, 1989-1994
Molecular Biology, Master, Leiden University, 1987-1988
Agricultural Engineering, Plant Breeding, Wageningen University, 1979- 1986
VWO, Atheneum B, 1973-1979


Het bewijs dat ik bevoegd docent ben:

mijn-leraarregister-bevoegdheid-img_2582

 

Geef een reactie

