Dagmomentonderwijs februari

De tweede maandelijkse blogpost van dit kalenderjaar met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. De kortste maand, ook dit jaar weer. Deze keer met een kleine extra opmerking. Ik vind het moeilijk om hier ook complimenten die ik krijg te noemen. Toch plaats ik ze. Omdat ze er zijn en waardevol zijn. Signalen dat je op de goede weg bent. Stimulantia voor verder en meer. Een toelichting op #dagmomentonderwijs is hier te vinden.

Wo 1  feb
Leerling die komt vertellen dat hij/zij zich zorgen maakt over leerling die even later komt vragen om persoonlijk gesprek. Lief.

Do 2  feb
In het zonnetje
op het stationnetje
richting overleg over het examen
op naar beter, samen

Vr 3  feb
Uitnodiging ontvangen van lln van andere school die ‘onderwijsdag’ organiseren omdat zij willen dat school meer is dan productie cijfers.

Za 4  feb
Dat je ‘het’ ineens hebt. Die samenvattende uitleg.
Deze kwam net. ‘Rood en groen moeten het samen goed doen.’

rood-en-groen-laser-groen-rood

Zo 5  feb

Ma 6 feb
Leerling staat voor mijn bureau met een briefje in haar hand.
‘Mag ik een antwoordenboekje? Ik ben mijn stem kwijt.’

Di 7 feb
Ik ben (mede door u) geïnspireerd het onderwijs in te gaan, zou u uw ervaringen en ideeën willen delen over lesgeven?

Vraag van leerling die ik 5,5 jaar geleden voor het laatst les gaf. Vraag gesteld via facebook, waar we elkaar volgen.

Hij komt een dag meelopen. Toevallig tegelijk met startende docent die eenvoudig gepersonaliseerd leren in actie wil zien.

Wo 8 feb
10 uur ’s avonds, net voor naar bed, lln optie geven zich aan te melden.
4 uur ’s morgens zien dat 4 dit al hebben gedaan.

Do 9 feb
09:37 uur cijfers ingevoerd.
10:48 uur email bezorgde ouder.
11:16 Antwoord aan ouder.
11:25 Bedankje van gerustgestelde ouder.

Vr 10 feb
‘Die zijn leuk!’
Lln komt naar me toe, toont foto op mobiel.
‘Gaat U er zo een nemen?’
Een border terrier. 😜

Za 11 feb
Er staan weer ruim dertig VVV-uren modules klaar voor onze leerlingen. Komende week van start. wolfertlyceumvvv.wikispaces.com/home

Zo 12 feb

Ma 13 feb
Lln uit Denemarken loopt les mee in boekloze klas.
Na afloop bedankt hij netjes en voegt toe: ‘dit werkt echt!’

Di 14 feb
Net gestarte stagiaire stelt voor nieuwe thema anders te introduceren omdat boek dit niet goed doet.
Of dat mag? 😀 Tuurlijk!

Wo 15 feb
Vandaag, overdag. Oud-leerling loopt dagje mee, gaat biologie docent worden. Mede geïnspireerd door. ☺️

Vandaag, avond. Horen dat oud-stagiair stopt met zijn baan als biologie docent. De werkdruk als reden. 😢

Do 16 feb
Vandaag zei iemand die langskwam in de klas tegen mij:
‘Je moet…’
Lln keken verbaasd op.
Die kende mij duidelijk niet. 😜

Vr 17 feb
Collega die mail laat openstaan… en uitnodiging namens hem verstuurd ziet voor bitterballen bij vrimibo…
Leuke nieuwe traditie.

bitterballen

Deze keer waren ze van de aardrijkskunde docent ✅

Za 18 feb

Zo 19 feb

Ma 20 feb
Positief genoemd worden bij #nadelero vanwege dagelijkse bewustwording mooie vak via de #dagmomentonderwijs tweets

Di 21 feb
Collega reageert op voorstel opzetten leerlijn onderzoek.
‘Ze zouden jou teamleider onderwijs moeten maken.’
Stil en dankbaar.

En dan ook nog.
‘Als er een LE schaal zou zijn voor docenten zou ik jou direct voordragen.’
Blozend gesprek ingaan.

Wo 22  feb
Eerste volledige les stagiaire. Ging prima. ‘Ga naar huis om wat dingen aan te passen, ging niet helemaal naar mijn zin.’ 💪

‘Meneer, ik zit niet in Uw klas maar heb vorige week door ziekte lessen gemist en nu tussenuur, mag ik erbij komen?’ 👍

Do 23  feb
Zaterdag verhaal vertellen over #nakijkcommissie bij edcampMXM in Antwerpen.
Donderdag foto ontvangen van Belgische collega die het heeft uitgevoerd. 👊

Vr  24  feb
Wakker worden met gedachte tekeningen microscopie te gaan beoordelen deze zaterdag.
Dan realiseren dan het vrijdag is.

Mijn stagiaire, die iets jonger is dan ik, gebruikt in haar conversaties met lln termen als ‘Yes?’ en Nice!’
Ik vind dat ‘Cool!’ 😜

‘Ik wil nog even zeggen dat de leerlingen van mijn mentorklas het heel fijn vinden dat jij de lessen *** hebt overgenomen. Ze waarderen het zeer.’

Za 25 feb
Tekeningen microscopie beoordeeld. Alle huidmondjes waren stil.

 

Huidmondje 84ab595f-f339-4a1e-a64f-ef15ed6796e6_huidmondje_530x357

One Response to Dagmomentonderwijs februari

  1. […] Leuk om net te horen dat iemand het een leuk begin van haar zondag vond om mijn #dagmomentonderwijs februari te […]

Geef een reactie

