Formatief toetsen is hot

hot-pepper-wallpaper-08853

Formatief toetsen is op het ogenblik in het onderwijs net zo hot als ‘differentiëren’ en ‘gepersonaliseerd leren’. Het wordt vaak genoemd als onderdeel van de weg daar naar toe. Formatief toetsen is daarmee ook een term die gekaapt dreigt te worden. Er is belangstelling voor, er is een behoefte aan, dus wordt de formatieve toets sticker steeds gemakkelijker geplakt. Formatieve toetsen zijn te waardevol voor echt leren om dit zomaar te laten gebeuren.

Daarom hier wat formatieve toetsen, of liever formatieve assessments, vooral wel doen en wat zij vooral niet doen.

formatieve-assessments-2016-11-15_2053

Bron: ncte.org (via Bas Trimbos)

 

 

 

Advertenties

3 Responses to Formatief toetsen is hot

  1. ERIC'SBLOG schreef:

    Interessant Frans, nooit van gehoord! Doorgaan!Groeten Eric

  2. André schreef:

    Dit is precies de reden dat ik dit jaar in klas 2 met ‘portefeuille’ werk: werkbladen, maken, terugkrijgen, vragen stellen, verbeteren, nakijken, dan pas becijferen. Veel werk (maar dat is toetsen maken en nakijken ook)

  3. Bob Hofman schreef:

    Dank Frans, voor mij past de Engelstalige beschrijving “assessment as leaning” nog het beste. Of in simpeler bewoording “Formative assessment is assessment dat zo goed mogelijke bijdraagt aan het leren van de leerling”.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: