Van edcampMXM naar edcampNL

edcampmxm-logo-15027471_332697660428816_538667319484275585_n

Zaterdag 18 februari bezocht ik edcampMXM in Antwerpen en het was een feest. Vrijdagavond was ik best wel moe, na een week vol lessen en overleg over onderwijs in de avonden, en overwoog ik heel even niet te gaan, maar ik wist met zekerheid dat het moeite waard zou zijn en ik kwam niet bedrogen uit. Gastheer voor deze uitgave van edcampBE was het Atheneum MXM, met zijn charmante directeur Eddy Marchand, die niet alleen alles regelde en zelf deelnam maar ook nog eens voor een hele fijne lunch zorgde. Veel dank aan hem en aan de andere organisatoren, Bram Faems en Esbjorn Fiers. Veel dank ook aan alle deelnemers, die gezamenlijk een hele gemoedelijke sfeer neer zetten, en die allen ook wat lekkers hadden meegenomen. Aan eten was er dan ook zeker geen gebrek deze dag.

img_3244 img_3245

De dag begon natuurlijk met koffie en het beroemde edcamp planningsbord. Tijden met vakken erachter om je naam in te plakken als je iets wilt vertellen of anderszins delen. Dat bord was in een mum van tijd vol, 7 maal 2 parallelsessies. Een mooie toevoeging bij dit edcampMXM was dat de workshop verzorgers steeds een korte pitch hielden om de inhoud van hun sessie kort toe te lichten om zo de keuze niet alleen door de titel te laten bepalen. Hiervoor kwamen we tussen de workshops steeds even terug naar de aula, wat ons meteen de kans gaf weer even wat lekkers te pakken 😃.

img_3243

Ik heb een presentatie gevolgd over hoe een leerlingenraad te organiseren met 120 kinderen tegelijk op een basisschool. Indrukwekkend. Alle leerlingen verzamelen in de aula, waar een aantal docenten staan met bordjes met hierop een compliment, vraag, idee of een andere categorie. Er loopt een docent rond met een microfoon en het verslag wordt live geschreven op een flap-over. De uitwisseling gaat zo snel en alle informatie is direct bij iedereen bekend.

Ik heb twee presentaties gevolgd over een geflipte klas, een onderwerp dat mij zeer bekend is. Toch brachten beide presentaties, die zeer verschillend waren en op heel verschillende aspecten de nadruk legden, mij nieuw inzichten en goede discussies over hoe het toch nog net weer anders en beter kan.

Ik heb, als niet spelletjes speler, een presentatie gevolgd over hoe je met zeer eenvoudige middelen leren speelser kunt maken, zonder het leren tekort te doen. Gamification dus. Via het Boem! spel bijvoorbeeld, met kaartjes die gekoppeld zijn aan vragen waarmee punten te winnen of te verliezen zijn, een spel dat stopt als het kaartje Boem wordt getrokken. Of via M&M’s, die aan het eind van de les mogen worden opgegeten, als ze nog over zijn op je tafel na een les vol vragen en opdrachten waarmee je zou kunnen verliezen.

Ik heb geluisterd en gekeken naar een presentatie van Prowise Presenter, waarmee je via je mobiel, of tablet, of laptop, direct kunt schrijven op het door de beamer geprojecteerd beeld. Een digibord is dan niet meer nodig. Ik heb de link naar deze gratis software direct op mijn Symbaloo startpagina geplaatst.

Ik heb meegedaan aan een discussie over de lerarenopleiding en ontdekt dat er ondanks de redelijk grote verschillen hierin tussen België en Nederland, ook veel overeenkomsten bestaan. De afstand tussen de opleiding en de stageschool is vaak groot, er is wederzijds weinig bekendheid met elkaar’s werk en overwegingen, er wordt zeer beperkt onderling overlegd. Oplossingen kwamen ook langs, vooral in de vorm van de noodzaak om veel meer bij elkaar in de keuken te kijken, waarbij vooral de opleiders veel meer de dagelijkse praktijk op scholen zouden moeten meebeleven, ook omdat deze verandert en van school tot school sterk kan verschillen.

Zelf heb ik ook een workshop verzorgd. Op vrijdagavond wist ik nog niet waarover ik zou gaan vertellen, als ik iets zou gaan vertellen. Ik vroeg mijn vrouw wat ik zou doen en zij zei direct: de nakijkcommissie. Met natuurlijk een foto van mijn honden in de presentatie. De reacties waren enthousiast, het was nadat ik stopte met praten nooit stil, dus waren er vragen en discussie en zo hoort het te zijn, levendig leren. Ik was blij.edcampmxm-de-nakijkcommissie-tweet-2017-02-22_2101

Waren de aanwezigen net zo tevreden en voldaan als ik na afloop. Ik ben er van overtuigd!

“Dit was de boeiendste nascholing die ik al ooit volgde.” (Tania)
“Boeiende verhalen, inspirerende momenten, geflipte ervaringen, UDL, Capisj, spelletjes.” (Joëlle)
“Nog nooit zoveel bijgeleerd en inspiratie opgedaan in zo’n korte tijd als op edcampMXM” (Hans)

Dat was edcampMXM.

Nu op naar edcampNL, op 11 maart, in Amsterdam.

Gegarandeerd dat er wordt geleerd. Gegarandeerd dat het gezellig gaat zijn. Het zal het 4e edcampNL zijn en ik denk dat ik twee tips uit Belgie wil meenemen. Iedere deelnemer neemt wat lekkers mee. Er is een korte pitch door de gevers van de workshops. Ik heb de aanwezigen op edcampMXM van harte uitgenodigd naar edcampNL te komen en ik hoop van harte dat er een paar bij zullen kunnen zijn.

Dus het lijkt me logisch nu: aanmelden

Het zal het 4e edcampNL zijn en ik denk dat ik twee tips uit Belgie wil meenemen. Iedere deelnemer neemt wat lekkers mee. Er is een korte pitch door de gevers van de workshops.

Meer weten: Wat is een edcamp? en De edcampNL website

edcampNL logo spot 2013-08-10_1926

 

3 Responses to Van edcampMXM naar edcampNL

  1. Glenn schreef:

    Nice, Frans. Alsof ik er zelf bij was….

  2. […] feb Zaterdag verhaal vertellen over #nakijkcommissie bij edcampMXM in Antwerpen. Donderdag foto ontvangen van Belgische collega die het heeft uitgevoerd. […]

  3. […] de oproep tot deze tweede nouveauté voor edcampNL, ook met veel plezier geleend van edcampBE, was namelijk door velen gevolg gegeven: neem (naast je eigen lunch) wat lekkers mee! […]

Geef een reactie

