MIJN leraarregister 3

mijn-leraarregister-regnowbutton

Vandaag heeft de Eerste Kamer besloten in te stemmen met de wet Lerarenregister. Het zij zo. Het is zo.

Er is veel over het lerarenregister gesproken en er zal nog veel over gesproken gaan worden. Over de voordelen en de nadelen. Over het nut, de noodzaak, het doel, de gevaren, de invoering en de uitvoering. Er zit veel politiek in dus zit er veel poliziek in. Het is makkelijk nee te zeggen, het is misschien best moeilijk ja te doen.

Ik ben er nog niet helemaal uit met dat lerarenregister, maar heb er geen enkele moeite mee te delen hoe en wanneer en waar ik leer. Het kost me wel tijd om alles wat ik doe te registreren en te delen en ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is. Zou een link naar mijn blog niet voldoende kunnen zijn?

Hoe dan ook en mede dankzij.

Dit is MIJN leraarregister, deel 3. Dit deel start in januari en eindigt vandaag. Eerder beschreef ik in MIJN leraarregister (deel 1) de periode september-oktober 2016 en in Mijn leraarregister (deel 2) de periode november-december 2016.

MIJN leraarregister dient om een ieder die hierin geïnteresseerd is te laten zien hoe ik invulling geef aan de mij geboden professionele ruimte om mij verder te bekwamen in mijn vak, het vak van leraar.

Het is voor mijn leerlingen en de ouders van mijn leerlingen. Het is voor mijn collega’s, op school en in den lande. Het is voor mijn huidige leidinggevenden en mijn mogelijk toekomstige leidinggevenden. Het is voor iedereen met een interesse in onderwijs.

MIJN leraarregister is openbaar. Het wordt bijgehouden en geschreven met een kwinkslag, maar het is daarachter of daaronder of daarnaast ook keihard serieus.

Deze blog zou van onder naar boven gelezen moeten worden, wat best lastig zal blijken te zijn.

Na mijn ervaringen met MIJN leraarregister (deel 1) en Mijn leraarregister (deel 2), en met name de hoeveelheid tijd die het kost om dit alles te registeren heb ik besloten deel 3 korter te laten zijn, door alleen de feiten te vermelden en niet wat ik heb gedaan en heb geleerd. Vragen hierover kun je mij altijd stellen. Antwoord krijg je altijd.

Reacties op deze blog zijn welkom. Maar ik begrijp volkomen dat ze niet gaan komen.


Datum: dinsdag 21 februari 2017
Activiteit: registreren professionaliseringsactiviteiten
Totaal aantal besteedde uren: 1
Wat heb ik gedaan? De tekst van deze blog aangepast. Bij leraarregister.nl de activiteit MIJN leraarregister 3 aangepast als zijnde afgerond.
Wat heb ik geleerd? Dat het bijhouden van professionaliseringsactiviteiten tijd blijft kosten. Te veel tijd. Daarom zal ik mijn in de post beperken tot de activiteiten en niet langer aangeven wat het mij geleerd heeft en hoe ik dat zou kunnen bewijzen. Jammer genoeg dus precies wat je niet zou willen van een leraarregister.
Hoe verandert mijn onderwijs hierdoor? Ik zal mij nog bewuster rekenschap gaan geven van de hoeveelheid tijd die het leerlingen kost om verslagen te schrijven en collega’s betrekken bij het gesprek hierover.
Hoe beïnvloed ik het onderwijs hiermee? Dat zou ik graag horen. Ik hoop positief met begrip voor verschillende visies en daarmee samenhangende inspanningen.
Totaal aantal bestede uren: nog te berekenen…
Totaal aantal afgelegde kilometers: nog te berekenen…
Totale kosten: nog te berekenen…
Totale waarde activiteit: onschatbaar 😜


Datum: zaterdag 18 februari
Activiteit: edcampMXM, Antwerpen
Organisatie: edcampMXM
Totaal aantal bestede uren: 8


Datum: dinsdag 14 februari
Activiteit: Overleg leernetwerken
Organisatie: Onderwijscoöperatie
Totaal aantal bestede uren: 4


Datum: zaterdag 11 februari
Activiteit: Overleg pilot eindexamens
Organisatie: betrokken docenten
Totaal aantal bestede uren: 4


Datum: zaterdag 4 februari
Activiteit: Lustrum The Crowd
Organisatie: The Crowd
Totaal aantal bestede uren: 6


Datum: zaterdag 4 februari
Activiteit: Lustrum The Crowd Eventstorm
Organisatie: The Crowd
Totaal aantal bestede uren: 6


Datum: donderdag 2 februari
Activiteit: bespreking totstandkoming N-termen bij eindexamens
Organisatie: CvTE
Totaal aantal bestede uren: 4


Datum: maandag 30 januari
Activiteit: Organisatie MeetUp010#11 Teach like a RotterdammerT
Organisatie: MeetUp010
Totaal aantal bestede uren: 4


Datum: zaterdag 21 januari
Activiteit: ResearchEd
Organisatie: ResearchEd
Totaal aantal bestede uren: 8


Datum: donderdag 19 januari
Activiteit: edubloggers
Organisatie: Nivoz
Totaal aantal bestede uren: 3


Datum: donderdag 19 januari
Activiteit: onderwijsavond
Organisatie: Nivoz
Totaal aantal bestede uren: 4


 

Dingen die ik in het verleden gedaan heb en deels nog doe:
Initiator/organizer MeetUp010, 2014 – present
Initiator/organizer United4Education, 2014 – present
Initiator/organizer edCampNL, 2013 – present
Bestuurslid The Crowd, 2012 – present
Teacher Mens en Natuur, Biology, Wolfert Lyceum, 2011 – present
Teacher Mens en Natuur, Biology, Coenecoop College, 2000-2011
Eerstegraads lerarenopleiding, Biology, Leiden University, 2001-2002
Postdoctoral Researcher, University of Amsterdam, 1997 – 1999
Postdoctoral Researcher, University of Memphis, 1994 – 1997
Molecular Biology, PhD, Leiden University, 1989-1994
Molecular Biology, Master, Leiden University, 1987-1988
Agricultural Engineering, Plant Breeding, Wageningen University, 1979- 1986
VWO, Atheneum B, 1973-1979


Het bewijs dat ik bevoegd docent ben:

mijn-leraarregister-bevoegdheid-img_2582

 

2 Responses to MIJN leraarregister 3

  1. Jacqueline schreef:

    Sorry, heb je hier toch een reactie op je blog. 😉
    Maar als je toch hier je eigen leraarregister bijhoudt, zou het dan niet overzichtelijker zijn om dat op een pagina te doen ipv in losse artikelen? Van mij hoeft het niet hoor, ik geloof zonder het lijstje ook wel dat je genoeg doet om je professionaliteit op peil te houden.

Geef een reactie

