Dagmomentonderwijs november

De vierde maandelijkse blogpost van het tweede jaar met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. November 2016. Een toelichting is hier te vinden.

Zo 30 okt
‘Als jij groter bent, bv 5, kun jij dit ook’. Meisje op haar wiebelstep tegen haar kleine broertje. Rechts van mij buiten beeld. Zie jij ook de luchtballon?

luchtballon-cwbqwgrxeaa3zm

Ma 31 okt
Opvanguur. Ik geef deze klas geen les, sommige leerlingen kennen mij wel 😢. Zij vinden mijn DUP stempel tof. Het is een van mijn honden. Getekend door een van mijn stagiaires. Waardevol.dup-stempel-cwlazhixgaawlhv

Di 1 nov
Dat leerlingen je in de gang vrolijk begroeten met je naam nadat je ze 1x een opvanguur hebt gegeven. Warm.

Wo 2 nov
Moeilijk #dagmomentonderwijs vandaag. Alle leerlingen waren volledig stil, geconcentreerd, 45 minuten aan het werk. Ik voelde me overbodig.

Do 3 nov
Middelharnis, formatief toetsen. “Wat een te gekke, inspirerende groep mensen met passie voor onderwijs #ALZC311

alzc311-foto-2016-11-06_1336

Vr 4 nov
Gesprek met leerling over cijfers en oorzaken en acties. Wil aan het eind ook nog iets anders kwijt. “Ik zou het fijn vinden als leraren ons meer als bijna volwassen zouden behandelen.”

Za 5 nov
Kookworkshop. In het gemaal bij de Mallemolen in Gouda, Gouwestek. Het gebouw met de drie lichten. Prachtige plek. Ook door een school gebruikt.

img_2693

Zo 6 nov

Ma 7 nov
‘Meneer, er liep vanmiddag een man met een geruit shirt door de school met de directeur. Is dat onze nieuwe docent?’

Di 8 nov
Gedurende de dag twee keer op mijn hand geschreven. Inmiddels beide gedaan.

img_2700

Wo 9 nov
Het gebeurt niet zo vaak. Vandaag wel. Een leerling die antwoord heeft op al mijn vragen. En meer. Inzicht en inzet. ❤️

Do 10 nov
Vandaag vier uur besteed aan maken toets herkansing. Fijn om te zien dat net een tweede leerling zich heeft aangemeld. 😜 (hoewel ik het voor 1 leerling met net zoveel liefde doe hoor)

Vr 11 nov
Leerlingen die als een van de bronnen gebruikt bij het doen van hun onderzoek jouw LinkedIn profiel opnemen.

Za 12 nov

Zo 13 nov
Als het niet zo vaak zou gebeuren zou ik er niet om kunnen lachen #Magister Magician.

magister-magician-2016-11-13_0908

Ma 14 nov
De vraag van vandaag, zo rond zessen. Heb ik mijn #dagmomentonderwijs al gehad of gaat hij vanavond op het #edubloggersdiner zijn?

Volgebuikt in de trein terug, de avond overdenkend. Het was een goede avond, dacht hij. Een #dagmomentonderwijs lang #edubloggersdiner.

Di 15 nov
De les waarbij de begeleider van de stagiaire opnames komt maken en alles loopt als een treintje in een pretpark.

Wo 16 nov
Leerling wiens mobiel is ingenomen omdat hij spelletje zat te spelen leent mobiel buurman om door te spelen…

Do 17 nov
Goedemorgen. De dag die je wist dat ging komen. De leerlingbesprekingen.

leerlingbespreking-2016-11-17_0531

WhoohWhoowWhoow! Collega en ik reageren verschrikt, in gesprek na intensieve dag leerlingbespreking. Schoonmakers vertrekken. Alarm gaat af!

Vr 18 nov
De verbindende traan. De leerling met het voor velen verborgen verdriet, gezien door de leraar die stil terug denkt. Samen vooruit. Pijnlijk fijn.

Za 19 nov
Een interview lezen in het vakblad voor biologen, bionieuws, trots en hoopvol.

Zo 20 nov
Op bezoek bij mijn broers, in een huisje in Zeeland, een trainingsweekend voor jonge regionale topatleten. De hand schudden van een leerling.

Ma 21 nov
Vandaag bij enquête gewenste onderwerpen vervolg lessen boekloos biologie ook even naar ervaringen gevraagd.

boekloos-biologie-leren-tijdens-les-2016-11-21_2105

Di 22 nov
‘Meneer, vorig jaar had ik nooit mijn werk af in de les! Nu bijna altijd.’
‘O, hoe komt dat?’
‘U praat veel minder dan …’

Wo 23 nov
‘Meneer, er zit niets in.’
‘Jawel, kijk nog eens goed.’
‘Echt niet. Kijk zelf maar.’
Voor het eerst 5 microliter zien.
(Reizend DNA-lab, forensisch onderzoek.)

Do 24 nov
Het startte gisteren maar eindigde voor mij pas vandaag in de vroege uurtjes omdat de slaap mij onmogelijk direct kon vangen. Een feest vol verbondenheid, enorme energie en ook gewoon gezellig. MeetUp010 The Afterparty.

Vr 25 nov
Mail met excuus naar groep leerlingen dat ik door onvoorziene omstandigheden nog niet aan een belofte heb kunnen voldoen. Binnen 10 minuten een eerste reactie vol begrip.

Za 26 nov
En nu vrolijk
aan de nakijk.

Zo 27 nov
Tijdens geven #feedback aan leerlingen #PWS zien dat laatste wijziging in gezamenlijke document om 03.32u is gemaakt.

 

Geef een reactie

