De 2 – 4 – 8 methode, om aan het denken te zetten

 

2-4-8-maxresdefault

Gisteren schreef ik hier over de 2 – 4 – 8 methode, om leren te vermeerderen. Bij het zoeken naar een geschikte afbeelding om bij deze blog te plaatsen kwam ik op het internet bovenstaande zwart-wit opeenvolging van de cijfers 2, 4 en 8 tegen, gescheiden door komma’s. Ik heb de afbeelding wel opgeslagen, maar uiteindelijk niet gebruikt en ervoor gekozen zelf de afbeelding hieronder te maken.

2-4-8-xl-design-2017-01-03_1814

De blog kreeg een aantal reacties op verschillende sociale media en één ervan ging vergezeld van de zwart-witte opeenvolging van de komma-gescheiden getallen 2, 4 en 8.

2-4-8-de-video-2017-01-04_0630

In deze afbeelding staat als extra een wit-omrandde blauwe cirkel met hierin een naar rechts-wijzende driehoek, het symbool dat aangeeft dat klikken hierop tot het afspelen van een video leidt.

Deze video blijkt niets te maken te hebben met de 2 – 4 – 8 methode, om leren te vermeerderen. Of misschien toch wel iets? Kijk zelf maar.

Ik vind de video sowieso zeer waardevol en hij lijkt me zeer goed bruikbaar op aardig wat verschillende plaatsen in het onderwijs.

 

4 Responses to De 2 – 4 – 8 methode, om aan het denken te zetten

  1. Paul Ket schreef:

    Hoi Frans, Detailvraagje: je start met tweetallen en die gaan op in een viertal. Zijn dat vier willekeurige leerlingen of twee tweetallen? In het eerste geval zijn er vier documenten te bekijken, in het tweede geval twee (analoog: de 8-tallen).
    Mooie opzet. Met wat aanpassingen ga ik er mee aan de slag!
    Paul

    • fransdroog schreef:

      Hoi Paul,
      Dat zijn in het algemeen de bestaande tweetallen, een variant is dat ik ze inderdaad opsplits, in verschillend stadia, veel mixen mogelijk. Afhankelijk van onderwerp, doel en tijd.
      Fijn te horen!
      Vriendelijke groet, Frans

  2. Carla schreef:

    Zeker leerzaam, impliciet probeer je te voldoen aan de regel, zonder de regel te weten. Pas na een poging om niet te voldoen aan je impliciet aangenomen regel, kom je erachter aan welke regel je moet houden. Ga het zeker doen in mijn lessen.

Geef een reactie

