Waar gebeurt het onderwijs?

img_2879

Als een van de vormen van de VVV-uren of als uitvoering van het PWS kunnen leerlingen op onze school deelnemen aan Junior Company, een initiatief van Jong Ondernemen.

jong-ondernemen-b423155e0cde7eb85eeb4399b233e634Leerlingen richten hun eigen company op en runnen deze één schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen hun doelgroep, brainstormen over hun product, schrijven een ondernemingsplan, verkopen aandelen en houden hun financiële administratie bij. Leerlingen ervaren zo op een praktijkgerichte manier hoe het is om een eigen bedrijf te runnen. Ze ontdekken waar hun talenten liggen en welke rol binnen een onderneming het beste bij hen past.

Een aantal van de leerlingen van mijn 6-VWO mentorklas neemt deel aan dit programma en regelmatig krijg ik dus verzoeken om aandelen of spullen te kopen. Soms doe ik dat, soms ook niet. Ik bespreek dat met mijn leerlingen. Het moet bij mij passen is hierbij een belangrijke overweging.

Dit jaar is een aantal leerlingen de onderneming Reeshe gestart.

“Een tijdje geleden zijn wij, 5 leerlingen van het Wolfert Lyceum, voor ons profielwerkstuk begonnen met het opzetten van een 100% duurzame kledinglijn. Ons doel is om de duurzaamheid in de kledingindustrie onder de aandacht te brengen en dan ook te verbeteren.”

Deze leerlingen nodigden mij uit voor hun launchparty op donderdag 8 december om 20.00 uur. Hun slogan past bij mij.

reeshe-logo-15267570_1288441424509656_7850513323025959396_n

Ik kon er helaas niet bij zijn, in verband met een overleg met de mensen achter de oproep tot meer autonomie en ruimte voor leerkrachten. Eén van de activiteiten tijdens de launchparty was een veiling van unieke Limited Edition T-shirts. De duurzame T-shirts die de leerlingen verkopen zijn bij hen standaard verkrijgbaar in de kleuren grijs en blauw. Zij hebben voor alle maten die zij aanbieden, XS, S, M, L, XL echter ook één exemplaar in het rood, de kleur van onze school laten maken. Hierop kon tijdens de veiling worden geboden.

Met een van mijn mentorleerlingen heb ik daarom afgesproken dat hij mij zou bellen zodra de veiling zou beginnen.

Om 20.25 uur ging mijn telefoon.

‘De prijs staat nu op 20 euro.’

‘Ok, bied 21 euro’

’22 euro’

’23 euro’

’24 euro’

‘Ok, ga naar 30 euro’

Een korte stilte.

’31 euro’

’32 eur0′

’33 euro’

’35 euro’

’36 eruo’

’40 euro’

’41 euro’

’50 euro’

Bam. Stilte.

‘Verkocht!’

Het unieke Limited Edition rode T-shirt in de maat L is nu van mij. 😀

Het spreekt zich rond. De verrassende gang van zaken. Tegen de honderd mensen aanwezig in de aula. De verbaasde gezichten. Een telefonische bieder? Is dat serieus? Was dat serieus? Ja.

Het spreekt zicht rond. Zeker als ik vrijdag 9 december in mijn rode T-shirt op school rondloop.

img_2879

Waar gebeurt het onderwijs?

In de vooral toevallige gesprekken die ik heb gehad met deze leerlingen. Veel meer in de bewuste gesprekken die de docenten die Junior Company begeleiden hebben met hun leerlingen. Tijdens de daarvoor geplande bijeenkomsten, minsten zo vaak daarbuiten. Tijdens de gesprekken die de leerlingen onderling hebben over het hoe en wat.

‘Moeten we op de bedrijfskleding die we gaan aanbieden wel of niet een logo van ons bedrijf zetten?’

 

 

 

Geef een reactie

