Dagmomentonderwijs december

Hier is ie dan. De laatste van dit kalenderjaar. De vierde maandelijkse bijdrage van het tweede jaar van mijn persoonlijke dagmomenten. December 2016. Ik heb ze weer met plezier verzameld. Ik hoop dat er af en toe een glimlach op Uw gezicht verschijnt tijdens het lezen. Een reactie van herkenning, begrip of verrassing.

De laatste entree voor deze maand is gemaakt op de 24e, de dag voor Kerst. De week erna is nog leeg. Ik denk dat ik dat zo laat.

Ma 28 nov
Verwarmend. Leerlingen die net te horen hebben gekregen dat mentor maar andere school vertrekt vragen of ik hun mentor wil worden.

Di 29 nov
Opdracht in nieuwe vorm gieten en dan de gehoopte toegenomen betrokkenheid ervaren.

Wo 30 nov
‘Meneer, gisteren heeft uw M stuk laten voorlezen uit boek. Mag dat vandaag weer?’
‘Serieus? 4V?’
‘Ja, het werkt toch!’

Do 1 dec
Leerling die gaat overstappen van 5V naar 4H en toch zijn inhaaltoets van 5V nog komt maken.

Vr 2 dec
‘Meneer, wat staat er op Uw hoodie?’ Ik heb het ze laten lezen en horen. Het werd een gesprek. Denk voel leer en deel.

eat-sleep-teach-repeat-2016-12-03_0822Za 3 dec
Live interactie in een gedeeld Google Drive document. Directe reactie op vraag in Edmodo over wat inderdaad fout is in antwoordenboek.

Zo 4 dec
Alle ‘markeren als opgelost’ boodschappen in gedeelde PWS Drive documenten. Moet morgen worden ingeleverd.

Ma 5 dec
Leerling, met goed doordachte en geformuleerde keuze krijgt niet gezochte steun.
‘Dit is toch waarom ik moeite heb met democratie.’

Di 6 dec
Dat je in het verkeerde lokaal 10 minuten zit te wachten op jouw leerlingen en dat zij al 10 minuten in het goede lokaal aan het werk zijn. 😀

De zoektocht naar de fout in het antwoordenboekje kan gestopt worden. De speculaaspop is vergeven.

Een leerling teveel in het lokaal! … Zit er regelmatig in haar tussenuur. 😄

Wo 7 dec
Mededeling in de mail.
Verandering Magister
In Magister 5.7 …
In Magister 6.0 nog steeds niet mogelijk studiewijzer te maken 😰

Do 8 dec
Impromptu in de pauze pannenkoeken bakken met collega. Heerlijk.

Gisteren had ik een leerling vooraan in mijn hoofd en mijn hart. Ik volgde haar dag. Haar dagen.
#PedagogischeTact 1/2
Ik sprak haar vandaag, zoals mijzelf/haar beloofd, wat kan ik doen? Zo weinig, wel gedaan.
#PedagogischeTact 2/2

Vr 9 dec
Relaxte vrijdag tekening op mijn whiteboard gemaakt door leerling:

e-coooli-czpxrieweaaasev

Za 10 dec
Mailtje van collega dat gedeelde map in Google Drive die ‘kwijt’ was is teruggevonden!
Hij is alleen een beetje leeg 😄

google-drive-lege-map-2016-12-10_0920

Zo 11 dec

Ma 12 dec
Excursie TU Delft. De waterraket met patatjes en salat. Kwam ook nog best hoog.

waterraket-czfll1mweaahnur

Di 13 dec
Leerling xxx uit klas yyy heeft je uitgenodigd het volgende document te bewerken: ‘Practica chocola, voorstel’

Wo 14 dec
Op de terugweg even de snelweg mijden en door de polder. Rustig terug. Rust terug.

Do 15 dec
Ouder, aan eind van PWS presentaties, zo rond 21.30 uur. ‘Bedankt, het is voor U natuurlijk ook een lange dag geweest.’

Vr 16 dec
Directeur: ‘Mooi is dat! Stel ik mij voor op bijeenkomst VO-raad, krijg ik als respons: “O, de school van Frans Droog”

Za 17 dec
Hoppetaa! Direct na Kerst #lesvrijeperiode start toetsweek. Dus nu toetsen maken, kopiëren. Deze week in enveloppen.

Zo 18 dec
Hatseflats! Direct na Kerst #lesvrijeperiode start toetsweek. Dus nu toetsen maken, kopiëren. Deze week in enveloppen.

Ma 19 dec
Nog geen 5 min nadat ik leerlingen heb verteld dat nieuwe opdracht bij programmeren best lastig is: ‘Yes, ik zit al op level 2!’

Di 20 dec
Leerling die ik vandaag geen les geef komt langs mijn lokaal om mij een fijne verjaardag te wensen.

Wo 21 dec
‘O, dit is zo cool!’ Leerling tijdens junior science VVV-uur. ‘Wat gaan we volgende keer maken?’

Do 22 dec
Gesprek met leerlingen over #nakijkcommissie.
Leerling: ‘U bent wel erg bezig met onderwijsvernieuwing hè?’
‘Ja, klopt’
Leerling: ‘Ik vind dat mooi‘

Vr 23 dec
Gezond Kerst ontbijt mentorklas 6V. Gezellig #dagmomentonderwijs met pannenkoeken, worstebroodjes, oliebollen, kibbeling, jip&jannekesjampie

Za 24 dec
Uitnodiging voor nieuwe WhatsApp groep ‘Clothing & Bowling’ ontvangen. De mannelijke collega’s gaan in de eerste week van januari shoppen en bowlen. 😀 (De dames hebben de groep ‘Working Girls’ 😜 )

Zo 25 dec

Ma 26 dec

Di 27 dec

Wo 28 dec

Do 29 dec

Vr 30 dec

Za 31 dec

En nu op naar een nieuw en goed weekend, op naar een nieuwe en goede maand, op naar een nieuw en goed jaar.

Een hele fijne Kerst en Jaarwisseling! Geniet en deel je genot.

 

Geef een reactie

